داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

سلامتی و تندرستی با توصیه های پیامبر اسلام (ص)

یکی از دلایل پیشرفت مسلمانان در پزشکی، توجه پیامبر اکرم (ص) به مسائل بهداشتی بوده است. اسلام، درباره ی اصول کلی پزشکی و بهداشت، دستورهایی به پیروان خود داده است که می توان از آن ها به عنوان یکی از پایه های علم پزشکی اسلامی یاد کرد. احادیث زیادی از پیامبر اسلام (ص) درباره سلامت، بیماری، بهداشت و مسایل دیگر مربوط به پزشکی وجود دارد. در این جا برخی از توصیه های پیامبر (ص) درباره ی سلامتی بدن را برای تان آورده ایم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

پیامبر اسلام

دردها و درمان ها

پیامبر اسلام (ص) فرموده اند:

– هرکاری را چاره ای است و چاره ی تندرستی در دنیا چهار چیز است: کم سخن گفتن، کم خوابیدن (خواب کافی)، کم راه رفتن و کم غذا خوردن.

– سه چیز است که بدن به واسطه ی آن شاداب می شود و رشد می کند: بوی خوش، جامه ی نرم و نوشیدن عسل.

– تا هنگامی که بدنت درد را تحمل می کند، از دارو بپرهیز و آن گاه که درد را تحمل نکرد، از دارو استفاده کن.

– هر کسی می تواند با بیماری خود سر کند از درمان بپرهیزد، زیرا چه بسا دارویی که خود، بیماری برجا می گذارد.

– خود را مداوا کنید، چرا که خداوند هیچ دردی را فرو نفرستاده، مگر آن که برای آن درمانی نازل کرده است.

– کوتاه کردن ناخن ها مانع بروز درد بزرگ می شود و روزی شخص را فراوان می کند.

– هر دردی را درمانی است، پس چون دارو به درد برسد، به اذن خداوند بهبود یابد.

– هر کس اندوه و دغدغه اش فراوان شود، بدنش بیمار می شود.

– روزه بگیرید و سفر کنید تا تندرست بمانید.

بهداشت دهان و دندان

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

– هر کسی در روز دوبار مسواک بزند، سنت پیامبران را استمرار بخشیده است، در برابر هر نمازی که بخواند، خداوند برایش پاداش ۱۰۰ رکعت می نویسد. از فقر به غنا در می آید، دهانش خوش بو می شود، حافظه اش قزونی می یابد، فهمش استوار می شود، غذایش گوارش می یابد، درد دندان هایش از میان می رود، بیماری از او دور می شود و فرشتگان به واسطه نوری که بر او می بینند، با او سلام می کنند.

– مسواک زدن ۱۲ ویژگی دارد: مایه ی پاکی دهان است؛سبب خشنودی پروردگار است؛دندان ها را سفید می کند؛ جرم دندان را از میان می برد؛ بلغم را می کاهد؛ غذا را مطبوع می سازد؛ حسنات را دوچندان می کند؛ هر دو رکت نماز با مسواک، دوست داشتنی تر از ۷۰ رکعت بی مسواک است.

غذا خوردن با چاشنی سلامتی

پیامبر اکرم (ص) هیچگاه در غذا نمی دمیدند(فوت نمی کردند) و صبر می کردند تا غذای ذاغ سرد شود و می فرمود: ( برکت در غذای سرد است). البته منظور این است که ایشان غذا را وقتی داغ بود نمی خوردند تا کمی ملایم و قابل خوردن شود، نه این که بعضی غذاها را که باید گرم خورده شود، سرد کنند و بخورند.

– پیامبر اسلام (ص) هیچگاه تا حد سیر شدن غذا نمی خورد و پرخوری را سبب بیماری می دانست.

بهداشت شخصی پیامبر اسلام (ص) چگونه بود؟

شست و شوی بدن در اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده و توجه به برخی از نکته ها همراه نظافت و شست شوی بدن مانند وضو و غسل و … از سنت های مورد تاکید اسلام است.

– پیامبر اکرم (ص) حمام خصوصی داشت. همچنین قبل از حمام رفتن خوراکی میل می کرد و هنگام بیرون آمدن سر خود را با عمامه می بست و ایمنی از سردرد را از خواص آن بر می شمرد.

– پیامبر به خلال کردن دندان ها بعد از غذا (مثل نخ دندان امروزی) اهمیت زیادی می داد و می فرمود خلال کردن دندان ها موجب بهداشت دهان و سبب جلب روزی است.

– آن پیام اکرم (ص) خود را به مشک خوشبو می کرد چندان که مشک بر فرق سرش برق می زد. آن حضرت آن قدر خوشبو بود که هرجا عبور می کرد تا سه روز بوی خوشش از آنجا به مشام می رسید.

– رسول اسلام (ص) موهایش را شانه می کرد و هنگام شانه زدن می فرمود؛ شانه زدن «وبا» را از بین می برد. آن حضرت به دیگران نیز سفارش می کرد که موهای شان را مرتب کنند، کوتاه نگه دارند و شانه کنند.

– از حضرت علی (ع) نقل شده است: (رسول خدا (ص) هر وقت در آینه می نگریست، می فرمود سپاس خدای را که خلقت مرا کامل و صورت مرا زیبا گردانید و در مقابل عیوب دیگران، مرا زینت بخشید).

– ایشان زدودن موهای زائد بدن را مایه ی افزایش دید چشم و قوی شدن عضلات و مانع چروک و آلودگی بدن می داند.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *