تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی با تغذیه مناسب

شیوع بیماری های قلبی – عروقی در جهان روز به روز در حال افزایش است و افرادی زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. یکی از علل اصلی بروز بیماری های قلبی – عروقی، مسدود شدن شریان ها یا همان عروق است. در واقع عروق همان رگ‌های خونی هستند که اکسیژن و مواد مغذی از طریق آنها از قلب به سایر قسمت‌های بدن ارسال می‌شوند. عروق سالم دارای انعطاف پذیری بوده و قوی می‌باشند. اما زمانی که چربی‌ها، کلسترول و سایر مواد در عروق جمع می شوند، باعث مسدود شدن و باریک شدن این رگ‌های خونی می‌گردند. در این وضعیت جریان خون با کاهش مواجه می‌شود.

عروق

به گزارش عطارباشی به نقل از «تاپ۱۰هوم رمدیز»، مسدود شدن عروق خونی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند زمان بوده و به انتخاب‌ها و سبک زندگی شما وابسته است. داشتن یک تغذیه‌ی سالم کمک می‌کند تا از بروز چنین عارضه‌ای و بیماری‌های قلبی پیشگیری کنید. در ادامه به بررسی ۵ ماده‌ی غذایی که به تمیز نگه داشتن عروق کمک می کنند خواهیم پرداخت.

انار

انار سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و رسوب چربی در شریان‌ها را کاهش می دهند. انار همچنین به تولید اکسید نیتریک در بدن کمک کرده و در باز کردن عروق و بهبود جریان خون موثر است. مصرف این میوه از ایجاد پلاک و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

سعی کنید روزی ۱ تا ۲ انار تازه میل کنید. همچنین می‌توانید روزی یک لیوان آب انار تازه میل کنید.

سیر

سیر به پاکسازی عروق کمک می‌کند و سرشار از آنتی اکسیدان است و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی بسیار موثر است. مصرف منظم سیر باعث می‌شود تا سطح کلسترول LDL در خون شما تنظیم شده و همچنین به باز شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. سیر برای بهبود چرخش خون و پیشگیری از سفت شدن آئورت مفید است.

روزانه به صورت ناشتا ۱ یا ۲ عدد سیر خام میل کنید. همچنین میتوانید از سیر در پخت و پز استفاده کنید.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که به سلامت عروق و پاکسازی آنها کمک می کنند. آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی را در تامین سلامت سلول‌های اندوتلیال موجود در رگ‌های خونی ایفا می‌کنند که در کاهش خطر بیماری‌های قلبی بسیار موثر هستند.

برای پیشگیری از مسدود شدن عروق کافیست روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز میل کنید.

عروق

اسفناج

این گیاه خوشمزه دارای خواص فراوانی است که یکی از آنها تضمین سلامت قلب می‌باشد. اسفناج سرشار از اکسید نیتریک است که از انقباض عروق و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. پیشگیری از این موارد خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می‌دهند.

اسفناج همچنین حاوی ویتامین‌های آ و ث می‌باشد که از تجمع کلسترول‌های بد در دیواره‌های شریان‌ها پیشگیری می‌کنند. این سبزی سرشار از پتاسیم و فولیک اسید است که هر دو برای مقابله با کلسترول بالا و فشار خون مفید هستند.

روزانه حداقل ½ فنجان اسفناج میل کنید. می‌توانید این سبزی پرخاصیت را به سالاد، سوپ و نوشیدنی‌های طبیعی اضافه کنید.

آووکادو

آووکادو دارای مقادیر خوبی از چربی‌های سالم بوده و همچنین حاوی مواد مغذی مفید برای کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می باشد. کلسترول خوب یا همان HDL کمک می‌کند تا عروق خونی همواره تمیز باقی بمانند.

آووکادو همچنین حاوی ویتامین E است که از اکسیداسیون کلسترول پیشگیری می‌کند. این میوه دارای فولات بوده و به کاهش سطح هموسیستئین خطرناک در خون کمک می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در آووکادو برای کاهش فشار خون مفید است.

سعی کنید روزی نصف یک آووکادو را میل کنید. همچنین می‌توانید از آووکادو بعنوان جایگزینی برای کره یا خامه استفاده کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *