تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هانکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

محصولات ارگانیک چیست؟

تا چند سال پیش، وقتی صحبت از خوراکی ها و آشامیدنی های ارگانیک می شد، بسیاری از افراد می پرسیدند که «ارگانیک دیگر چیست؟!» و تصورشان این بود که ارگانیک به یک سری سبزیجات گقته می شود که قیمت شان سر به فلک می زند. تنوع محصولات ارگانیک هم کم بود با قیمتی گزاف! پیدا کردن شان هم حکم کیمیا را داشت، به همین دلیل کمتر کسی سراغ محصولات ارگانیک می رفت. در این جا شما را با ویژگی های محصولات ارگانیک آشنا می کنیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

محصولات ارگانیک

محصولات ارگانیک چیست؟

شرکت های تولیدکننده ی محصولات ارگانیک در ارائه ی تولیدات خود ،چند نوع دسته بندی دارند. از هزار سال پیش عنوان شده محصول ارگانیک در این دنیای بزرگ سبز رنگ، محصولی است که سم نمی خورد، به عبارت دیگر، کود شیمیایی در خاک زمین پرورش محصولات نیست و روش عمل آوری آن ها از ابتدا تا انتها کاملا طبیعی است.

تولیدکننده های محصولات ارگانیک در کشور ما، اغلب ساکن مناطقی دور افتاده و بکر هستند و شرایط زمین شان و بسیاری از فاکتور های دیگر طوری کنار هم پیچیده شده که می توان مطمئن بود از هیچ سم و کودی استفاده نمی کنند، اما چنین چیزی ممکن است؟

فرض کنید کشاورزی در منطقه ای دور هستید، در چنین وضعیتی، هزینه ی حمل و نقل، کود و سموم شیمایی به محل مزرعه برای تولید محصول، پخش آن ها در فضای کشت و آزمایش های مربوطه هزینه بسیاری دارد. در نتیجه استفاده از کود برای کشاورز صرفه ی اقتصادی ندارد. گروه دیگری هم در منطقه ای زندگی می کنند که از زمین های کشاورزی اطراف کاملا دور است، به طوری که شرایط آن ها هیچ تاثیری روی زمین و محصولات شان نمی گذارد.

دسته دیگر از محصولات را کسانی تولید می کنند که محصولات شان سم و کود نخورده ولی به دلیل استاندارهای جدی که در حوزه ی ارگانیک وجود دارد، آن ها را در رده ی محصولات طبیعی طبقه بندی می کنند که با ارگانیک کمی متفاوت است. محصولات طبیعی هم سم و کود نخورده آن، اما ممکن است مقدار مشخصی تحت تاثیر سموم و کودها از زمین های همسایه باشند. این ریسک البته آن قدر نیست که بشود نام «غیر طبیعی» روی آن گذاشت، هرچند این دو باهم تفاوت هایی دارند.

ارگانیک فقط سم و کود نیست!

این تصور وجود دارد هر کشاورزی که از سم و کود شیمیایی استفاده نکند، محصول ارگانیک تولید کرده اما این همه ی داستان نیست. موضوع حمایت از حقوق حیوانات، بهره کشی نکردن غیر عادی از زمین، فضای موجود و توان نیروی انسانی هم جزو مسائلی است که تفاوت یک محصول ارگانیک و غیرارگانیک را مشخص می کند.   اگر می خواهید یک محصول ارگانیک را شناسایی کنید، غیر از خود محصول باید به تولید کنندگان محصول و کارمندان یا حتی حیواناتی که در عمل آوری محصول نقش دارند، توجه کنید.

محصولات ارگانیک

کارخانه ها هم ارگانیک تولید می کنند؟

جواب مثبت است! کارخانه ها برای تولید محصول ارگانیک باید اصولی را رعایت کنند که در صورت اجرا کردن آن ها، گواهی ارگانیک می گیرند. از آن جایی که این تولیدکننده های بزرگ باید اصول رضایت مشتری را رعایت کنند و کارشان پیچیدگی های بسیاری دارد باید تحت نظر کارشناسان ویژه ای قرار بگیرند. اگر همه چیز مرتب بود، گواهی استانداردی برای شان صادر می شود و شما با خیال راحت می توانید محصولات شان را مصرف کنید.

چطور ارگانیک را پیدا کنیم؟

واقعیت این است که شناختن کارخانه هایی که محصولات ارگانیک تولید می کنند و دسترسی به مناطق بکر و طبیعی کار آسانی نیست. همچنین مرز بین «ارگانیک» و «طبیعی» بودن، باریک تر از آن است که بشود با یک بررسی ساده ی شرایط، آن را سنجید. یکی دیگر از راه های مطمئن برای پیدا کردن ارگانیک ها، پرس و جو از دیگران است که البته همه به آن دسترسی ندارند. راه بهتر، پیدا کردن شرکت هایی است که این محصولات را سنجیده، به ارگانیک بودن آنها اطمینان دارند و در نهایت، محصولات ارگانیک در فروشگاه های آنها قابل دسترس است.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *