تغذیه و تناسب اندامورزش

صدمات پا ناشی از تمرینات و نحوه درمان آن

فرقی نمی کند که درد در کمر، زانو یا گردن داشته باشیم، همه ما نارحتی فیزیکی را در زندگی روزمره یا بدلیل ورزش اشتباه حس کرده ایم. اما گاهی پاهایمان را نادیده می گیریم و فراموش می کنیم که برای ایستادن در تمام روز یا دو مارتن یا تمرین شدید چقدر به آنها فشار وارد می شود. نتیجه این فشار گرفتگی مچ پا یا تاول، صدمه به پا است که می توانند در یک چشم بهم زدن در تمریناتتان اختلال ایجاد کنند. بیایید به متداول ترین صدمات پا و درمان آنها نگاهی بکنیم تا بتوانید دوباره بر روی پاهای خود بایستید و تمریناتتان را ادامه دهید.

چرا ورزش باعث مشکلاتی در پاها می شود

به دلیل کشش زیاد، اشتباه به زمین آمدن در حرکت پلی متریک، یا سرعت زیاد در دویدن، پاهایتان می توانند ضربه ببینند.

انواع آسیب های متداول پا و نحوه درمان آن

درمانتان به علت آسیب مربوط است، اما اگر درد شدید است و در چند روز ادامه دارد بهترین راه حل این است که به پزشک مراجعه کنید. بیایید به متداول ترین آسیب های پا نگاهی بیاندازیم.

التهاب پلانتر

اگر صبح ها با دردی در پاشنه پا بیدار شوید که به مرور زمان پیشرفت کند، احتمالا التهاب پلانتر دارید. هم چون تیر کشیدن یا درد مبهمی در پاشنه یا قوس پا است و در طول روز به تدریج کم می شود. هیچ دلیلی ندارد این درد را نادیده بگیرید، با این وجود – پلانتر یک بافت همبند ضخیم است که از پاشنه تا عمق انگشتان پا پیش رفته است، و آسیب به آن یعنی داشتن درد در زمان پیاده روی، پریدن، یا حتی ایستادن.

علت: نداشتن حرکات کششی موجب می شود ساق پا و پشت پای خشکی داشته باشید – که باعث می شود مستعد التهاب پلاتنر باشید. هم چنین هر نوع ورزشی که فشار زیادی به پاشنه پا وارد کند مانند رقص و دویدن می تواند یکی از عوامل آن باشد.

نحوه درمان: به طور روزانه قسمت پایین پا را بکشید و بر روی پاشنه پا به مدت ده دقیقه یخ بگذارید. سعی کنید زیاد بر روی پای خود نایستید و فعالیتی که فکر می کنید در این التهاب تاثیر داشته را انجام ندهید تا پاهایتان خوب شود.

مو برداشتن با فشار

ممکن است مو برداشتن با فشار به اندازه یک پای شکسته جدی به نظر نرسد، اما می تواند به همان اندازه دردآور باشد. مو برداشتن با فشار از لحاظ تکنیکی ترک های کوچکی در استخوان ایجاد می کند، و در پاها متداول است. نواحی متاثر معمولا دردناک و شکننده هستند.

علت: شکستگی با فشار در میان دونده گانی رایج است که مسافت زیادی را در زمان کمی می پیمایند یا به طور نامناسبی ضربه می زنند یا به زمین می آیند، هم چنین در میان ورزشکارانی که برروی سطح سخت بازی می کنند و یا تمرینات شدید را شروع می کنند متداول است.

نحوه درمان: در اکثر موارد، شکستگی با فشار با استراحت خوب می شود. در بعضی از موارد برای جلوگیری از فشار به پا از چکمه های پزشکی استفاده می کنند.

رگ به رگ شدن مچ پا

معمولا مچ پا به راحتی پیچ می خورد. اما زمانی که مچ پا متورم و دردناک شود احتمال رگ به رگ شدن وجود دارد. رگ به رگ شدن مچ پا زمانی رخ می دهد که پا به سمت خارج و مچ پا به سمت داخل پیچ بخورد، و رباط داخل مچ پا آسیب می بیند. بعد از آن مچ به طور کلی متورم و خشک می شود.

علت: مچ پای فوتبالیست ها به راحتی رگ به رگ می شود، هم چنین ورزشکاران دیگری که حرکات پای پیچیده دارند و یکباره جهت حرکت را عوض می کنند.

نحوه درمان: استراحت، یخ، کمپرس، و بالا بردن.

·     استراحت کنید تا درد کم شود.

·    هر روز ۲۰ دقیقه بر روی مچ پا یخ بگذارید تا تورم بخوابد.

·    پوشش کمپرس، هم چون باند ACE التهاب را کم می کند. برای چند روز از این باند استفاده کنید.

·   هر روز چند ساعت مچ پا را بالا ببرید، با این کار مانع از تورم و کبود شدگی می شوید.

پینه پا

پینه پا برآمدگی بر روی مفصل انگشت بزرگ پایتان است. پوست بر روی پینه گاهی قرمز و سوزان است.

علت: پینه پا با پوشیدن کفش های تنگ، استعداد ژنتیکی، یا آرتروز به وجود می آید.

نحوه درمان: کفش هایی بپوشید که راحت هستند و به پینه فشار وارد نمی کنند. اگر پینه به نظر متورم است، از یخ استفاده کنید. هم چنین می توانید از کفی های کفشی استفاده کنید که فشار را به نوعی همگون منتقل می کنند و درد پا را کاهش می دهند. در صورتی که پینه درد شدیدی ایجاد کند، جراحی توصیه می شود.

التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل یک رشته بافت است که تمام عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند. التهاب تاندون آشیل زمانی رخ می دهد که تاندون متورم شود، و درد ملایمی در پایین پا دقیقا بالای پاشنه ایجاد می کند. اگر در این ناحیه دردی داشتید، احتمال دارد التهاب تاندون آشیل داشته باشید.

علت: خشکی ساق پا می تواند دلیل التهاب تاندون آشیل باشد. دونده گانی که مسافت زیادی را می دوند و به سرعت این مسافت را اضافه می کنند می توانند مبتلا به التهاب تاندون آشیل شوند، همینطور این حالت در تنیس بازان یا بسکتبالیست ها مشاهده می شود.

نحوه درمان: معمولا، التهاب تاندون آشیل در خانه با یخ و استراحت درمان می شود. موارد جدی منجر به پارگی تاندون می شود که نیازمند جراحی است.

پیچ خوردگی انگشت پا

پیچ خوردگی انگشت پا زمانی است که انگشت بزرگ پا بیش از حد معمول خم می شود، وقتی به انگشت دست می زنید یا آن را رو به جلو می آورید درد بدتر می شود. این پیچ خوردگی نوعی رگ به رگ شدن محسوب می شود، و اغلب موجب التهاب می شود.

علت: این آسیب زمانی رخ می دهد که بر روی چمن های مصنوعی ورزش می کنید، زمانی که کفش به سطح می چسبد اما بدنتان هم چنان رو به جلو می رود و انگشت پا را خم می کنید.

نحوه درمان: زمانی که التهاب از بین رفت، می توانید انگشت را ببندید تا مانع از حرکت آن شوید. مهم است که مانع از خم شدن دوباره انگشت پا به این صورت شوید.

خار پاشنه

خار پاشنه نوعی از خار استخوان است که در پاشنه رخ می دهد. این آسیب معمولا یک استخوان اضافی است که بر روی استخوان معمولی به وجود می آید و در صورت برخورد با استخوان دیگر یا بافت دردناک می شوند.

علت: خار پاشنه به دلیل خشکی رباطی که ناشی از دویدن، رقصیدن، یا پریدن است به وجود می آید. هم چنین این آسیب در افرادی معمول است که پاهای صاف دارند.

نحوه درمان: برای درمان خشکی رباط، حرکات کششی بیشتری را در روتین ورزشی خود بگنجانید؛ و از فعالیت هایی که باعث خار پاشنه شده تا زمان کاهش درد جلوگیری کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *