داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با خواص و فواید روغن سیاه دانه آشنا شوید

سیاه دانه از پرمصرف ترین گیاهان دارویی است. احادیث و روایات اسلامی زیادی نیز درباره‌ی خواص این روغن گیاهی آمده است. روغن سیاه دانه خواص درمانی بسیاری دارد که در اینجا با آن ها آشنا می شوید. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

روغن سیاه دانه

گیاه شناسی

سیاه دانه که «شونیز» نیز گفته می شود، گیاهی یک ساله، گلدار و بومی جنوب غربی آسیاست. محل رویش این گیاه در ایران، اراک و اصفهان است. سیاه دانه مزه ای تلخ دارد و معمولاً به عنوان ادویه در ترشی ها به کار می رود. این دانه‌ی گیاهی سرشار از ترکیباتی مانند زینک، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و ویتامین های B۱، B۲، B۳، B۹، C و E است. این ترکیبات مفید و قوی باعث شده اند که سیاه دانه از دو هزار سال پیش تا کنون کاربرد دارویی داشته باشد.

طبیعت: روغن سیاه دانه طبیعت گرمی دارد و به شکل موضعی یا خوراکی استفاده می شود.

دردهای روماتیسمی را بهبود می بخشد

یکی از مهم ترین خاصیت های روغن سیاه دانه، تسکین دردهای روماتیسمی است، به همین دلیل درمانگران طب سنتی ایران استفاده‌ی موضعی از آن را برای کاهش دردهای مفصلی و استخوانی رایج در فصل زمستان به بیماران خود توصیه می کنند. به این منظور، می توانید ناحیه‌ی درد را با کمک روغن سیاه دانه ماساژ دهید و با کمک پارچه های پشمی آن را گرم نگه دارید. درمانگران توصیه می کنند پیش از استفاده از روغن سیاه دانه، آن را برای مدت کوتاهی روی حرارت بگذارید تا گرم شود و سپس از آن برای ماساژ مفاصل و استخوان ها استفاده کنید.

از سرماخوردگی پیشگیری می کند

اگر می خواهید از ابتلا به سرماخوردگی، برونشیت، آنفلوانزا و دیگر بیماری های تنفسی در امان بمانید، مصرف روغن سیاه دانه را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید، زیرا این دانه های کوچک خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. می توانید از این روغن در تهیه‌ی خورش ها و سالادهایتان استفاده کنید.

عوارض شیمی درمانی را کاهش می دهد

روغن سیاه دانه به دلیل خواص درمانی ویژه ای که دارد، از بهترین داروهای گیاهی برای بیمارانی محسوب می شود که به دلیل شیمی درمانی یا مصرف داروهای شیمیایی دچار نارسایی و اختلال در عملکرد کلیه ها شده اند. با مصرف روغن سیاه دانه می توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیادی کراتین موجود در خون را کنترل و مهار کرد. افرادی که شیمی درمانی می کنند، می توانند با مشورت درمانگر طب سنتی و مصرف سیاه دانه، بخشی از عوارض جانبی شیمی درمانی را بر کلیه هایشان کنترل کنند.

نفخ را از بین می برد

نفخ یکی از مشکلات شایع گوارشی است که افراد بسیاری آن را تجربه می کنند. بروز نفخ دلایل بسیاری دارد، اما مهم ترین آن مرتبط به نوع رژیم غذایی است. اگر شما جزو افرادی هستید که دچار نفخ می شوند، می توانید هر روز چند قطره روغن سیاه دانه را به یک نوشیدنی گرم اضافه کرده و میل کنید. این روغن باعث تقویت فلور روده شده، با نفخ و گاز معده مقابله می کند و میکروب های آسیب رسان به دستگاه گوارش را که باعث دل درد و ورم معده می شوند از بین می برد.

روغن سیاه دانه

قاعده آور طبیعی است

خیلی از خانم ها از اختلالات قاعدگی رنج می برند. روغن سیاه دانه درمان موثر این مشکلات جسمی است. مصرف روغن سیاه دانه قاعده آور است و در زنان شیرده موجب افزایش شیر می شود. همچنین موجب تقویت و افزایش نیروی جنسی است و مصرف آن به زنان مبتلا به سرد مزاجی توصیه می شود.

با خستگی ها مقابله می کند

اگر بنیه‌ی ضعیفی دارید و خیلی زود خسته و بی انرژی می شوید، روغن سیاه دانه را به برنامه‌ی غذایی تان اضافه کنید، زیرا سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی است و بدن را تقویت می کند، به این منظور، هر روز صبح، چند قطره روغن سیاه دانه را با کمی عسل ترکیب کرده و میل کنید. این کار را به مدت ۱۰ روز ادامه دهید تا انرژی تان چند برابر شود.

بیماری های پوستی را التیام می دهد

روغن سیاه دانه بهترین روغن گیاهی برای حفظ سلامت پوست و درمان مشکلات پوستی محسوب می شود. این روغن دارای ترکیبات تمیزکننده است و می توانید از آن به عنوان تسکین دهنده، بعد از لایه برداری پوست استفاده کنید. همچنین اگر در فصل سرما کمی از روغن سیاه دانه را به چای تان اضافه کنید و به طور مستقیم روی لب ها بزنید، از خشکی و ترک خوردگی آن ها جلوگیری می کند.

دوست موهای شماست

روغن سیاه دانه منبع غنی کلسیم و ویتامین های گروه B است، به همین دلیل مصرف خوراکی و استفاده‌ی موضعی آن باعث تقویت و تغذیه‌ی درونی موها می شود. این روغن برای تغذیه‌ی موهای شکننده، کدر، بی حالت و ضعیف فوق العاده است. می توانید این روغن را با روغن دیگری مانند روغن کرچک مخلوط کرده و به کف سر و موهایتان بزنید و به مدت دو تا سه ساعت با حوله‌ی گرم ببندید. سپس با شامپوی روزانه‌ی خود موهایتان را بشویید. هفته ای یک بار این کار را انجام دهید.

سایر خواص روغن سیاه دانه

* برای درمان سرگیجه و گوش درد، یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا میل کنید.

* برای درمان اسهال، یک قاشق غذاخوری سیاه دانه‌ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره‌ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا میل کنید.

* برای رفع ناراحتی های کبدی، روغن سیاه دانه‌ی گرم را با غنچه‌ی برگ های بید (برگ های کوچک) مخلوط کرده و پیش از خواب، یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید.

* برای درمان دل پیچه و دردهای روده ای، به مقدار مساوی زیره، نعناع و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد بنوشید.

* برای سردرد و میگرن، با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه‌ی خود را چرب کنید و ماساژ دهید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *