داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

۵ ماده طبیعی برای دفع پشه

زمانی که هوا رو به گرم شدن می‌رود، یکی از مشکلات شایعی که مردم بسیاری از شهرها در سراسر جهان با آن روبه‌رو می‌شوند پشه ها هستند. این حشرات کوچک می‌توانند بسیار آزاردهنده بوده و آرامش شما را به هم بزنند. از آن مهم‌تر پشه‌ها ناقل بسیاری از بیماری‌های مختلف مانند مالاریا، تب زرد، تب دانگ، آنسفالیت و ویروس نیل غربی هستند. اگر این حشرات در محل زندگی شما به وفور یافت می‌شوند بهتر است برای پیشگیری از بیماری‌ها به فکر دفع پشه ها باشید.

دفع پشه

به گزارش عطارباشی به نقل از «تاپ۱۰هوم رمدیز»، مواد دفع پشه معمولا در هر داروخانه‌ای پیدا می‌شوند اما مطالعاتی که در سال‌های اخیر بر روی این مواد شیمیایی انجام شده است، حاکی از مضر بودن آنها و عوارض جانبی زیاد این مواد دارد. برای اینکه سلامت خود را به خطر نیندازید، پیشنهاد ما استفاده از مواد دفع پشه طبیعی است.

روغن اکالیپتوس لیمویی

این روغن یکی از بهترین انتخاب‌های طبیعی برای دفع پشه ها می‌باشد. بسیاری از محصولات دفع حشرات از این روغن در ترکیبات خود استفاده می‌کنند. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد مخلوطی که ۳۲ درصد آن از روغن اکالیپتوس لیمویی تشکیل شده باشد می‌تواند به مدت ۳ ساعت تا ۹۵% از شما در مقابل پشه ها محافظت کند.

طرز تهیه:

۱.مخلوطی از روغن اکالیپتوس لیمویی و قابض فندق افسونگر ( Witch-hazel ) درست کنید ( مقدار باید ۱ به ۱۰ باشد، مثلا اگر ۱ قاشق غذاخوری روغن اکالیپتوس استفاده می‌کنید، باید ۱۰ قاشق فندق افسونگر اضافه کنید )

۲.مایع را درون یک بطری اسپری بریزید

۳.اسپری را بر روی نقاط نبض خود بزنید تا پشه ها از شما دور شوند

۴.اینکار را هر ۲-۳ ساعت یکبار انجام دهید

اسطوخودوس

این گیاه زیبا و خوش عطر می‌تواند همانند یک ماده دفع پشه ها و حشرات دیگر نیز عمل کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که روغن اسطوخودوس به دفع پشه های بالغ کمک می‌کند. همچنین اسطوخودوس دارای خواص ضد درد، ضد عفونی کننده و آرامش بخش است که می‌توانند به تسکین نیش پشه ها کمک کنند.

طرز استفاده:

چند قطره از روغن اسطوخودوس را بر روی نقاظ نبض خود بمالید. فراموش نکنید که قبل از استفاده از این روغن مطمئن شوید تا به آن حساسیت ندارید.

روغن دارچین

روغن دارچین نیز یکی دیگر از مواد طبیعی و کاربردی برای دفع پشه ها است. این روغن می‌تواند تخم‌های پشه‌ها را از بین برده و پشه‌های بالغ را از شما دور کند.

طرز استفاده:

¼ قاشق چایخوری از روغن دارچین را داخل یک فنجان آب بریزید. مایع را درون بطری اسپری ریخته و آن را بر روی پوست یا لباس خود و یا در فضای خانه اسپری کنید.

نکته : هیچ وقت روغن دارچین را به صورت غلیظ و متمرکز شده استفاده نکنید، زیرا باعث تحریک شدن پوست می‌گردد.

دفع پشه

روغن علف لیمو

روغن علف لیمو که از برگ‌های گونه‌های مختلف این گیاه بدست می‌آید ماده‌ای بسیار مفید برای دفع پشه ها می‌باشد و در ترکیبات بسیاری از محصولات صنعتی دفع حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پشه‌ها از بوی این روغن نفرت دارند و به هیچ وجه به جایی که این بو را دارد نزدیک نمی‌شوند.

طرز استفاده:

نیمی از یک بطری اسپری را با آب پر کنید و سپس ۱۰ تا ۱۵ قطره از روغن علف لیمو را به آن اضافه کنید. بطری را به خوبی تکان داده و آن را به قسمت‌هایی که پشه‌ها در آنجا بیشتر جمع می‌شوند اسپری کنید. همچنین می‌توانید این مایع را بر روی پوست خود نیز اسپری کنید.

نعناع گربه‌ای

این گیاه نیز در دفع پشه ها موثر بوده و برای انسان و حیوانات خانگی ( به جز گربه ) مناسب است و سمی نمی‌باشد.

طرز استفاده:

مقدار کمی از برگ‌های تازه نعناع گربه‌ای را داخل کیسه‌های کوچک گذاشته و در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید. برگ‌ها را هر ۲-۳ روز یکبار عوض کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *