داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص درمانی لیمو از نگاه طب سنتی

لیموترش آثار مثبت متعددی برای بدن دارد؛ به هضم غذا کمک می کند، اسیدیته بدن را کنترل می کند، بوی نامطبوع بدن را کاهش می دهد و سیستم ایمنی را تقویت می کند اما شاید نمی دانستید که محافظت در برابر عفونت، تنظیم فشارخون و تاثیر مثبت بر مو، پوست و ناخن نیز از خواص این ماده غذایی است. واقعیت این است که میزان بالای ویتامین C ، کلسیم، منیزم و پتاسیم موجود در این میوه موجب تغذیه پوست، مو و ناخن می شود. در اینجا شما را با برخی از فواید سلامت محور این میوه آشنا می کنیم.

لیمو علیه زردی دندان

خاصیت سفیدکنندگی لیمو کمک می کند دندان های زرد روشن شوند.

پوست لیموی تازه را روی دندان ها بزنید و اجازه دهید مواد تشکیل دهنده لیمو۵دقیقه روی دندان ها بماند سپس دهان را با آب گرم آبکشی کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

لیمو علیه خشکی لب

لیمو فرآیند درمان لب های ترک خورده را بهبود می بخشد. لیمو کمک می کند سلول های مرده پوست جدا شود، لب ها را پیلینگ می کند و حس نرمی و لطافت به آنها می بخشد. نصف لیموی تازه به لب ها بزنید سپس لب ها را با آب گرم آبکشی و با یک پد خشک کنید بعد با روغن نارگیل چرب کنید. این کار را هر روز تکرار کنید.

لیمو علیه کک و مک

روشن کنندگی و سفیدکنندگی آبلیمو کمک می کند کک و مک روشن شود و از بین برود.

آب یک لیموتازه را با یک قاشق غذاخوری ماست و کمی عسل ترکیب کنید و خمیر حاصل را روی منطقه کک و مک قرار دهید تا خشک شود سپس با آب سرد آبکشی کنید. روزانه یک بار تکرار کنید تا نتیجه مطلوب به دست آید. این روش همچنین می تواند برای روشن کردن تیرگی آرنج یا زانو نیز استفاده شود.

لیمو علیه ترک پا

لیمو از روند بهبود پوست حمایت می کند. خاصیت اسیدی لیمو کمک می کند تا سلول های مرده و خشک پوست جدا شوند. بنابراین پاها نرم و انعطاف پذیر می شوند.

نصف آبلیموی تازه را در لگنی بریزید و آب گرم به آن اضافه کنید. پاها را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این محلول قرار دهید تا خیس بخورد سپس با یک برس نرم پاشنه ها را اسکراب کنید. پاها را بعد از آبکشی با آب ، خشک و با روغن نارگیل چرب کنید. این کار ۲ تا ۳ بار در هفته توصیه می شود.

این نکات را رعایت کنید:

اگر به لیمو حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.
برای پوست های بسیار حساس، لیمو باید قبل از استفاده، با آب رقیق شود.
به دلیل خاصیت قابض لیمو، پوست ممکن است بعد از استفاده خشک شود. پس بعد از استفاده، پوست را با روغن نارگیل یا کرم مرطوب کننده چرب کنید.
اگر پوست بعد از استفاده از لیمو دچار سوزش شد دیگر نباید از لیمو استفاده شود یا حتما باید به شکل رقیق شده مورد استفاده قرار گیرد.
آبلیمو نباید در چشم یا روی پلک بریزد.
آبلیمو پوست و مو را نسبت به نور خورشید حساس تر می کند پس، بعد از استفاده از آن باید از قرارگرفتن در معرض نورخورشید اجتناب کرد.
همیشه باید از لیموی تازه استفاده شود.

منبع : هفته نامه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *