تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

کاهش سطح کورتیزول با مصرف روغن ماهی‌ در شب

کورتیزول متحد موقتی

کورتیزول برای زندگی‌ انسان حیاتی می‌باشد.با افزایش سطح گلوکز خون کورتیزول با فراهم کردن منابعی باعث مقابله با بیماری، آسیب‌های روانی‌، وحشت، عفونت و خونریزی در کنار سایر موارد دیگر میشود.در مجموع کورتیزول یک هورمون خوب و تاثیر گذار محسوب میشود اما این هورمون برای ما حکم یک متحد موقتی و شرایطی را دارد.

با مصرف روغن ماهی‌ در شب سطح کورتیزول خود را کاهش دهید

زمان‌هایی هستند نظیر شرایط توضیح داده شده در بالا که شما خواهان افزایش سطح بیشتر کورتیزول هستید اما همچنین شرایطی نیز وجود دارد که شما نمیخواهید سطح کورتیزول افزایش پیدا کند.

هنگامی که کورتیزول قادر باشد همیشه در سطح بالا به سر ببرد میتواند روی سطح هورمون رشد و تستوسترون تاثیر منفی‌ بگذارد.

همچنین در مجموع میتواند باعث کاهش رشد عضلات و افزایش چربی‌‌های شکمی شود که هیچ کدام از این موارد اگر یک بدن ساز باشید مطابق میل شما نخواهد بود.

خوشبختانه یک راه بسیار آسان وجود دارد که میتوانید سطح کورتیزول را کاهش دهید.

سطح کورتیزول در صبح در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد

در کل سطح کورتیزول در صبح در بالاترین حالت خود قرار می‌گیرد و همچنان که روز سپری میشود سطح این هورمون نیز کاهش می‌یابد.

این موضوع خوب می‌باشد و باعث میشود که سطح آن در محدوده نرمال و سلامت قرار بگیرد.اما به هر حال سطح کورتیزول حین و بعد از انجام یک تمرین پر فشار به شدت افزایش پیدا می‌کند.

شما خواهان این هستید که این اتفاق رخ ندهد زیرا میتواند تاثیرات منفی‌ روی سنتز پروتئین بگذارد.همچنین گاهی‌ اوقات سطح کورتیزول به دلیل استرس‌های فیزیکی‌ و روحی‌ میتواند همیشه در طول روز و شب بالا بماند.

شما قطعا خواهان چنین شرایطی نمی‌باشید.

قطعا افزایش سطح کورتیزول بعد از تمرین به وسیله مصرف وعده غذایی مناسب قبل از تمرین تا حدود زیادی میتواند کنترل شود اما گاهی‌ اوقات مخصوصا در حین انجام یک تمرین سنگین و پر فشار بدن شما به کمک بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

اینطور مشخص شده است که مصرف مقادیر کافی‌ روغن ماهی‌ میتواند کاملا به شما در کاهش سطح کورتیزول کمک کند مخصوصا اگر زمان خواب مصرف شود.

روغن ماهی‌ باعث کاهش سطح کورتیزول، استرس و اضطراب میشود

یک گروه از محققان ایتالیایی ۳۱ فرد الکلی را به استخدام در آوردند تا ببینند آیا روغن ماهی‌ میتواند باعث کاهش سطح کورتیزول در آنها شود یا خیر (هنگامی که یک فرد الکلی نوشیدن خود را متوقف کند سطح کورتیزول بدن او افزایش پیدا می‌کند.

این تاثیر موقتی می‌باشد اما افزایش سطح بالای کورتیزول همراه با احساس استرس و اضطراب می‌باشد که همین موضوع باعث میشود افراد الکلی معمولا نتوانند آن را ترک کنند).

به ۱۰ نفر از آنها دارو نما و به ۲۱ نفر دیگر ۱۰۰۰ میلی‌گرم کپسول روغن ماهی‌ که تنها دارای ۲۵۲ میلی‌گرم (DHA) و ۶۰ میلی‌گرم (EPA) بود.محققان به مدت ۲۴ ساعت در ساعات اول و آخر روز تحقیقات میزان غلظت کورتیزول بزاق این افراد را مورد بررسی قرار دادند.

اگرچه به گروهی که دارونما داده شده بود نتیجه قابل توجهی‌ مشاهده نشد اما گروهی که از روغن ماهی‌ استفاده کرده بودند به شکل قابل توجهی‌ سطح کورتیزول موجود در بزاق آنها در طول روز کاهش پیدا کرده بود.همچنین گزارش شد که این گروه احساس استرس کمتری نیز داشتند.

اگرچه این تاثیرات روی افراد الکلی مشاهده شده است اما تاثیرات کاهش دهنده سطح کورتیزول روغن ماهی‌ در دیگر تحقیقات نیز به اثبات رسیده است که در آنها از افراد غیر الکلی استفاده شده است.

قابل ذکر است که مقادیر استفاده شده از اسید‌های چرب امگا ۳ (DHA) و (EPA) در این تحقیق بسیار کمتر از مقادیر موجود در یک محصول با کیفیت روغن ماهی‌ بوده است.

چه زمانی‌ باید از روغن ماهی‌ مصرف شود

اگرچه این تحقیق بهترین زمان مصرف روغن ماهی‌ در طول روز را دقیقا مشخص نکرده است اما منطقی‌ به نظر می‌رسد که از روغن ماهی‌ در زمان وعده شام یا حتی زمان خواب استفاده کنیم تا بتواند باعث کاهش سطح کورتیزول شبانه‌ و کمک به خواب بهتر شود.

مصرف روغن ماهی‌ در این مقطع از شب همچنین میتواند باعث عدم بروز افزایش سطح کورتیزول در صبح شود که نتیجه آن عدم اختلال در سنتز پروتئین یا بدتر از آن تجزیه عضلات به منظور افزایش سطح گلوکز می‌باشد.

شما یا میتوانید تمام کپسول‌های مورد نیاز روزانه روغن ماهی‌ خود را در شب مصرف کنید یا میتوانید از تعدادی از آنها در طول روز و حداقل یک عدد در زمان خواب استفاده کنید.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *