داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

ژل رویال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا تا به حال نام ژل رویال را شنیده اید؟ از فواید و کاربردهای بالینی این محصول با خبر هستید؟ ژل رویال، ترشحات سفید رنگی است که از غدد زنبورهای کارگر برای تغذیه و رشد زنبور ملکه تولید و ترشح می شود. ژل رویال غذای اصلی زنبور ملکه است.

ژل رویال چه کاربردهای بالینی دارد؟

همانطور که می دانید جثه زنبور ملکه از زنبورهای کارگر بزرگتر است و این نوع زنبور ۵ الی ۸ سال عمر می کند یعنی تقریبا ۴۰ برابر بیشتر از زنبورهای کارگر. زنبور ملکه روزانه باید روی تقریبا ۲۰۰۰ تخم بخوابد. ژل رویال به همان اندازه که برای زنبور ملکه مفید است و به رشد، بهبود باروری و افزایش طول عمر آن کمک می کند برای انسانها نیز مفید است و کاربرد های گوناگونی دارد و نقش زیادی در بهبود سلامتی انسانها ایفا می کند. در بسیاری از کشورها ژل رویال شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در صنایع دارویی، پزشکی و آرایشی کاربرد گسترده ای دارد.
در طب سنتی آسیا و اروپا از این محصول برای افزایش طول عمر استفاده می شود.

ژل رویال فواید متعددی دارد که عبارتند از:

• ژل رویال فشار خون را کاهش می دهد.
ژل رویال خواص ضد سرطانی دارد.
• ژل رویال خواص ضد میکروبی دارد.
• ژل رویال فعالیت سیستم ایمنی را تنظیم می کند.
ژل رویال کلسترول خون را کاهش می دهد.
• ژل رویال اثراتی شبیه هورمون انسولین دارد و برای بیماران دیابتی مفید است.
• ژل رویال اثرات خوبی بر سیستم عصبی دارد.
ژل رویال تنظیم کننده فعالیت هورمون های زنانه است.

• ژل رویال فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.
• ژل رویال خواص ضد التهابی دارد.
ژل رویال رشد فولیکولهای مو را تحریک می کند.
• ژل رویال بر عملکرد جنسی افراد تاثیر مثبت گذاشته و تولید اسپرم را بهبود می بخشد.
• ژل رویال در جوش خوردن استخوانها در شکستگی ها بسیار موثر است.
• ژل رویال علائم یائسگی را کاهش می دهد.
ژل رویال در پیشگیری از ام اس موثر است.
• ژل رویال در بهبود زخمها موثر است.

ژل رویال از چه موادی تشکیل شده است؟

۶۰ الی ۷۰ درصد ژل رویال از آب، ۱۲ الی ۱۵ درصد از پروتئین، ۱۰ الی ۱۶ درصد از قند، ۳ الی ۶ درصد از چربی تشکیل شده است. ژل رویال حاوی ویتامین های گروه B است.

ژل رویال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چه مقدار ژل رویال در روز می توانیم استفاده کنیم؟

مطالعات بالینی بسیار کمی در زمینه میزان مصرف این محصول وجود دارد و معمولا دوز خاصی برای مصرف این محصول توصیه نمی شود ولی یک مطالعه بالینی مصرف روزانه ۶ الی ۱۰ گرم به مدت ۱۴ الی ۲۸ روز را توصیه می شود.

آیا مصرف ژل رویال عوارض جانبی دارد؟

مصرف ژل رویال ممکن است در برخی از افراد ناراحتی های گوارشی مانند درد شکم، نفخ، اسهال را ایجاد نماید. همچنین افزایش وزن یکی از عوارض جانبی این محصول است.

چه کسانی نباید ژل رویال مصرف کنند؟

با تمام خواص مفید ژل رویال، افرادی که به این ماده حساسیت دارند از مصرف ژل رویال خودداری کنند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکی از خواص ژل رویال تنظیم عملکرد هورمونهای جنسی زنانه است، این ماده در کنار تمام خواص مفیدی که در بهبود سلامتی افراد دارد ولی ریسک سرطان سینه را در کسانی که گیرنده های حساس به استروژن دارند را افزایش می دهد. همچنین افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و داروهای کاهنده کلسترول خون استفاده می کنند از این محصول استفاده نکنند زیرا ژل رویال اثر این داروها را افزایش می دهد و با آنها تداخل دارد.

ژل رویال در کاهش فشار خون موثر است بنابراین توصیه می شود افرادی که فشار خون پایینی دارند از این محصول استفاده نکنند زیرا ممکن است دچار افت فشار خون شوند.

اطلاعات کافی در زمینه مصرف ژل رویال در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد ولی بهتر است زنان باردار، شیرده و کودکان از مصرف این ماده خودداری کنند.

در آخر باید خاطر نشان کرد این محصول مفید به صورت مکمل های غذایی در بازار موجود است و شرکت های دارویی این ماده را به صورت قرص و کپسول به بازار عرضه کرده اند.

 منبع: آوای سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *