تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

رژیم کم کربوهیدرات یا رژیم پر کربوهیدرات

راهنمای رژیمی آمریکایی ها، رژیم سالم را به گونه ای تعریف می کند که دارای تمام گروه مواد غذایی باشد: میوه ها، سبزیجات، پروتئین، غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب. با این حال، وقتی به دنبال رژیم کاهش وزن سریع هستیم، برخی مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها و چربی ها را برای مدت طولانی حذف می کنیم. به طور ویژه، رژیم های با کربوهیدرات بالا یا پایین به عنوان راه حلی برای کاهش وزن شناخته شده اند. در حالی که هر دو تاثیرات اولیه مناسبی را نشان می دهند اما داشتن تعادل بین گروه ها ی غذایی مختلف این اطمینان را به شما می دهد که بیشترین مواد غذایی مفید را در هر روز با توجه به میزان کالری مود نیاز دریافت کنید.

رژیم کم کربوهیدرات

این رژیم ها دارای طیف وسیعی از تعاریف و راهنمایی های مربوط به کاهش وزن هستند. افراطی ترین نوع این رژیم در سال ۱۹۷۲ توسط دکتر رابرت اتکین طراحی شد. رژیم اتکین وعده کاهش وزن سریع و ماندگار را به شما می دهد، در حالی که دارای غذاهای پر چربی مانند استیک، بیکن و بستنی در رژیم می باشد. پس از آن رژیم های متعادل دیگری، مقدار کوچکی از غذاهای پرکربوهیدرات را در رژیم وارد کردند، اما همچنان خوردن سبزیجات نشاسته ای و میوه ها را منع کردند.

رژیم های کم کربوهیدرات در کاهش وزن های کوتاه مدت بسیار موثر هستند، به این دلیل که این رژیم ها دارای کالری کمی هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که این رژیم ها می تواند تری گلیسیرید و میزان گلوکز خون را کاهش دهند. با این حال، رژیم اتکین و بسیاری رژیم ها مشابه دیگر کمتر از آنچه که اعلام شده بود سالم و موثر هستند. برای بسیاری دست کشیدن ناگهانی از کربوهیدرات ها قابل ادامه نیست و زمانی که مصرف آنها در رژیم مجاز می شود به عادات قبلی خود بر می گردند. اغلب وزن کاهش داده شده برگشته و به دنبال آن فشار خون و کلسترول بالا نیز به وجود می آید.

رژیم پر کربوهیدرات

در سال های اخیر، کربوهیدرات به طور ناعادلانه ای بد نشان داده شده است. یک تصور غلط رایج این است که کربوهیدرات ها باعث افزایش وزن می شوند. درست است که مقادیر زیاد کربوهیدرات باعث افزایش وزن می شوند اما این مطلب در مورد پروتئین و چربی هم صادق است. تحقیقات اخیر نشان داده است که رژیم های پر کربوهیدرات شامل مقادیر زیادی از انواع مختلف ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین A,C، فولات، کاروتین، کلسیم، آهن و منیزیم هستند. به علاوه، با استفاده از غلات کامل، بیشتر در رژیم غذایی این کربوهیدرات ها فیبرهای رژیمی بیشتری را در مصرف روزانه استفاده می کنند. از آنجا که فیبرها به شما احساس سیری انتقال می دهند، مطالعات نشان می دهند که کسانی که مصرف فیبر خود را به همراه مصرف کربوهیدرات افزایش داده اند کاهش وزن داشته اند.

دلیل عمده نگرانی ها از رژیم های پر کربوهیدرات به خاطر عدم آگاهی از نوع و میزان مصرف است. کربوهیدرات ها اغلب به راحتی بیش از اندازه مصرف می شوند که باعث افزایش وزن می شود. راه حل این مشکل در این است که چه از رژیم های با کربوهیدرات کم یا زیاد استفاده کنید، موفقیت زمانی حاصل می شود که این رژیم ها را با خوردن مواد غذایی سالم در هر روز ادغام کنید. کلید کاهش وزن در انجام ورزش و داشتن رژیمی سالم است که بتوانید برای تمام عمر آن را انجام دهید.

افراطی گری ممکن است به نتایج اولیه مناسبی برسد اما برای داشتن سبک زندگی سالم و دائم به شما کمکی نمی کند. دلیل موفقیت رژیم های کم کربوهیدرات این است که اغلب خوردن غذاهایی که بیشتر استفاده می کنیم مانند نان، برنج و پاستا را قطع می کند. به هرحال، استفاده از منابع غلات کامل یا میوه، مسیر کاهش وزن را منحرف نمی کند. نگه داشتن تعادل در هر چیزی به جای تمرکز بر گروه های خاص غذایی به شما کمک می کند که یک رژیم پایدار داشته و مواد غذایی مورد نیاز بدنتان را نادیده نگیرید.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *