تغذیه و تناسب اندامورزش

حرکات ورزشی برای تسکین دردهای تونل کارپال

بسیاری از ما در طول روز با توجه به شغلی که داریم، اغلب در حال تایپ کردن پشت رایانه یا کار کردن با گوشی‌هایمان هستیم. چنین فعالیت‌هایی که همواره با دستان سروکار دارند می‌توانند باعث بروز درد، ضعف و بی حسی در دست‌ها و مچ‌های ما شوند. اگر ۳ علامتی که گفتیم را به طور همزمان تجربه می‌کنید احتمال دارد به سندرم تونل کارپال مبتلا باشید.

به گزارش عطارباشی به نقل از «پریونشن»، سندرم تونل کارپال نوعی اختلال التهابی است که در عصب‌های دست پدیدار می‌شود و علت بروز آن استرس تکراری ناشی از فعالیت‌هایی مانند تایپ کردن، آسیب دیدن و یا وضعیت‌های پزشکی مختلف مانند دیابت، کم کاری تیروئید، روماتیسم مفصلی و… است.

اگر دستان و مچ‌های شما درد می‌کنند، حال چه درد از سندروم تونل کارپال باشد یا از فعالیت‌های زیاد پشت رایانه، ما ۵ حرکت کششی را برایتان آماده کرده‌ایم که می‌توانند به تسکین دردتان کمک شایانی کنند.

تونل کارپال

۱. کشش ساعدها

همانند تصویر با کمری صاف روی یک صندلی بنشینید، طوری نشسته باشید که ستون فقرات‌تان صاف باشد و به سمتی متمایل نباشد. دستان را همانند تصویر صاف کرده و جلوی خود نگه دارید (کف دستان رو به زمین باشد). سپس انگشتان خود را به سمت دیوار بگیرید تا کششی آرام را در ساعد خود احساس کنید. ۵ تا ۱۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید.

تونل کارپال

۲. مچ دست

در حالت نشسته یا ایستاده، یکی از دستان خود را به جلو برده و انگشتان دست را رو به بالا نگه دارید، سپس همانند تصویر با دست دیگر خود انگشتان دست را گرفته به آرامی آنها را به سمت بدن‌تان بکشید تا احساس کشش را در مچ دست احساس کنید. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در این حالت مانده و سپس برای دست دیگرتان اینکار را انجام دهید.

تونل کارپال

۳. تمرین انگشتان

صاف بر روی صندلی نشسته و دو دست را به سمت جلو دراز کنید، کف دست‌ها رو به زمین باشد. سپس انگشتان را به شکل پنجه در آورده و تا جایی که می‌توانید آنها را از هم باز کنید. هنگام کار با رایانه و یا کارهای دفتری، این حرکت را هر ۳۰ دقیقه یکبار برای ۵ تا ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

تونل کارپال

۴. تمرین مچ دست با وزنه

بر روی صندلی نشسته و ساعد دست‌تان را بر روی یک میز قرار دهید به طوری که مچ دستتان از لبه‌ی میز آویزان بوده و کف دستتان رو به زمین باشد. همانند تصویر یک وزنه‌ی سبک در دست بگیرید و به آرامی مچ دست را بالا پایین کنید ( توجه داشته باشید که ساعدتان برروی میز نباید تکان بخورد) . اینکار را ۵ تا ۱۰ مرتبه برای هر دست تکرار کنید و سپس یکبار دیگر تمام مراحل را دوباره انجام دهید ولی اینبار کف دستتان رو به بالا باشد.

تونل کارپال

۵. تمرین با توپ

یک توپ نرم مانند توپ تنیس یا توپ ضد استرس پیدا کنید و با یک دست آن را محکم نگه دارید و سپس ۵ تا ۱۰ مرتبه توپ را فشار دهید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *