تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به مبارزه و مقابله با اکسیدان ها در بدن می پردازند که خطرناکترین آنها رادیکال های آزاد میباشند. متخصصان سلامت و تغذیه همواره مردم را به مصرف مقدار مناسبی از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان توصیه میکنند. اما شاید بسیاری از افراد ندانند که منابع آنتی اکسیدان ها کدامند. در این نوشتار شما را با بهترین منابع و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان آشنا می سازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

چرا آنتی اکسیدان ها مهم هستند؟

اگر چه سیستم‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارد، اما آنتی اکسیدان‌های اصلی ویتامین ای و ویتامین ث و بتاکاروتن هستند. سلنیم نیز بعنوان یک ماده معدنی نقش آنتی اکسیدانی مهمی دارد. بدن قادر به تولید این ویتامین‌ها و ماده معدنی نیست، بنابراین بایستی از طریق غذا آنها را دریافت کرد. اکسیدکننده‌ها به اشکال مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها رادیکال‌های آزاد هستند.

حاصل فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن انواع دژنراسیون، سرطان‌، دیابت، نارسایی قلب، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف دستگاه ایمنی بدن است. در این میان آنتی اکسیدان‌ها به عنوان اصلی‌ترین راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بازسازی سلول‌های تخریب شده مطرح می‌شوند. چرا که موجب تخریب آن و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها می‌گردند.

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

– تخم مرغ، شیر، کره و جگر از منابع غنی ویتامین A هستند.
– میوه و سبزیجات رنگی که حاوی ویتامین C هستند. منابع خوب این ویتامین شامل مرکبات، توت فرنگی، پاپایا، بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل است.
– مغزیجات آجیلی بخصوص بادام و گردو، دانه ها بویژه تخم آفتابگردان، روغن های مغزیجات، کلم و اسفناج که منابع غنی ویتامین E هستند.
– نخود، هویج، زردآلو، هلو، سیب زمینی شیرین، برگ چغندر و کلم پیچ، که منابع بتاکاروتن هستند.
– سبزیجات برگدار سبز، اسفناج و کلم، و همچنین پاپایا، ذرت، نخود و پرتقال که منابع خوب لوتین هستند.
– میوه ها و سبزیجات صورتی و قرمز نظیر هندوانه، گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی و زردآلو که منبع غنی لیکوپن هستند.
– غلات غنی شده، نان، ماکارونی، حبوبات، گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر، که منابع خوبی از سلنیوم هستند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *