درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

از تفاوت حمله قلبی در زنان و مردان بدانید!

اغلب افراد بر این باورند که بیماری و حملات قلبی بیماری مردانه است و فقط مردان را از پا در‌می‌آورد؛ اما غافل از اینکه سالانه تعداد یکسانی از زنان و مردان بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به بیماری‌های قلبی، تنها 54 درصد زنان بیماری قلبی را عامل مرگ و میر درجه یک می‌دانند. به طور کلی، بیش از 80 درصد مردم جهان به ویژه در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

آمار و ارقام

بیماری‌های قلبی، اصلی‌ترین عامل مرگ‌و‌میر در زنان آمریکایی به شمار می‌رود؛ به طوری که از هر چهار مرگ در زنان، یک مورد مربوط به بیماری قلبی است. طبق آمارهای ارائه شده در سال 2013 حدود 289 هزار و 758 نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند. بیماری قلبی علت اصلی مرگ زنان نژاد آمریکایی-‌آفریقایی و زنان سفیدپوست آمریکایی است. اما در زنان آسیایی و جزایر اقیانوس آرام، بیماری‌های قلبی دومین علت مرگ و میر است و احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی تا سه برابر بیشتر است. حدود 5.8 درصد تمام زنان سفیدپوست، 7.6 درصد زنان سیاه‌پوست و 5.6 درصد زنان آمریکایی-‌مکزیکی مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند. روسیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و آرژانتین جزء پنج کشوری هستند که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در آنها به ثبت رسیده است. در مقابل، فرانسه، استرالیا، سوئیس و ژاپن در‌صدر کشورهایی قرار دارند که کمترین کشته‌شده‌های ناشی از بیماری قلبی را به خود اختصاص داده‌اند.

از آنجایی که در جامعه تصور می‌شود حملات و بیماری‌های قلبی یک بیماری مردانه است، زنان معمولا بسیاری از علائم و نشانه‌ها را نادیده می‌گیرند و همین سهل‌انگاری در مراجعه به پزشک، مبتلایان را در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد. به گزارش «‌ccn» مقاله‌ای که در سال 2010 منتشر شد نشان می‌دهد زنان معمولا نسبت به بیماری قلبی آگاه نیستند و علائم آن را نادیده می‌گیرند. براساس آمارها، شمار مردان مبتلا به حملات و بیماری‌های قلبی از دهه 1980 تاکنون کاهش یافته اما در تعداد زنان از دهه 2000 تاکنون تفاوتی مشاهده نشده است.

علائمی که زنان باید جدی بگیرند

معمولا علائم حمله قلبی در زنان کمی‌ متفاوت‌تر از مردان است. محققان در مطالعات خود روی زنان دریافته‌اند که حدود نیمی از زنانی که در این آزمایش‌ها شرکت کرده‌اند علائمی از حمله قلبی نداشته‌اند. آنها به جای درد ناحیه قفسه سینه، علائمی از حالت تهوع و استفراغ، دشواری در تنفس و درد در آرواره، بازو و پشت آن را نشان می‌دهند. به گزارش انجمن قلب آمریکا، احساس فشار ناراحت‌کننده، احساس پری و درد در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد و بعد از رفع شدن درد، دوباره عود می‌کند، یکی از علامت‌های حمله قلبی در زنان به شمار می‌رود. همچنین درد و ناراحتی در یک یا دو بازو، پشت، گردن، آرواره و معده، کوتاهی تنفس به همراه احساس ناراحتی در قفسه سینه یا بدون آن، همچنین عرق سرد، حالت تهوع یا احساس سبکی سر از جمله علامت‌هایی هستند که باید به آنها توجه کرد. به طور کلی شایع‌ترین علامت حمله قلبی احساس درد در ناحیه قفسه سینه است که در زنان نیز به اندازه مردان مشاهده می‌شود؛ اما در زنان علاوه بر درد قفسه سینه، سایر علائم از قبیل حالت تهوع، استفراغ و کوتاهی تنفس‌ها و درد پشت و آرواره نیز مشاهده می‌شود و تنها نمی‌توان به درد قفسه سینه اکتفا کرد. با مشاهده هر کدام از این علائم باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

معمولا تصویری که همه ما از حمله قلبی در ذهن داریم، مردی است که با دست قفسه سینه خود را می‌فشارد و روی زمین می‌افتد. در واقع، حمله قلبی برای زنان به شکلی که در مردان سراغ داریم، اتفاق نمی‌افتد. زنان و مردان، معمولا هنگامی که دچار حمله می‌شوند، فشار زیادی را روی قفسه سینه خود احساس می‌کنند؛ به گونه‌ای که مانند این است که یک فیل روی قفسه سینه آنها نشسته است. اما در این میان، زنان الزاما فشار قفسه سینه و خستگی مفرط را در حمله قلبی تجربه نمی‌کنند. اگرچه بیماری قلبی قاتل درجه یک زنان آمریکایی است، آنها با علائم مهلکی چون رفلاکس یا برگشت اسید معده‌، آنفلوآنزا و بالا رفتن سن نیز مواجه می‌شو‌ند. حملات قلبی در هر 43 ثانیه یک نفر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون حامل اکسیژن به ماهیچه قلب به شدت کاهش یابد و به طور کامل قطع شود. این اتفاق از آنجایی رخ می‌دهد که عروق تامین‌کننده منبع خون قلب باریک شده و چربی، کلسترول و سایر مواد آن را مسدود می‌کنند. برخی زنان که حمله قلبی را تجربه کرده‌اند، علائم آن را با احساس فشار در ناحیه پشت، احساس گیجی، سبکی سر و غش کردن اعلام کرده‌اند.

دردی که در پشت، بازوها، گردن و آرواره ایجاد می‌شود معمولا ناگهانی و تدریجی است و پیش از تشدید شدن آرام می‌شود. این درد حتی ممکن است فرد را از خواب بیدار کند. همچنین معده‌درد از شایع‌ترین دردهایی است که پزشکان آن را در خیلی از مواقع با بیماری و حمله قلبی اشتباه می‌گیرند. علائمی چون سوزش سر دل، آنفلوآنزا و زخم معده از جمله دردهایی است که باید آن را جدی گرفت.

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *