تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

رژیم تک غذایی چگونه کار می‌کند؟

رژیم تک غذایی یا تک خوری یکی از جست‌وجو شده‌ترین برنامه‌های غذایی در موتور جستجوی گوگل در سال ۲۰۱۶ است و بسیاری از مردم به دنبال کردن این نوع رژیم علاقه‌مند شده‌اند. رژیم تک غذایی همانطور که از نامش پیداست تنها شامل یک نوع ماده‌ی غذایی ( به طور مثال سیب ) می‌شود و شما حق ندارید هیچ چیزی دیگری به جز آن ماده‌ی غذایی میل کنید.

رژیم تک غذایی

به گزارش عطارباشی به نقل از «پریونشن»، رژیم تک غذایی توسط یکی از کاربران سایت یوتیوب به محبوبیت رسید، این فرد روزانه ۳۰ عدد موز میل می‌کند. اما آیا واقعا چنین رژیم غذایی برای شما مناسب است؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

رژیم تک غذایی چگونه کار می‌کند؟

همانطور که اشاره کردیم این رژیم می‌تواند تنها شامل یک ماده‌ی غذایی شود، مثلا افراد مختلف از میان میوه‌ها و سبزیجات گوناگون یکی را انتخاب می کنند و برنامه‌ی غذایی خود را تنها با آن جلو می‌برند. هندوانه، انبه، گل کلم، اسفناج و یا حتی پیتزا برخی از غذاهایی هستند که مردم با آنها به رژیم تک غذایی می‌پردازند.

طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند که خوردن تنها یک غذا برای یک دوره‌ی زمانی به دستگاه گوارش کمک کرده و چون بدن مواد غذایی کمتری دریافت می‌کند، سوخت و ساز یا همان متابولیسم آن عملکرد بهتری خواهد داشت. اما بسیاری از متخصصان تغذیه این ادعاها را ثابت شده نمی‌دانند و باور دارند که هنوز شواهد علمی برای چنین مواردی وجود ندارد.

آیا به لاغری کمک می‌کند؟

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این رژیم برای مردم این است که با سرعت بالایی وزن شما را کم کرده و شما را شگفت زده می‌کند. این به دلیل دریافت بسیار آرام کالری توسط بدن می‌باشد که حتی برخی اعتقاد دارند هوس‌های غذایی برای قند تصفیه شده، نمک و چربی را نیز در فرد کاهش می‌دهد. اما از طرفی چنین رژیمی می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند، بسیاری از متخصصان تغذیه باور دارند که انتخاب و دنبال کردن چنین رژیم محدود کننده‌ای حتی برای یک یا دو هفته می‌تواند سیستم بدن شما را به هم بریزد.

آیا گرفتن این رژیم خطرناک است؟

اگرچه با دنبال کردن رژیم تک غذایی ممکن است در مدت کوتاهی وزن‌تان را کم کنید اما مطمئنا دچار سوءتغذیه خواهید شد و عضلات خود را از دست خواهید داد. از دست رفتن عضلات خود می‌تواند به سست شدن سوخت و ساز بدن بی‌انجامد. همچنین فراموش نکنید وزنی که در یک یا دو هفته با دنبال کردن این رژیم از دست می‌دهید، بعد از قطع کردن رژیم تک غذایی و برگشتن به یک برنامه‌ی غذایی معمولی، به بدن شما باز خواهد گشت.

کلام آخر

جذاب‌ترین ویژگی رژیم تک غذایی ساده و بدون زحمت بودن آن است، اما از دست دادن وزن در یک بازه‌ی زمانی کوتاه به هیچ وجه مطلوب نیست. پیشنهاد ما این است که به دنبال یک رژیم ساده اما کاربردی باشید که گروه‌های غذایی مورد نیاز بدن را حذف نکرده باشد و محدودیت‌های فراوانی برای شما به وجود نیاورد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *