داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص درمانی کفیر بر دستگاه ها و سایر اعضاء بدن

قارچ کفیر با قدمتی بیش از دو هزار سال، سلامتی را برای شما به ارمغان میاورد! این موجودات بسیار کوچک کریستالی برای اوّلین بار توسط یکی از چوپانان ساکن کوه های قفقاز در اتحاد جماهیر شوروی سابق کشف شدند. در قفقاز با اثرات دارویی و درمانی این قارچ سالهاست که آشنا هستند. در آنجا از کفیر به جای آب خوردن استفاده می‌کنند. مردم قفقاز بر این عقیده هستند که قارچ کفیر موهبت و نعمتی بزرگ از طرف خداوند است. در ادامه این مطلب با عطارباشی همراه باشید.

قارچ کفیر

قارچ کفیر چیست؟‌

از نظرشکل ظاهری، تکه های قارچ کفیر ، شبیه به گل کلم و به رنگ سفید بوده و شیر را تخمیر و به ماست تبدیل می‌کند و خواص طبی بسیاری دارد . دانه‌های کفیر شامل باکتری‌ها و مخمرهای خاصی هستند که در واقع مسوول ایجاد طعم ترش و گازدار کفیر هستند . قارچ کفیر حاوی باسیل سان کاسیلوس می‌باشد که باعث تغییرات و دگرگونی درون قارچ می شود و نهایتاً طی ترشح  اسید کورن داکفلاز قارچ ، تخمیر شیر صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های تغذیه‌ای قارچ کفیر

کفیر، آشامیدنی مشهور خاورمیانه‌است و یک غذای رژیمی برای افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز می‌باشد که قادر است مقدار زیادی از لاکتوز را هضم کند. در نتیجه تخمیر، میزان لاکتوز در کفیر کاهش و میزان بتاگالاکتوزیداز افزایش می‌یابد.همچنین کفیر یک ماست نوشیدنی و محصولی نیرو بخش به حساب می‌آید. کفیر با استفاده کربوهیدراتها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به منظور رشد، نگهداری و فعالیت سلولی کمک می‌کند.

ارزش بالای تغذیه‌ای و سلامت بخش کفیر، متعدد می‌باشد بنابر این مصرف آن برای نوزادان نارس، کودکان، زنان حامله و پرستار، بیماران و افراد پیر و مبتلایان به بیماری عدم تحمل لاکتوز توصیه می‌شود.در بیمارستان‌های روسیه، بیماران در خلال ماندن در بیمارستان، هر روز با کفیر پذیرائی می‌شوند که امری عادی و مرسوم می‌باشد. مخصوصاً تازه مادرها، به خوردن کفیر تشویق می‌شوند و بیشتر اوقات، کفیر به عنوان غذای کودک برای کودکان روسی تازه از شیر گرفته شده به مصرف می‌رسد.

کفیر منبع کامل پروتئین بوده و حاوی تعداد زیادی از اسیدهای آمینه ضروری برای سلامت بدن است. از جمله این اسیدهای آمینه تریپتوفان بوده که ماده مناسبی برای تمدد سیستم عصبی است. از آنجا که این محصول موجب جذب و ذخیره کلسیم و منیزیم می‌شود، در نتیجه در تقویت سیستم عصبی موثر است و در افرادی که از بی‌خوابی و استرس رنج می‌برند می‌تواند آرام‌بخش و کمک‌کننده باشد.

کفیر محصول غنی از آنزیم بوده و حاوی میکروارگانیسم‌های مفیدی است که به تعادل اکوسیستم داخلی بدن کمک کرده و به علت داشتن مخمرهای مفید باعث کنترل و از بین رفتن مخمرهای پاتوژن در بدن می‌شود.

کفیر به عنوان منبع غنی از ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم به شمار می‌رود. لذا در متعادل کردن فشار خون تاثیر بسزایی دارد.

این محصول منبع بسیار مهمی از ویتامین‌های گروه B خصوصا ویتامین ۲۱ B و ۱ B می‌باشد. همچنین این محصول به سیستم گوارشی کمک می‌کند تا سایر ویتامین‌های این گروه بیشتر جذب بدن شده و کمک شایان توجهی در شادابی پوست و بالا بردن طول عمر دارد.

کفیر از طریق بهبود هضم لاکتوز و بالا بردن مقاومت بدن نسبت به لاکتوز خصوصا در افرادی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌تواند نقش مفید و ارزنده‌ای داشته باشد.

خواص درمانی قارچ کفیر :

    اصلاح سیستم گوارش در زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک

    افزایش حرکات دودی روده و درمان یبوست

    جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

    درمان آلرژی ها

    درمان اسهال و ضد عفونی کننده محیط روده

    درمان بیماری عدم تحمل لاکتوز در کسانی که نمی توانند شیر بخورند

    درمان بیماری های گوارشی

    درمان فشار خون

    درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی یا هایپر اکتیویتی

    سرشار از ویتامین های گروه ب مانند نیاسین ، پیردوکسین و اسید فولیک

    غنی از کلسیم ، فیبر و پروتیئن

    مؤثر در زیبایی پوست ( مورد استفاده در کرمها و پاک کننده های آرایشی )

    مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا

    ممانعت از نفخ روده ای

    ممانعت کننده از اثر پرتودهی رادیولوژیک

    هضم راحت تر شیر و جذب بهتر مواد مغذی موجود در آن

    تولید آنتی بیوتیک توسط میکروفلور کفیر علیه میکروارگانیسم های مضر

    ضد سرطان

    اصلاح فلورمیکروبی محیط روده

    هضم سلول های مخمری

    ترشح بزاق دهان

    تحریک ترشح شیره ی معده

    درمان اسهال

    درمان سندرم خستگی

    مقوی برای زنان باردار، شیرده و مسن

    موثر در زیبایی پوست

    کمک به بیماران رنجور از ایدز

    و خواص بی شمار دیگر…

خواص درمانی کفیر بر دستگاه ها و سایر اعضاء بدن :

۱- دستگاه عصبی : کفیر حاوی پروتئین و بعضی اسیدهای آمینه ضروری است. تریپتوفان یکی از این اسید آمینه هایی است که به دلیل اثر آرام بخش آن بر سیستم عصبی شهرت دارد و نیز به علت داشتن املاح مهم برای سلامتی از جمله منیزیم و کلسیم، برای جلوگیری از عوارض سیستم عصبی از جمله ناراحتیهای عصبی ، افسردگی ، بی اشتهایی عصبی ، فشارهای عصبی ، اضطراب ، بیخوابی در رژیم های غذایی توصیه می گردد.

۲-دستگاه گوارشی: درمان بیماری های گوارشی از جمله زخم معده و اثنی عشر ، تورم معده و روده « گاستریت و انتریت » و ناراحتیهای کبدی و یرقان ( کفیر باعث نابود شدن زایده های اضافه در روده ها می شود ) ، اصلاح سیستم گوارش در زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک ، افزایش حرکات دودی روده و درمان یبوست (هموروئید)، درمان اسهال و ضد عفونی کننده محیط روده ،تحریک ترشح شیره معده ، ممانعت از نفخ روده ای ، درمان بیماری عدم تحمل لاکتوز در کسانی که نمی توانند شیر بخورند ، هضم راحت تر شیر و جذب بهتر مواد مغذی موجود در آن ، افزایش بزاق دهان

۳- دستگاه قلبی و عروقی : متعادل کردن فشار خون به دلیل منبع غنی از ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم. کمک در درمان بیماریهای قلب و عروق ، انسداد عروق ، نارسایی عروق کرونر قلب (پاک کننده ی جدار عروق)

۴- سیستم دفاعی بدن :مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا( از قبیل سرماخوردگی، بیماری‌های عفونی ، سرطان و… ) . در قدیم، کفیر در بیمارستان ها و آسایشگاه ها برای بهبود مشکلات مختلفی مثل بی نظمی های متابولیک، و بیماری های آلرژیک استفاده می شد و حتی در مواقعی که هیچ راه درمانی برای بیماری هایی مثل سل، سرطان و اختلالات گوارشی وجود نداشت، مصرف کفیر را به بیماران تجویز می کردند. تحقیقاتی نیز بر روی فعالیت ضد توموری کفیر انجام شده است. کشت های خاصی از کفیر وجود دارند که می توانند به ترکیبات جهش زا(موتاژن) مثل ایندول و ایمیدازول متصل شوند. فعال شدن سیستم ایمنی بدن با کفیر و با اسفنگومیلین های جدا شده از لیپیدهای آن در دو محیط زنده و غیر زنده ثابت شده است. مشاهده شده است که مخاط دهان و لثه ها که دچار عارضه شده اند ( مانند تاولهای دردناک عود کننده ) به مدت سه ماه بهبودی کامل یافته اند. از عود تبخال جلوگیری می کند . کفیر محصول غنی از آنزیم بوده و حاوی میکروارگانیسم‌های مفیدی است که به تعادل اکوسیستم داخلی بدن کمک کرده و به علت داشتن مخمرهای مفید باعث کنترل و از بین رفتن مخمرهای پاتوژن در بدن می‌شود.

۵- پوست و مو :کفیر مؤثر در زیبایی و شادابی پوست ( مورد استفاده در کرمها و پاک کننده های آرایشی ) ، ناراحتیهای پوستی به ویژه اگزما و جوشهای صورت ، موجب لطافت و نرمی پوست بدن می شود ( از طریق استعمال آن روی پوست )

۶- غدد و متابولیسم :کاهش دهنده ی کلسترول خون ، کمک درتنظیم قندخون ، درمان پوکی استخوان به دلیل داشتن مقادیر زیاد کلسیم

باکتری‌ها و مخمرهای فعال در کفیر نسبت به ماست ارزش تغذیه‌ای بالاتری را فراهم می‌کند که به عنوان تغذیه تکمیلی برای زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود. از آنجایی که اندازه دلمه کفیر از ماست کوچک‌تر بوده لذا هضم راحت‌تری دارد.

این محصول به بالا بردن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و قادر خواهد بود در جلوگیری و کمک به درمان بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی، بیماری‌های عفونی، سرطان و… موثر باشد.

دوغ کفیر

دوغ کفیر چیست ؟

 دوغ کفیر یک نوشیدنی ترش و گازدار و یک فرآورده حاصل از تخمیر شیر است. به عبارت بهتر دوغ کفیر نوعی نوشیدنی پُرکالری و غنی از باکتری‌ های پروبیوتیک،اسید لاکتیک، الکل، کلسیم، پروتئین، ویتامین ‌ها به ویژه گروه ویتامینهای B و ریزمغذی ‌ها است. در روسیه علاوه بر ماست ، کفیر به صورت پنیر هم تهیه شده و به صورت غذا از آنها استفاده می شود. مصرف نوشیدنی‌های تخمیری با وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی می تواند جانشین مناسبی برای نوشیدنی‌های مصنوعی و گازدار که با انواع رنگ های مصنوعی، شکر و مواد شیمیایی تولید می شوند، باشد، چون علاوه بر اینکه خطرات(یکی از عوارض شایع مصرف نوشابه های گازدار ابتلا به پوکی استخوان است) آنها را ندارد، منافع زیادی برای سلامتی دارد. محصولات کفیر برای همه افراد در هر سن و هر جنسی قابل استفاده میباشد. نوشیدنی کفیر را میتوان به جای شیر روی غلات ریخته و یا اینکه آن را با میوه مخلوط نموده و یا به عنوان سُس سالاد استفاده کرد.

در ایران نیز در سالیان اخیر تعدادی از کارخانه جات شیر و لبنیات از جمله شیر پگاه و کاله و…اقدام به تولید دوغ کفیر نموده اند. اما قیمت این تولیدات در مقایسه با دوغ عادی بسیار بیشتر است و روز بروز بر قیمت محصولات خود می‌افزایند،علاوه بر آن طعم و مزه و غلظت دوغ کفیر کارخانه‌ای پایین تر از دوغ کفیر خانگی است و کارخانه برای ماندگاری زیاد مجبور به اضافه نمودن نمک به دوغ است که استفاده آنرا برای بیماران فشار خونی و همچنین قلبی و عروقی و سایر بیماران با رژیم کم نمک تا حد زیادی غیر ممکن ساخته است. شما می توانید با یک مرتبه خرید دانه های قارچ کفیر، برای همیشه علاوه بر این که دوغ و ماست مورد نیاز خود را به صورت روزانه و با قیمت بسیار پایین و بدون مواد افزودنی در منزل به راحتی تهیه کنید،از طعم گوارا و دلچسب و خواص درمانی آن بهره برده ، همچنین می توانید خود نیز این قارچ را پرورش و افزایش داده و به دوستان و آشنایان خود هدیه داده یا بفروش برسانید.

مدّت زمان تخمیر قارچ کفیر در معالجه بیمارها:

۱- مشکلات تنفسی (آسم) : ۱۲ الی ۱۸ ساعت

۲- کم خونی,فشار خون کم و زیاد: ۱۲ الی ۲۴ ساعت

۳- صفرا : ۱۲ الی ۱۸ ساعت

۴- ناراحتیهای قلبی و مغزی (شوک ها): ۱۲ الی ۱۸ ساعت

۵- ناراحتیهای روده ای و مثانه ای: ۱۲ ساعت

۶- ناراحتیهای پوستی: ۱۲ ساعت

۷- اسهال: ۳۶ الی ۴۸ ساعت

۸- فرمهای داخلی معده: ۱۲ الی ۱۸ ساعت

۹- بیماریهای کلیوی: ۱۸ ساعت

۱۰- یبوست :۱۲ الی ۱۸ ساعت

۱۱- تنظیم و روان شدن مزاج: ۱۲ ساعت

۱۲- ناراحتیهای عصبی سردرد پریشانی بی خوابی و کم اشتهائی: ۱۲ الی ۱۸ ساعت

۱۳- یرقان : ۱۲ الی ۱۸ ساعت

۱۴- در حالت سلامت کامل : ۱۲ ساعت

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *