تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

دویدن و آثار آن بر روی سلامتی

مردم اغلب فکر می‌کنند که افراد ورزشکار و متناسب بخشی از عقل خود را از دست می‌دهند. اما آیا می‌دانستید که ورزش کردن در واقع می‌تواند کمک کند تا باهوش‌تر شوید؟ آکادمی نورولوژی اخیراً مطالعه‌ای را منتشر کرد که بیان می‌کند افراد بزرگسالی که آمادگی قلبی عروقی بالاتری داشتند، بعدها در زندگی خود بهتر قادر به انجام تست‌های شناختی بودند.

مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی Strength and Conditioning Research منتشر گردید، نشان داد که تمرین چابکی و چالاکی کمک کرد تا قابلیت‌های یادآوری و تمرکز پرسنل نظامی بهبود یابد. با تنها ۶ هفته تمرین کاردیو اختصاصی، پرسنل نظامی توانستند جزئیات را بهتر به خاطر بیاورند و نسبت به افرادی که تمرین نداشتند توجه بیشتری به جزئیات داشتند.

پژوهشگران دانشگاه مونترال، مطالعه‌ای برای بررسی اثرات قلبی عروقی ورزش بر مغز انسان انجام دادند، که نتایج آن در مجله‌ی Neurobiology of Aging منتشر گردید. ابتدا ۸۵ بیمار جمع‌آوری شدند: ۳۱ نفر از آن‌ها افراد بالغ و جوان، و مابقی (۵۴ نفر) همگی افراد مسن‌تر بودند. شرکت‌ کنندگان در یک رژیم ورزشی شرکت داده شدند، و تا جایی که توان داشتند تمرین کردند (خستگی عضلانی و خستگی مفرط قلبی عروقی). ماه بعد، از شرکت‌ کنندگان اسکن MRI گرفته شد. مغز شرکت کنندگان هنگام انجام تست Stroop، یک آزمون ذهنی شامل مجموعه‌ای از کارهای مغزی، اسکن شد. نه‌ تنها MRI گرفته شد، بلکه شریان‌های مغز نیز توسط پژوهشگران بررسی گردید. یافته‌ها بسیار حماسی بود: هر چه سالم‌تر باشید، مغزتان سریع‌تر کار می‌کند!

افراد مسن‌تر نسبت به همتایان جوان‌تر خود زمان تست آهسته ‌تری داشتند، و تناسب کلی آن‌ها پایین‌تر از جوان‌ترها بود. در میان جمعیت مسن‌تر، افرادی که بهترین عملکرد را داشتند، کسانی بودند که بهترین آمادگی قلبی عروقی را داشتند. شریان‌های آن‌ها خشکی کمتری نسبت به افراد دارای آمادگی کمتر داشتند، و در نتیجه مغز آن‌ها بهتر قادر به انجام این تست‌های شناختی بود. واضح است که رابطه‌ای میان کاهش در میزان آمادگی و کاهش سلامت ذهنی وجود دارد، همان ‌گونه که در موارد بسیار زیادی مشاهده گردید. بسیاری از شهروندان سالخورده که از مشکلات مربوط به سلامت مغز رنج می‌برند، زندگی بسیار کم‌ تحرکی دارند در حالی ‌که افرادی که در سال‌های بعدی زندگی خود به ‌خوبی فعال هستند، به ‌طور کلی مشکلات سلامتی کمتری دارند.

حقیقت این است که وقتی وارد ۲۵ سالگی می‌شوید بدن شروع به ضعف و ناتوانی می‌کند، اما این ضعف فقط در دهه‌های سی و چهل‌ سالگی قابل‌ توجه می‌ شوند. اگر از بدنتان مراقبت نکنید، این ضعف نه ‌تنها در تناسب ‌اندام و آمادگی عضلانی کلی شما به وجود می‌آید، بلکه ممکن است علائم ضعف را در مغز نیز مشاهده کنید. انجام منظم ورزش‌های قلبی عروقی نه ‌تنها برای تقویت قلب و مبارزه با چاقی است، بلکه طبق این مطالعات، کارهای شگفت‌ آوری نیز برای عملکرد شناختی شما انجام می‌دهد. سعی کنید هر هفته چند ساعت را به ورزش قلبی عروقی اختصاص دهید، و ممکن است متوجه شوید که در سال‌های بعدی زندگی، مغزتان مثل یک دانشمند به کار خود ادامه می‌دهد!

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *