داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

توصیه‌های عطارباشی برای سلامت دهان و دندان

جالب است بدانید که سلامت دهان و دندان بر سلامت کلی بدن نیز تاثیر گذاشته و مطالعات نشان می‌دهند که داشتن دندان‌ها و دهانی سالم خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و مشکلات قلبی را نیز کاهش می‌دهند. در این نوشتار به معرفی غذاها و خورا‌کی‌هایی میپردازیم که از نظر دندان‌پزشکان برای سلامت دهان و دندان مضر هستند.

سلامت دهان و دندان

آب و لیمو

به گزارش عطارباشی به نقل از «فود نتورک»، نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب لیمو باعث ساییده شدن و از بین رفتن مینای دندان می‌شوند. اگر عادت دارید که هر روز آب را به همراه لیمو میل کنید بهتر است لیمو را با غذای خود میل کنید تا ترکیبات اسیدی آن توسط غذا مهار شوند.

قهوه با شیر و خامه

قهوه از نوشیدنی‌های پرخاصیتی است که توسط افراد زیادی مصرف می‌شود اما زمانی که به آن شیر، خامه و یا شکر اضافه می کنید هم خاصیت آن را کاهش می‌دهید هم دندان‌هایتان را با خطر روبه‌رو می‌کنید. مصرف مواد غذایی شکر دار باعث افزایش میزان باکتری ها در دهان شما شده و می‌توانند به بروز حفره در دندان‌ها کمک کنند. بهترین انتخاب برای نوشیدن قهوه و حفظ سلامت دهان و دندان ، قهوه تلخ یا همان سیاه می‌باشد.

کارامل

خوراکی‌های چسبناک و پُرشکر مانند کارامل و آب‌نبات‌های تافی مثل یک مته یا دریل می‌مانند که دندان را سوراخ کرده و راه را برای ورود باکتری‌های به دندان باز می‌کنند. باکتری‌ها دندان نیز خود از طریق شکر و قند تغذیه می‌شوند و اسیدی را تولید می‌کنند که باعث به وجود آمدن سوراخ‌های کوچک در مینای دندان می گردد. اگر به خوراکی‌های شیرین علاقه دارید بهتر است شکلات را جایگزین کنید چون در دهان به سرعت آب شده و با مصرف مایعات از سطح دندان‌ها پاک می‌شود.

سلامت دهان و دندان

نوشابه

نوشابه دارای ۲ ماده‌ی بسیار مضر شکر و اسید می‌باشد. برخی از نوشابه‌ها نیز حاوی اسید فسفریک هستند که باعث فرسایش دندان‌ها می‌شود. به یاد داشته باشید که مسواک زدن پس از نوشیدن نوشابه به هیچ وجه کار درستی نیست و باعث آسیب رساندن به سطح دندان‌ها که توسط اسید نوشابه نرم شده‌اند می‌گردد. بهترین کار این است که به طور کلی دور نوشابه را یک خط قرمز بکشید.

نوشیدنی‌های الکلی

الکل برای سلامت دهان و دندان مضر بوده و ثابت شده است که خطر ابتلا به سرطان دهان را نیز افزایش می دهد. الکل آب بدن را کم کرده و جریان بزاق را کاهش می‌دهد، این موضوع خود می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های مختلف دهانی باشد.

یخ

بسیاری از افراد از جویدن یخ لذت می‌برند و به انجام آن عادت کرده‌اند. یخ یک نوع کریستال است و دندان‌های ما نیز حاوی مواد کریستالی هستند. قرار دادن ۲ ماده‌ی کریستالی در کنار هم و ساییدن آنها باعث شکسته شدن و آسیب دیدن می‌شود. بگذارید یخ در دهانتان آب شود و به هیچ وجه آن را نجوید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *