تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

تغذیه سالم چیست و چگونه می‌توانیم به آن دست یابیم؟

با توجه به آمارها، بیش از ۶۰% از جمعیت ایران دارای اضافه وزن هستند. جالب است بدانید که اگر تنها برخی از عادت‌های غذایی کوچک خودمان را تغییر دهیم، شاید این آمار و ارقام بسیار کمتر شود و مرگ و میرهای مربوط به چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت کاهش پیدا کند. برای شروع باید بدانیم که تغذیه سالم چیست و چگونه می‌توانیم به آن دست یابیم.

تغذیه سالم چیست

به گزارش عطارباشی به نقل از «فود نتورک»، برای داشتن تغذیه سالم لازم است که مواد غذایی فرآوری شده را به فراموشی بسپارید و غذاهای ارگانیک و طبیعی را وارد زندگی خود کنید. در ادامه به بررسی چند عادت تغذیه‌ای می‌پردازیم که می‌توانند شما را در مسیر تغذیه و زندگی سالم قرار دهند.

غذای واقعی بخورید!

برای تضمین سلامت‌تان لازم است که غذاهای ارگانیک و غیرفرآوری شده مصرف کنید که شامل ترکیبات عجیب و غریب صنعتی نیستند. هدف از خوردن غذا باید تامین سوخت بدن و سلامت باشد نه تنها لذت بردن از طعم غذا و توجه نکردن به ترکیبات مضر آن.

آووکادو، موز و تخم مرغ برخی از غذاهای واقعی و سالم هستند که می‌توانید از آنها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

به جای آبمیوه، خود میوه را مصرف کنید

آبمیوه ‌های تازه حاوی مواد مغذی و ویتامین‌ها هستند، اما اگر به دنبال کم کردن وزن هستید، بهتر است خود میوه را مصرف کنید. کالری‌های موجود در آبمیوه و اسموتی‌ها بسیار سریعتر توسط بدن دریافت می‌شوند اما وقتی خود میوه را میل می‌کنید، این روند بسیار آهسته‌تر خواهد بود. همچنین میوه‌ها سرشار از فیبر هستند که کمک می‌کنند زمان بیشتری احساس سیری کنید و سرعت جذب قند در بدنتان آهسته تر شود. پس بهتر است به جای نوشیدن آبمیوه، میوه‌ی کامل را میل کنید.

بیش از حد خودتان را محدود نکنید

تغذیه‌ی سالم به این معنا نیست که همیشه غذاهای سالم و ارگانیک مصرف کنید و بیخیال غذاهای مورد علاقه‌ی خود شوید، تغذیه‌ی سالم درباره‌ی ایجاد تعادل است، اینکه بدانید چگونه با مواد سالم، غذاهای خوشمزه و لذیذ درست کنید.

در فضای باز ورزش کنید

اگر می‌توانید حتما در فضای باز ورزش کنید. تمرین کردن در باشگاه اگرچه مفید است اما دویدن در فضای پارک و لذت بردن از زیبایی طبیعت نه تنها بر جسم شما بلکه بر روح و روان‌تان نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد. بهتر است به جای دویدن بر روی تردمیل به فضای باز بروید.

تغذیه سالم چیست

کمتر خوراکی‌های شیرین مصرف کنید

کرم خوردگی دندان ( Caries ) یک بیماری پیشرونده عفونی است که می‌تواند به راحتی از طریق مادر به کودک منتقل شود. عمل ساده‌ی بوسیدن کودک می تواند این بیماری و باکتری‌های آن را به او منتقل کرده و باعث پوسیدگی دندان‌های فرزندتان شود. بهترین راه کار برای پیشگیری از چنین وضعیتی این است که مصرف خوراکی‌های شیرین مانند آبنبات و شکلات را محدود کنید.

مصرف گوشت را کاهش دهید

اغلب رژیم‌های غذایی سالم و مناسب در دنیا، غذاهای گیاهی را بعنوان پایه‌ی برنامه‌ی غذایی خود قرار می‌دهند و تمرکزشان را از گوشت دور می‌کنند. دلیل انجام چنین کاری تنها به سلامت انسان برنمی‌گردد و در بسیاری از ابعاد محیط زیستی ریشه دارد. در واقع رژیم‌های گیاهی هم سلامت انسان را تضمین می‌کنند و هم سلامت محیط زیست و سیاره‌ی زمین را.

تنقلات مضر را کنار بگذارید

ممکن است که تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید و غذاهای سالمی مصرف کنید، اما همچنان از مصرف تنقلات مضر در محل کار مانند چیپس، پفک، شکلات و… دست نکشیده‌اید. این عادت‌های ناسالم می‌توانند در دراز مدت باعث اضافه وزن شما شده و قند خون‌تان را افزایش دهند. سعی کنید در کنار ۳ وعده‌ی اصلی، ۲ میان وعده سالم نیز در نظر بگیرید تا از خوردن خوراکی‌های اضافه جلوگیری کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *