تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

خوردن غذاهای تند مفید است یا مضر؟

فلفل، خردل، سیر و… از جمله گیاهان تندمزه هستند که به عنوان چاشنی در تهیه انواع غذاها، سوپ‌ها، سالادها و … استفاده می‌شوند و در همه جای دنیا طرفداران زیادی دارند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به غذاهای تند و تیز علاقه دارند، به شما تبریک می‌گوییم زیرا سلامت بدن خود را تضمین کرده‌اید! در اینجا با خواص غذاهای تند و تیز آشنا می‌شوید. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

غذاهای تند و تیز

از قلب‌تان پرستاری کنید

مصرف فلفل یا غذاهای تند از افزایش کلسترول بد خون پیشگیری می‌کند و رسوبات و لخته‌ های خونی داخل عروق را از بین می‌برد، در نتیجه احتمال سکته قلبی کاهش پیدا می‌کند. کاپسایسین موجود در فلفل همچنین ضدورم (یکی از عوامل حمله قلبی در بدن) است.

لاغری با غذاهای تند و تیز

فلفل و غذاهای تند حاوی کاپسایسین هستند که باعث تحریک تیروئید و افزایش ضربان قلب می‌شوند، در نتیجه متابولیسم بدن را بالا برده و سبب چربی سوزی و کاهش وزن خواهند شد. همچنین افرادی که با غذای خود فلفل مصرف می کنند یا غذای تند می‌خورند، معمولا حجم وعده‌های غذایی‌شان کاهش می‌یابد، در نتیجه کالری کمتری دریافت می‌کنند.

هضم غذای تان را آسان می کنید

فلفل با افزایش ترشحات معده به هضم غذا کمک می‌کند. کاپسایسین فلفل همچنین برخی میکروب‌ها را در معده از بین می‌برد، در نتیجه از بروز ناراحتی‌های گوارشی پیشگیری می‌شود.

سرما نمی‌خورید

کاپسایسین موجود در فلفل باعث باز شدن عروق بینی و سینوس‌ها می‌شود، به همین دلیل جریان خون را در سینوس‌ها افزایش می‌دهد و التهاب را رفع می‌کند. همچنین علائم و ناراحتی‌های ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌دهد، به باز شدن مجرای تنفسی کمک می‌کند و باعث خروج موکوس بد از طریق سرفه می‌شود.

گردش خون‌تان را بهتر می‌کنید

وقتی شما فلفل یا یک غذای تند می‌خورید، دمای بدن‌تان افزایش می‌یابد، در نتیجه سرعت گردش خون بیشتر شده و قلب‌تان تندتر می‌زند. همچنین با توجه به این که فلفل دارای ویتامین A و C است، با خوردن آن، دیواره رگها مقاومت بیشتری پیدا می‌کنند.

غذاهای تند و تیز

سرطان نمی‌گیرید

مصرف غذاهای تند از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می‌کند، زیرا فلفل دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد و باعث نابود شدن سلول‌های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم می‌شود.

راحت نفس می‌کشید

فلفل و غذاهای تند خلط آور هستند و با باز کردن مجراهای مسدود تنفسی به بهبود تنفس کمک می‌کنند.

التهاب ندارید

کاپسایسین فلفل به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد سبب کاهش درد به خصوص درد عضلات و مفاصل می شود.

فراموش نمی‌کنید!

مصرف غذای ادویه‌دار (یکبار در هفته) از تحلیل سلول‌های مغزی جلوگیری کرده و سیستم اعصاب را قوی‌‌تر می‌کنند. همچنین در میانسالی شما را از ابتلا به آلزایمر در امان نگه می‌دارند.

زیاده‌روی نکنید!

مصرف به اندازه غذاهای تند و فلفل برای حفظ سلامت بدن مفید است، اما اگر در تهیه غذاها، سالادها و … از این ادویه تند بیش از اندازه استفاده کنید، ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوید.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *