تنظیم ضربان قلب با نسخه های طب سنتی

تنظیم ضربان قلب با نسخه های طب سنتی

تپش قلب، یکی از مشکلات شایع قلبی است که بسیاری از افراد در هر جنس و سنی آن را تجربه کرده اند. قلب انسان روزی ۱۰۰ هزار بار می تپد. منظور از تپش قلب، انقباض و انبساط آن است. تلمبه ی قلب در حالت انقباض( بسته شدن) خون را به بیرون می راند؛ اما در حالت انبساط (باز شدن) خون را به درون قلب می کشد. وقتی ضربان قلب به مدت طولانی تند یا نامنظم شود، نشانه بیماری است. تپش قلب به شکل های گوناگون مانند کوبیدن، لرزیدن، تپیدن و … احساس می شود. برای رفع این مشکل می توانید از مواد غذایی تنظیم کننده ی ضربان قلب استفاده کنید. این مواد غذایی آرام بخش و در حفظ سلامت موثر هستند.

ضربان قلب

چرا قلبم تند می زند؟

تپش قلب اغلب نشانه بیماری خاصی نیست و بیشتر هنگام استرش و اضطراب، قبل از امتحان ها، ملاقات های مهم و بی خوابی های شبانه ایجاد می شود. ورزش و فعالیت بدنی شدید می تواند باعث ایجاد تپش قلب به مدت چند دقیقه شود. فردی که بیماری قلبی ندارد، ممکن است با ورزش ضربان قلبش بهبار در دقیقه برساند که طبیعی است.

استرس، هیجان و اضطراب نیز از عوامل شناخته شده ی تپش قلب به شمار می روند.گرفتگی عروق و بیماری های دریچه قلب، نارسایی قلبی، فشار خون بالا، کم خونی، بیماری های ریوی (آسم و …) دیابت، کم کاری یا پرکاری غده ی تیروئید، تغیرات هورمونی، تغییرات میزان مواد معدنی در خون از جمله پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم، مصرف موادی مانند چای غلیظ، قهوه ی تلخ، کافئین، دخانیات، دارو هایی مثل بتابلو کرها، قرص های رژیمی، ضد افسردگی و … می توانند باعث تغییر نحوه ی ضربان قلب شوند، به همین دلیل حتما یک متخصص باید دلیل اختلال ریتم قلب را برسی کند.

وقتی ضربان سریع و کوبنده ی قلب مدت زیادی باقی بماند، می تواند نشاته ی بیماری یا مشکل جسمی خاص باشد. اگر اختلال ریتم قلب آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بیهوشی شده یا اگر اختلال قلب آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بیهوشی شده یا اگر همراه با درد سینه، تنگی تفس یا حالت تهوع شود باید به پزشک مراجعه کنید.

قلب زنان تندتر است

کندی ریتم قلب زیر ۶۰ در دقیقه، «برادی کاردی» و ضربان بالای ۱۰۰ در دقیقه،«تاکی کاردی» نام دارد.منشا بی نظمی یا افزایش ضربان قلب می تواند در دهلیزها یا بطن های قلب باشد. آمار نشان می دهد زنان نسبت به مردان هنگام آرامش، ضربان قلب شان بالاتر است و کمتر دچار بیماری تنگی عروق قلب می شوند، اما فاکتور های به وجود آورنده ی اختلالات ضربان قلب در آنان موثرتر است.

همه تپش قلب ها خطرناک نیستند

ممکن است تپش قلب دلیل مهم یا غیر مهمی داشته باشد. برای مثال برخی از بیماران دچار کم خونی هستند یا این که استرس و اضطراب دارند و همین باعث می شود قلب شان تندتر بزند.گاهی مشکلات تیروئیدی و دریچه ای قلب ممکن است باعث ایجاد تپش قلب شود. برخی از تپش های بالای قلب، شدید و خطرناک هستند و ممکن است منجر به ایست قلبی شوند، اما برخی دیگر خوش خیم هستند و خود به هود بهبود پیدا می کنند.

سیب

سیب سرشار از پکتین و مفید برای حفظ سلامت قلب است و میزان کلسترول مضر را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های سیب با تصلب شرائین و دیگر بیماری قلبی –عروقی مقابله می کنند. سیب قرمز، بیشترین آنتی اکسیدان را دارد و مصرف آن به تنظیم ضربان قلب کمک می کند.

نمک

گاهی پایین بودن ضربان قلب مشکل ایجاد می کند. مصرف نمک برای افرادی که دچار کندی ضربان قلب هستند، موثر است.

ضربان قلب

بادام

بادام حاوی ماده ی مغذی مفید برای قلب از جمله فیبر، ویتامین E، پتاسیم و منیزیم است. منیزیم به تنظیم فشار خون و بتاسیم به پمپاژ خون در قلب کمک می کند. همچنین غنی از چربی های غیر اشباع.

ماست

ماست غنی از ویتامین B۱۲ و در کنترل تپش قلب موثر است. ویتامین B۱۲ کمک می کند تا سلول های عصبی رشد و استرس وارد شده را تحمل کنند.

ماهی

همه ماهی های چرب حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند و از لخته شدن خون و افزایش کلسترول پیشگیری می کنند، بنابراین برای سلامت قلب بسیار مفیدند. مصرف ماهی های چرب مانند ماهی تن و سالمون توصیه می شود.

کشمش

مصرف انگور به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و پولیفنول ها به سلامت قلب کمک می کند.پولیفنول ها مولکول هایی هستند که با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقابله می کنند و به کاهش فشار خون کمک کرده و سلامت قلب را ارتقا می دهند. این ترکیبات مفید خاصیت انعطاف پذیری عروق خونی را بالا می برند.

موز

این میوه سرشار از پتاسیم است، این ماده معدنی الکترولیت، جریان الکتریسیته را در یدن شما منتقل می کند. این جریان الکتریسیته برای ضربان قلب حیاتی است

کدو تنبل

منیزیم موجود در کدوتنبل در تنظیم ضربان قلب موثر است. همچنین به علت داشتن آنتی اکسیدان از تخریب دیواره ی عروقی ناشی از تجمع LDL (کلسترول بد) جلوگیری می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

سیر

«آلیسین» موجود در سیر مانع از آسیب رادیکال های آزاد در قلب و رسوب کلسیم در شریان ها می شود. همچنین کلسترول مضر را از بین می برد.

منبع: مجله نیک و نو

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *