تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

اشتباهات رایج در مورد رژیم غذایی

از آنجا که واقعیت ها و نظرات زیادی در مورد یک سبک زندگی سالم وجود دارد، افراد در هنگام کاهش وزن با سوال های زیادی رو به رو می شوند. اما کاهش وزن نباید هیچگاه با تفکرات موهوم رو به رو شود. در این مقاله به ۵ تفکر اشتباه در مورد رژیم غذایی پرداخته شده است.

 اولین تفکر اشتباه در مورد رژیم غذایی

گوشت، مضر و لبنیات مضرتر از آن است.

اشتباهات رایج در مورد رژیم غذایی

تنها راه کاهش وزن، گیاهخواری نیست. درست است که مصرف بیش از اندازه ی گوشت و لبنیات، برای بدن مضر است، اما این بدان معنا نیست که آنها را باید به طور کلی از برنامه ی غذایی حذف کرد. محصولات لبنی، سرشار از پروتئین و کلسیم می باشند. حذف آنها تنها در صورتی مجاز است که این کار دلایل پزشکی یا اخلاقی داشته باشد.

برای مثال، ماست چکیده ی کم چرب در مقایسه با ماست معمولی دارای پروتئین بیشتری است. شما حتی می توانید در برنامه ی غذایی خود از پنیر، بستنی و خامه استفاده کنید، به شرط اینکه اعتدال را در مصرف آنها رعایت کنید. این مسئله در مورد تخم مرغ نیز صدق می کند. تخم مرغ ها، منبع بسیار خوبی برای پروتئین هستند. به هیچ وجه تصور نکنید که عدم مصرف محصولات لبنی و گوشت موجب کاهش وزن شما می شود.

دومین تفکر اشتباه در مورد رژیم غذایی

برای کاهش وزن نباید به طور عادی غذا خورد.

اشتباهات رایج در مورد رژیم غذایی

بسیاری از رژیم های غذایی به شما می گویند، اگر می خواهید کاهش وزن داشته باشید، نباید به صورت عادی غذا بخورید. این رژیم ها بر این باورند که برای داشتن یک رژیم باید خود را محدود کنید، از برنامه های خاصی پیروی کنید و به جلساتی بروید که این مسئله ی رژیم را مدام به شما گوشزد می کند. اما این تصور غلط است، چرا که تنها یک رژیم غذایی متعادل به سلامت شما کمک می کند، نه یک رژیم افراطی.

سومین تفکر غلط در مورد رژیم غذایی

غذاهای ارگانیک، همان غذاهای رژیمی هستند.

اشتباهات رایج در مورد رژیم غذایی

واژه ی ارگانیک کمی گول زننده است. غذاهای ارگانیک به معنای غذاهایی است که بدون هیچ آفت کش یا ماده ی شیمیایی رشد می کنند و از نظر ژنتیکی نیز اصلاح شده نیستند، اما به هیچ وجه ارتباطی با ارزش غذایی و میزان کالری آنها ندارند. مثلا ممکن است یک کیک پای سیب، کاملا ارگانیک باشد، اما یک غذای رژیمی نباشد، چرا که حاوی قند، چربی و کالری زیادی است. شکر ارگانیک، همچنان شکر است، آرد سفید ارگانیک همچنان آرد است، بنابراین واژه ی ارگانیک را نباید با غذای رژیمی اشتباه گرفت.

چهارمین تفکر اشتباه در مورد رژیم غذایی

غذاهای ارگانیک به کاهش وزن شما کمک می کنند.

اشتباهات رایج در مورد رژیم غذایی

غذاهای رژیمی، غذاهای کاذب هستند. بسیاری از سازندگان مواد غذایی با نام غذاهای رژیمی، مواد غذایی همچون کلوچه، شکلات و نوشابه می سازند که همه دارای شیرین کننده های مصنوعی و مضر می باشند. غذاهای کاذب، موجب انواع و اقسام مشکلات در بدن شما می شود. شیرین کننده های مصنوعی، چرخه ی طبیعی انسولین بدن را مختل می کند.
همانطور که می دانید، قند خون بالا و تولید انسولین بیش از حد، منجر به دیابت می شود. نوشابه های رژیمی که همراه با غذای خود مصرف می کنید، بیش از اینکه مفید باشند، مضرند.
پس از آن به سراغ غذاهای فاقد چربی می رویم. افراد ممکن است در حالت عادی یک کلوچه بخورند، اما اگر بشنوند که کلوچه ای فاقد چربیست، ممکن است از همان ۱۰ عدد بخورند. این کار موجب مصرف بیش از اندازه ی کالری می شود. مشکل غذاهایی که دارای برچسب فاقد چربی هستند، دو چیز است: اول اینکه افراد تصور می کنند هر چقدر از آن ماده ی غذایی بخورند، اشکالی ندارد و دوم اینکه از خوردن آن ماده ی غذایی احساس گناه می کنند.

پنجمین تفکر اشتباه در مورد رژیم غذایی

باید از ابتدای هفته رژیم را آغاز کرد.

اشتباهات رایج در مورد رژیم غذایی

درست است که آغاز هفته، شروع خوبی برای انجام بسیاری از کارها و جبران اشتباهاتیست که در طول هفته ی گذشته مرتکب شده اید، اما قول اول هفته یک قول بی اساس است چرا که دارای این مفهوم ذهنیست که شما در حال آغاز کاری هستید که در نهایت، آن را متوقف خواهید کرد. قول شروع رژیم از آغاز هفته ی دیگر، تنها یک بهانه برای عدم شروع آن برنامه ی غذایی است.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *