تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

روش هایی برای دریافت مواد مغذی بیشتر

مطمئنا بارها شنیده‌اید که مصرف میوه‌ها و سبزیجات برای شما بسیار مفید هستند، اما آیا تنها راه مصرف آنها به صورت خام و تازه است؟ جالب است بدانید که نحوه‌ی نگهداری، آماده‌سازی، پختن و ترکیب خوراکی‌ها در میزان مواد مغذی که از آنها دریافت می‌کنیم تاثیرگذار هستند. در این نوشتار شما را با چند ترفند غذایی آشنا می‌سازیم که به دریافت مواد مغذی بیشتر در بدن‌تان کمک می‌کنند.

مواد مغذی

ترکیب آووکادو و کلم پیچ

ترکیب این ۲ ماده غذایی به افزایش جذب ویتامین K و مواد شیمیایی گیاهی مانند بتا کاروتن در بدن می‌انجامد. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب آووکادو و گوجه فرنگی می‌تواند جذب مواد مغذی در بدن را تا ۲۰۰% افزایش دهد.

از گیاهان و ادویه‌ها در آشپزی استفاده کنید

در غذاهایی که چربی دارند، استفاده از گیاهان و ادویه‌ها سبب می‌شود تا میزان چربی خون ( تری گلیسیرید ) بعد از میل کردن غذا تا ۳۰% کاهش یابد. همچنین زمانی که این مواد را با پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو و مرغ میل کنید، احتمال تولید ترکیبات مضر این گوشت‌ها در بدن ۴۴ تا ۷۰ درصد پایین می‌آید.

هویج را کبابی میل کنید

پختن هویج باعث می‌شود تا سطوح کاروتنوئید‌های مهم مانند بتاکاروتن افزایش پیدا کند، این ماده نقش مهمی را سلامت چشم‌ها، پوست و سیستم ایمنی بدن بازی می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که بهترین روش برای دریافت مواد مغذی هویج، برش زدن آن و سپس پختن است.

سیب ها را در تابه‌ی چدنی بپزید!

انجام اینکار باعث می‌شود تا آهن بیشتری دریافت کنید و بدن‌تان بهتر آهن را جذب کند. جالب است بدانید که پخت سیب در تابه‌ی چدنی سبب می‌شود تا مقدار آهن موجود در آن تا ۲۱ برابر افزایش پیدا کند. ( این میزان برای گوجه فرنگی تا ۹ برابر است )

بعد از برش زدن سیرها به آنها استراحت دهید!

زمانی که سیرها را برش می‌زنید، قبل از استفاده‌ی آنها در پخت و پز، بگذارید برای مدتی همانطور بمانند. اینکار باعث می‌شود تا ترکیبات بسیار مهم و مفید برای قلب و پیشگیری از سرطان در سیرها به وجود آیند.

بگذارید سیب زمینی‌ها خنک شوند

این عمل باعث افزایش مقاومت نشاسته در سیب زمینی‌ها می‌گردد که منجر می‌شود تا نشاسته همانند فیبر در بدن شما عمل کند. مطالعات نشان داده‌اند که خنک بودن سیب زمینی به کاهش جذب کالری و کربوهیدرات کمک کرده و روند چربی سوزی را تا  ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. بالا رفتن مقاومت نشاسته همچنین به تولید هورمون‌های سیری کمک می‌کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *