تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

9 دلیل برای رسیدن به اهداف کاهش وزن

۱- احتمال ابتلای شما به بیماری التهابی کاهش خواهد یافت

چربی شکم پر از سلول هایی است که مواد پیش التهابی به داخل بدن شما آزاد می کنند. این بدان معناست که سیستم ایمنی شما بیش از حد مشغول مبارزه با انواع دیگر التهاب است. این، خطر ابتلای شما به بیماریهای التهابی (ورم مفاصل، آماس پوست، کولیت) را افزایش می دهد: دکتر پاملا پیک، نویسنده body for life for women می گوید: اگر شما به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری ها باشید، چاقی شما را در معرض خطر بالاتری قرار می دهد. اگر وزن تان را کم کنید، خواهید دید که بسیاری از دردها، تیر کشیدن ها، خارش ها و سایر ناراحتی ها فروکش می کند.

۲- شما خطر ابتلایتان به سرطان را کاهش خواهید داد

چاق بودن، خطر ابتلای شما به حداقل ۷ نوع سرطان را افزایش می دهد: روده، سینه، کیسه صفرا، کلیه، پانکراس، گلو و رحم. به گفته موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، در واقع خطر ابتلای شما به یکی از این سرطان ها حدود ۴۰ درصد بالاتر از زمانی است که یک وزن سالم می داشتید. دلیل؟ همان التهاب مزمنی که قبلا به آن اشاره کردیم.

۳- قلب شما قوی تر خواهد شد

چربی اضافه در اطراف قلب شما یا پوشش رگ های خونی شما، جریان خون را دشوار می سازد و خطر حمله قلبی شما را افزایش می دهد. پیک می گوید: هر ۵ نمره افزایش در BMI، مرگ و میرناشی از حوادث قلبی عروقی و بیماری ها را ۳۰ درصد افزایش می دهد. اما هنگامی که شما وزن کم می کنید، جریان خون آسان تر می شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

۴- شما خطر ابتلایتان به دیابت را کاهش خواهید داد

دکتر روکسان سوکول، متخصص طب پیشگیری در موسسه سلامتی کلینیک کلیولند می گوید: اگر شما یک رژیم غذایی ناسالم بخورید و خوش شانس باشید، همچنان انسولین مورد نیازتان را می سازید و سنگین تر و سنگین تر می شوید. اما وقتی نتوانید انسولین کافی برای جذب تمام آن قند تولید کنید، آنگاه قند برای مدت بیشتری در خون تان بالا خواهد ماند و در جریان خون تان شناور مانده و منتظر انسولین بیشتر می شود. در نهایت، بدن شما نمی تواند انسولین کافی تولید کند و به دیابت منجر می شود. اگر شروع به خوردن یک رژیم غذایی سالم تر کنید (غذاهای فرآوری نشده سرشار از فیبر) آنگاه انسولین و خطرابتلا به دیابت تان را کاهش خواهید داد. و وقتی این کار را انجام دهید، شلوارهایتان نیز بهتر اندازه تان خواهند بود.

۵- شما بهتر خواهید خوابید

در یک مطالعه که در مجله خواب منتشر شد، کاهش وزن، شدت آپنه انسدادی خواب (یک اختلال خواب که به وسیله قطع و وصل تنفس مشخص می شود) را کاهش داد. پیک می گوید: هنگامی که وزن کافی از دست دهید، متوجه تغییراتی در توانایی تنفس آسان تر خواهید شد (چربی شکم، دیافراگم شما را به بالا هل می دهد و حجم ریه شما را کاهش می دهد)

۶- قابلیت باروری تان را افزایش خواهید داد

می خواهید مادر شوید؟ به گفته پیک زنانی که BMI بین ۳۵ و ۴۰ دارند، در مقایسه با زنانی با BMI 29 ، ۲۳ تا ۴۳ درصد شانس کمتری برای باردار شدن دارند. با توجه به تحقیقی که در جلسات علمی سال ۲۰۱۴ انجمن قلب آمریکا ارائه شد، لازم به ذکر نیست که داشتن اضافه وزن در طول بارداری، خطر ابتلا به دیابت حاملگی، پره اکلامپسی و خطر ابتلای فرزند شما به بیماری قلبی در سال های بعد را افزایش می دهد. پیک می گوید: تا زمانی که به یک وزن سالم نرسیده اید، به فکر باردار شدن نباشید.

۷- ممکن است بیشتر عمر کنید

پیک می گوید: اکثریت بالایی از محققان دریافته اند که داشتن ۳۶ کیلوگرم اضافه وزن می تواند امید به زندگی شما را حدود ۱۰ سال کم کند. این رقم در صورتی که ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشید، ۱۴ سال خواهد بود.

۸- شما زندگی با کیفیت تری خواهید داشت

یک وزن سالم نه تنها تعداد سال های عمر شما را افزایش می دهد بلکه باعث می شود بتوانید بهتر از آنها لذت ببرید. پیک می گوید: ۱۸ تا ۲۲ کیلوگرم اضافه وزن می تواند ۲ دهه از زندگی سالم شما را به یغما ببرد. این به معنای ۲ دهه ملاقات با پزشک، درمان های دارویی، زندگی کردن با درد و کم آوردن نفس هنگام دویدن در فضای باز با بچه هایتان است.

یک چیز دیگر…

درست همانطوری که نمی توانید یک نقطه از بدنتان را تمرین دهید، نمی توانید مزیت سلامتی خاصی که کاهش وزن شما ایجاد خواهد کرد را تعیین کنید. پیک می گوید همه چیز در بدن به هم پیوسته است بنابراین کاهش وزن فقط به قلب، فقط به مغز یا فقط به سیستم ایمنی شما کمک نخواهد کرد. کل بدن شما از مزایای آن بهره مند خواهند شد. متقاعد شدید؟

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *