داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با خواص درمانی این نوشیدنی مفید آشنا شوید

شیر شتر یکی از نوشیدنی‌های بسیار مقوی و مفید است که در قدیم مصرف فراوانی داشته، اما امروزه کمتر از آن استقبال می‌شود. این در حالی است که این ماده غذایی جایگاه ویژه‌ای در طب اسلامی و روایات ائمه اطهار (ع) داشته و آن را طلای سفید بیابان دانسته‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد آنچه بزرگان دین و طب قدیم ایران درباره خواص شیر شتر گفته‌اند با یافته‌های محققان طب مدرن هم‌خوانی دارد. خواص شیر شتر آنچنان قوی و آشکار است که در برخی کشورها، انواع کلینیک‌های مختلف تخصصی برای درمان بیماری‌های مختلف با آن تاسیس شده است. با توجه به این که شتر در بیابان‌ها، مناطق کویری و به دور از آلاینده‌ها و مواد غیرطبیعی تغذیه می‌کند، می‌توان شیر این حیوان را به عنوان یک محصول کاملا ارگانیک برشمرد. با خواص درمانی این نوشیدنی مفید آشنا شوید. با عطارباشی همراه باشید.

خواص شیر شتر

ارزش غذایی شیر شتر

شیر شتر یک غذای کامل و سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و املاح معدنی فراوان است. به همین دلیل در طب سنتی، دارویی شفابخش محسوب می‌شود. استفاده از شیر شتر ۷۰ تا ۸۰ درصد از ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک و اسید پانتوتئیک در شیر شتر مشابه مقدار موجود در شیر گاو است، همچنین نیاسین و ویتامین C بیشتری نسبت به شیر گاو دارد.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد چربی‌ها و مواد موجود در شیر شتر نسبت به دیگر شیرها، راحت‌تر و سریع‌تر هضم و جذب می‌شود. شیر شتر پروتئین‌های ضروری و اسیدهای آمینه را تامین می‌کند. چون نیازهای انسان در محیط‌های گرم و خشک بر پایه کالری، کمتر است و پروتئین و آب نقش مهمی دارند، مقدار کمی شیر شتر می‌تواند نیاز انسان را در این مناطق تامین کند.

طعم شیر شتر نسبتا شیرین است، ولی بر حسب نوع گیاهان مصرفی در برخی مناطق می‌تواند کمی ترش یا شور باشد. همچنین چربی این شیر نسبت به گاو و گوسفند کمتر و بهترین جایگزین برای افرادی است که به شیر گاو حساسیت دارند. به دلیل مزاج گرم آن، چربی شیر از آب جدا نمی‌شود.

خواص شیر شتر

*انسولین هورمون تنظیم کننده قند خون است و بیماران دیابتی به دلیل اختلالات هورمونی باید به طور منظم از این ماده استفاده کنند. تحقیقات نشان می‌دهد شیر شتر دارای پروتئین ویژه‌ای است که مانند انسولین عمل می‌کند و بدون عوارض جانبی باعث تنظیم قند خون بیماران می‌شود. این پروتئین ویژه باعث کاهش کلسترول خون و مانع گرفتگی عروق قلب می‌شود.

*پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند: به درستی که در شیر شتر برای کسانی که به سوهاضمه مبتلا هستند، درمان است. تحقیقات نشان می‌دهد، شیر شتر درمان زخم معده و اثنی عشر، بی‌نظمی های بدن، یبوست و بالا رفتن قدرت هاضمه است.

*در مخزن الادویه آمده که شیر شتر جالی (جلادهنده)، منضج (پزنده اخلاط خام و غلیظ) و محلل (حل کننده اخلاط غلیظ و اورام) است.

*برخی از متخصصان طب سنتی برای درمان درد چشم بیماران، دستور چکاندن شیر شتر را در چشم می‌دهند، زیرا باعث تقویت چشم می‌شود.

*تحقیقات نشان می‌دهد دوغ یا شیر شتر برای افراد مبتلا به اوتیسم موثر است.

*شیر شتر خاصیت رطوبت‌رسانی بالایی دارد و می‌توان از آن به عنوان یک کرم مرطوب کننده استفاده نمود.

*مصرف منظم شیر شتر درمانگر سرفه‌های مزمن، خلط فاسد بدن و درد قفسه سینه است.

*نوشیدن این شیر با شکر سرخ برای رفع تنگی نفس و رفع ورم های سخت درون بدن مفید است.

خواص شیر شتر

*شیر با دوغ شتر برای تقویت عضلات به خصوص عضله قلب کودکان مفید است.

*اخلاط مضر کبد را از بین می‌برد.

*مدر و قاعده‌آور است.

*اگزما و چربی‌های زیر پوستی را از بین می‌برد.

*اخلاط غلیظ را از بدن دفع کرده و چهره را شفاف می‌کند.

*از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

*تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

*دردهای مفاصل و بیماری‌های طحال را درمان می‌کند.

نکته‌های خواندنی

*شیر شتر بدون وسایل سرمایشی، کیفیت خود را در دمای چهار درجه به مدت ۱۲ روز و در دمای معمولی اتاق به مدت ۴۸ ساعت نگه می‌دارد و سرعت فساد آن پایین است، زیرا سرعت تخمیر قند لاکتوز در شیر شتر بسیار کم است و افزایش میزان اسیدیته در آن به کندی است.

*تحقیقات نشان می‌دهد شیر شتر به دلیل وجود برخی مواد از جمله انواع پروتئین‌ها مانند پروتئین کازئین در برابر سموم، باکتری‌ها، قارچ‌ها و بسیاری از خطرات احتمالی آنها به ویژه برای نوزادان مقاوم است.

*شیر شتر حاوی ماده‌ای بسیار مهم در تغذیه انسان به نام اسیدهای چرب لینولینک است که آن را از سایر شیرها متفاوت می‌کند.

*شیر یا دوغ شتر را می‌توان از فروشگاه‌هایی که محصولات غذایی سالم عرضه می‌کنند خریداری کرد.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *