اعصاب و رواندرمان بیماریسلامتی

از سندروم عضلانی شانه درد بدانید!

این سندروم یک ضایعه شایع در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های طب فیزیکی ُروماتولوژی و ارتوپدی و مغزواعصاب می باشد.بیماران از درد ناحیه شانه و گردن شکایت دارند و غالبا با دست یا انگشت روی یک ناحیه دردناک که در محل پشت کتف قرار دارند اشاره می نمایند.درد ممکن است به ناحیه بازو بین دو کتف سر یا گردن و حتی دستها تیر بکشدوممکن است ایجاد سر درد نماید و یا درد دیسک گردنی را تقلید نموده و با دیسک گردن اشتباه شود.ا حساس سنگینی و یا بی حسی و خواب رفتگی در ناحیه کتف ازدیگر علائم مورد اشاره بیماران است.

علت بیماری:کار کشیدن بیش از حد از عضلات کتف و عمدتا غضله تراپز.این کار کشیدن بیش از حد می تواند ناشی از یک کار سبک و تکرار شونده باشد مانند کار با کامپیوتر تایپ کردن گرفتن گوشی تلفن به مدت طولانی آرایشگری بافندگی و خیاطی کار ترمیم دندان در دندانپزشکان سو نوگرافی در رادیولوژیستها حمل یک بار سبک به مدت طولانی مانند خرید میوه و یا وسایل روزمره زندگی رانندگی طولانی در اثر تعویض دنده اتومبیل یک چرخش فرمان اتومبیل.

درمان

آموزش در جهت اصلاح نحوه کار
اصلاح محیط کار شامل اندازه میز و صندلی
اجتنا ب از حمل اشیائ به مدت طولانی
آموزش ورزشهای کششی عضله تراپز
استفاده از روشهای حرارت درمانی گرما یا سرما در نقاط دردناک
اصلاح وضعیت خواب
ورزش منظم مانند پیاده روی شنا کوه نوردی
تزریق در ناحیه دردناک
فیزیوتراپی
اصلاح وضعیت نشستن ایستادن خوابیدن و وضعیت قامت و یا پاسچر

myofacial pain syndromeسندروم دردهای عضلانی
الف)نقاط ماشه ای عضلانی

یکی از مشکلات شایع دردهایی با ریشـــه های عضــلانی در راس آنها نقاط دردناک و در اصطلاح لاتینMyofacial Trigger Points می باشد.علت اصلی این بیماری مشخص نیست ولی تئوری هایی در خصوص علت ایجاد این نقاط دردناک در عضلات بیان شده است.

در این بیماری نقاطی از عضلات دردنـــاک میگردد وبسته به محل در گـیری عضله علائمی را به وجود می آورد که میتواند با بیماری های دیگر اشتباه شود.بعنوان مثال وجود نقاط دردناک در عضلات ناحیه کمر ولگن می تواند مانند دیسک کمری خود را نشان دهد وگاهی بیمار را به اشتباه به اتاق عمل راهی کند. وجود نقاط دردناک در نواحی سر و گردن مینواند علائم میگرن را تقلید کند وبیمار به عنوان سردرد میگرنی تحت درمان قرارگیرد. لذا شناخت این بیماری جهت درمان صحیح و جلوگیری ازبروز خـــطا در درمان ضروریست.جالب است که آمـــار این بیماری فراوان بوده و دردهای مزمن هر دو نفر یک نفریعنی ۵۰ درصـد درد های مزمـن ناشـی از این بیماری می باشد.در سی درصد این موارد درد های حادُ علت درد این بیماری می باشد.

تعریف این بیماری

وجود محل تحریک پذیر و دردناک در ناحیه ای از عضله که با طــنابی از عضلات به هم پیوسته همراه است.
این طناب عضلانی با لمس قابل تشخیص است و بیماران بعنوان یک ناحــیه آزار دهنده به آن اشاره میکنند
این طناب بعضاً بسیار دردناک است 

ـ گاهی محدودیت در حرکت بیمار را سبب می شود و بیمار اشاره می کند با جابجایی وحرکت اولیه احساس درد شدیدی می نماید.

ـ این بیماری گاهی باعث خستگی بدن و مفاصل می گردد
ـ ممکن است این بیماری با کشیدگی عضلات پس از چند روز ایجاد شود.معمولاً این کشیدگی به دنبال فشار بیش ازحد به عضله در هنگام بلند کردن وزنه سنگین به طور ناگهانی یا بلند کردن وزنه سبک به مدت طولانی ایجاد می شود.خرید میوه یا اشیاء سبک و حمل آن به مدت طولانی یکی از عوامـل شایع امروزی می باشد.

این بیماری می تواند از بیماری های دیگر بطور ثانویه بروز نماید،مانند روماتیسم مفصلی،سکته قلبی، دیابت و… .یک بیمار مبتلا به سکته قلبی ممکن است علائم این بیماری را نشان دهد وجود نقاط دردناک در نواحی اطراف قلب می تواند در اثر نقاط ماشه ای عضلانی ایجاد شده وبا علائم بیماری قلبی اشتباه شود

چه عواملی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد

عوامل احساسی:استرس ها،اضطراب ها و هیجانات روحی
عوامل فیزیکی:خستگی،عدم فعالیت ورزشی،تماس باسرما
عوامل متابولیک:اختلالات تغذیه ای،تغـــذیه ضعیف یا نا مناسب،کمبود ویتامین،کم کاری تیروئید،عفونت مزمن.

درمان

با توجه به اینکه این بیماری دارای علل متعددی می باشد درمان آن نیز متنوع است.ورزش های هواز ی مانند ژیاده روی کوهنوردی شنا در درمان این بیماری موثر است.
دارودرمانی از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی وضد دردها و داروهای آرامبخش کمک کننده هستند.
متدهای آرامش مانند مدیتشین و یوگا و روان درمانی می تواند مفید باشد.
طب سوزنی از روشهای بسیار موثر در درمان این بیماری می باشد.
درمانهای فیزیوتراپی با کمک یک تراپیست حاذق بسیار موثر است.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *