تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

روش های خوب و دوست داشتنی برای کاهش وزن

برای برخی از افراد کلمه ی رژیم به تنهایی یاد آور اضطراب، ترس از شکست و چشم پوشی از تمام غذاهای مورد علاقه است. اما رژیم غذایی اصلا به معنای نخوردن غذاهایی که دوست دارید نیست. در حقیقت در یک رژیم غذایی سالم می توانید حتی از خوردن کیک تولد دوست خود بدون احساس گناه لذت ببرید. شش ترفند وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها میزان اضطراب خود را در خوردن کاهش دهید.

کلمات “گناه” و “شرم” را از واژگان غذایی خود حذف کنید

روش های خوب و دوست داشتنی برای کاهش وزن - مجله سلامتی عطارباشی

کلماتی که برای توضیح خود و غذایتان به کار می برید، دارای تاثیر فراوانی است. اگر با خود همانند یک کودک رفتار کنید که باید در رژیم غذایی اش خوب رفتار کند، کاملا اشتباه است. چرا که وقتی یک کودک کار اشتباهی می کند، باید تنبیه شود. غذا هیچ وقت نباید با تنبیه همراه شود. از طبقه بندی کردن غذاهای خوب و بد نیز بپرهیزید، چرا که این کار موجب می شود زمانی که یک ماده ی غذایی از طبقه ی بد می خورید، احساس گناه کنید.

نفس عمیق بکشید

روش های خوب و دوست داشتنی برای کاهش وزن - مجله سلامتی عطارباشی

شاید احمقانه به نظر برسد، اما این روش بسیار موثر است. وقتی در یک میهمانی تولد هستید و نمی دانید که آیا باید یکی از کاپ کیک ها را میل کنید یا نه، استرس، تنفس شما را تغییر می دهد و دچار یک تنفس وحشت زا می شوید. بنابراین با تغییر ریتم تنفس می توانید به سیستم تنفسی خود سیگنالی بفرستید که هیچ کار اشتباهی نمی کنید. این سیگنال، مرکز اراده ی مغزتان را فعال می کند و به شما کمک می کند احساس کنید در کنترل بیشتری هستید. منظور از این تنفس، انجام حرکات مدیتیشن نیست، تنها کافیست بازدم خود را طولانی تر از دم انجام دهید (۲ برابر).

پیروزی های “بدون مقیاس” ایجاد کنید

روش های خوب و دوست داشتنی برای کاهش وزن - مجله سلامتی عطارباشی

داشتن یک رژیم غذایی سالم، دارای فواید بیشتری از کاهش وزن است. برخی از این فواید شامل انرژی بیشتر، پوست بهتر، موهای پرپشت تر و درد مفاصل کمتر است. داشتن چنین برنامه ی غذایی، پیروزی های بدون مقیاس نامیده می شود. خود را از توجه بیش از حد به وزن رها کنید و بر چیزهایی تمرکز کنید که درنتیجه ی سالم خوردن شما تغییر پیدا می کنند.

هوس خود را متوقف کنید

روش های خوب و دوست داشتنی برای کاهش وزن - مجله سلامتی عطارباشی

وقتی در برابر خوردن یک تکه کیک شکلاتی بیشتر، تردید دارید، ابتدا از خود سوال کنید که آیا واقعا آن را می خواهید یا نه؟ سپس پیش از پاسخ دادن به سوال بشقاب را کنار بگذارید. به خود بگویید که الان آن را نخواهید خورد، اما اگر یک ربع دیگر هنوز به خوردن آن میل داشتید، می توانید آن را بخورید. این کار به مغز شما فرصت کافی برای فکر کردن می دهد.

همه ی ما هوس های غذایی را تجربه کرده ایم. دلیل آنها مشخص نیست. سخت است که ذهن خود را از غرق شدن در چیزهای شیرین، شور، خامه ای ، ترد یا سوخاری منحرف کنیم. همین که به ذهنتان می رسد دوست دارید آنها را بخورید، اینطور نیست؟ در این مطلب به برخی از هوس های غذایی معمول و فقدان مواد غذایی که موجب این هوس ها می شود اشاره می کنیم.

غذاهای مورد علاقه تان را بچشید

روش های خوب و دوست داشتنی برای کاهش وزن - مجله سلامتی عطارباشی

وقتی میل شدید خوردن یک غذا به شما دست داد، از آن صرف نظر نکنید. ابتدا کمی از آن را بچشید، اگر به آن اندازه ای که تصور می کردید لذیذ نبود، خوردنش را ادامه ندهید. تنها دلیل مصرف غذاهای ناسالم، چشم پوشی کردن از مصرف غذاهای سالم است.

اندکی صبر کنید

روش های خوب و دوست داشتنی برای کاهش وزن - مجله سلامتی عطارباشی

در هنگام خوردن غذا، بین هر لقمه، قاشق خود را برای چند ثانیه در بشقاب قرار دهید. این ترفند ظریف نه تنها به شما کمک می کند از طعم غذایی که می خورید لذت ببرید، بلکه به مغزتان زمان می دهد تا سیگنال های سیر شدن را از سیستم گوارشی دریافت کند. علاوه بر این، به شما یک سیگنال فیزیکی می دهد تا بدانید چه می خورید و خوردن آن چه احساسی به شما می دهد.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *