حال خوب و خوش با تغذیه سالم - مجله سلامتی عطارباشی

حال خوب و خوش با تغذیه سالم

اغلب ما متوجه نمی‌شویم که انتخاب‌های ناسالم غذایی‌مان تا چه حد سلامت‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. داشتن یک برنامه‌ی غذایی پُرچربی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را در شما به شدت افزایش می‌دهد، همچنین مصرف نکردن ماده‌ای مانند کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان گردد. خلق و خو و احساسات ما نیز ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی‌مان دارند، برای داشتن حال خوب و خوش باید حواستان به خورد و خوراکتان باشد.

حال خوب

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲»، انتقال دهنده‌های عصبی همانند پیام‌رسان‌های مغزی عمل کرده و اطلاعات را از مغز منتقل می‌کنند. این پیام‌رسان‌ها تحت تاثیر تغذیه و خورد و خوراک ما هستند و یک تغذیه‌ی نامناسب می‌تواند عملکرد طبیعی آنها را دچار مشکل کند و باعث بروز احساس بد و ناخوشایند گردد. بهترین روش برای پیشگیری از چنین وضعیتی داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم و متعادل است. توصیه‌های که در ادامه معرفی می‌کنیم را رعایت کنید تا از حال بد به حال خوب نقل مکان کنید.

وعده‌های غذایی اصلی را فراموش نکنید

گرسنه ماندن برای مدت زمان زیاد باعث می‌شود تا سطح قند خون تان پایین آمده و به احساس ناخوشاینده و آزاردهنده‌ای تبدیل شود. بروز خستگی و عصبانیت در هنگام گرسنگی شایع است. سعی کنید حتما ۳ وعده‌ی اصلی بعلاوه ۲ میان‌وعده در طول روز میل کنید.

در هر وعده مقداری پروتئین دریافت کنید

پروتئین به تنظیم قند خون و کاهش اشتها کمک کرده و از پُرخوری پیشگیری می‌کند. تنظیم بودن قند خون، شما را در مقابل خستگی و نوسانات خلقی محافظت خواهد کرد.

سبزیجات پُرفیبر

سبزی‌هایی مانند بروکلی، کلم پیچ و کرفس سرشار از فیبر می‌باشند. فیبر به تنظیم قند خون کمک کرده و از نوسانات خلقی پیشگیری می‌کند.

میوه‌های پُرفیبر

میوه‌هایی مانند سیب و گلابی سرشار از فیبر بوده و همانند سبزیجات به بهبود خلق و خو کمک می‌کنند. همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها برای سلامت کلی شما و افزایش انرژی بسیار مفید هستند.

حال خوب

اسیدهای چرب ضروری

ماهی سالمون، بذر کتان، آجیل و روغن زیتون از منابع خوب اسیدهای چرب مانند امگا ۳ و امگا ۶ هستند. این چربی‌ها به انتقال ایمپالس‌های عصبی کمک کرده و به طور کلی برای عملکرد مغز مفید هستند. کمبود اسیدهای چرب در بدن می‌تواند به افسردگی، خصومت و ضعیف شدن حافظه منجر شود.

بیشتر آب بنوشید

دو سوم از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. آب برای بدن ما حیاتی بوده و بدون آن عملکرد بدن غیرممکن است. علائم اولیه‌ی کمبود آب در بدن شامل سردرد، خستگی، تغییرات خلقی و مشکل در تمرکز کردن می‌باشند. سعی کنید حتما روزی حداقل ۸ لیوان آب میل کنید.

کمتر کافئین مصرف کنید

بسیاری از مردم تشنگی خود را با قهوه و یا نوشابه‌ها که سرشار از کافئین هستند رفع می‌کنند. این افراد در آینده ممکن است برای ترک کافئین دچار بی حوصلگی و ناراحتی شوند. سعی کنید میزان مصرف کافئین خود را کم کرده و قهوه را در لیوان یا فنجان‌های کوچک میل کنید.

کمتر شکر بخورید

مصرف غذاهایی که حاوی شکر هستند سطح قند خون بدن را بی ثبات کرده و خطر ابتلا به بیماری دیابت و نوسانات خلق و خو را افزایش می‌دهند. سعی کنید از جایگزین‌های طبیعی مانند عسل، شربت افرا و استویا استفاده کنید.

ورزش

انجام تمرینات ورزشی و داشتن خواب مناسب به بهبود خلق و خو کمک کرده و شما را به داشتن حال خوب نزدیک‌تر می‌کنند.

منبع: مجله سلامت

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.