پرهیزاتسلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

آلودگی هوا چه بلایی بر سر پوستتان می آورد؟

امروزه شهرهای بسیاری در سرتاسر جهان با آلودگی هوا مواجه هستند که اثرات ناگوار زیادی برای انسان‌ها دارد. آسیب رساندن به سلامت پوست، فقط یکی از این اثرات مخرب است.
دکتر آنجالی ماهتو (متخصص پوست و سخن‌گوی بنیاد پوست بریتانیا)، درباره تاثیر آلودگی هوا بر پیری زودرس پوست می‌گوید: «با توجه به این‌که پوست در جایگاه بیرونی‌ترین لایه محافظتی برای بدن قرار می‌گیرد، پس اولین و بزرگ‌ترین هدف آلودگی هوا است. آلاینده‌های زیست‌محیطی مانند گردوغبارها،‌ ازن، مونوکسید کربن (از دود سیگار و ماشین‌آلات کارخانه‌ای)، گوگرد و سرب، همواره پوست را تهدید می‌کنند. درواقع، تماس مکرر در طولانی‌مدت با این عناصر، اثرات منفی و مخربی برای پوست دارد.
مطالعات علمی نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند به پیری زودرس پوست منجر شوند و حتی بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما،‌ پسوریازیس و آکنه را تشدید کنند. یکی از مکانیسم‌های اصلی آلودگی هوا برای تخریب پوست، تحریک گونه خاصی از اکسیژن واکنشی است که می‌تواند به DNA موجود در سلول‌های پوستی آسیب برساند».

دکتر نور المانی (متخصص پوست در کلینیک خصوصی Harley Street در لندن) می‌گوید: «این آلاینده‌ها از دو طریق به پوست ما آسیب می‌رسانند: ‌تولید رادیکال‌های آزاد و تخلیه کردن منابع آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین E، C و اسکوالین (Squaline). علاوه بر این، توانایی مهم پوست برای تولید کلاژن به‌واسطه فعالیت همین آلاینده‌ها مختل می‌شود. آلودگی هوا، حتی مولکول‌های خاصی را فعال می‌کند که درنهایت به شکل‌گیری لکه‌های پوستی منجر می‌شوند، می‌توانند به لایه‌های بیرونی پوست آسیب برسانند و درنهایت فرد را با خشکی پوست، التهاب و چین‌وچروک مواجه کنند».

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *