داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص و ویژگی های میوه کرنبری

کرنبری نوعی میوه است که اغلب در نیم کره ی شمالی یافت میشود. گیاه این میوه درختچه ای میباشد که ساقه ای باریک دارد. این میوه رنگی قرمز و زرشکی دارد که البته در ابتدا سفید هستند و در زمان رسیدن به این رنگ در می آیند. کرنبری مزه ای ترش داشته و معمولا بصورت تازه مصرف میشود. از این میوه همچنین برای تهیه ی سس ، آبمیوه و محصولات دیگر استفاده میکنند.

کرنبری

در بررسی مهم پژوهشگران چینی ۱۸۹ نفر را که به باکتری HBP آلوده بودند مورد مطالعه قرار داده و به ۹۷ نفر از آنها رژیم آب میوه کرن بری داده و ۹۲ نفر دیگر رژیم غذایی معمولی داشته و تا ۹۰ روز از مصرف کرن بری دوری کردند. پس از اتمام بررسی معلوم گردید که ۱۴ درصد آن دسته ای که دارای رژیم کرن بری بودند بهبودی کامل حاصل نموده و آ‌زمایشات مختلف نتوانسته وجود باکتری را در معده افراد تحت مطالعه تایید کند.

این بررسی ثابت میکند که با کرن بری میتوان عفونت HBP را درمان کرد و یا از بروز و پیشرفت عفونت در معده جلوگیری کرد. پژوهشگران این بررسی علمی عقیده دارند که عامل از بین بردن HBP در معده توسط کرن بری به علت ماده ای است به نام Proanthocyanidins که به مقدار زیادی در این میوه وجود دارد. با این نظریه جالب و یافته موثر دانشمندان خواهند توانست در آینده ای نزدیک داروی موثری به جز آنتی بیوتیکهای سنگین برای پیشگیری و درمان عفونت HBP که اگر درمان نشود امکان بروز سرطان معده را افزایش میدهد پیدا کنند و کیفیت زندگی میلیونها نفر را تضمین نمایند.

در حالی که بررسی‌های گذشته حاکی از تاثیر مفید میوه ” کرنبری ” در درمان عفونت‌های مجاری ادراری است،‌ مطالعات جدید نشان می‌دهد که این میوه برای دیگر اعضای بدن هم مفید است.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه کارشناسان دریافتند مصرف آب این میوه یا خشک آن می‌تواند به سلامت مغز، سیستم ایمنی و قلب – عروق کمک کند. در این بررسی نوعی ترکیب خاص در “کرنبری” آزمایش شده که همچون پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها بر تمام قسمت‌های بدن تاثیر گذاشته و به بهبود عملکرد کلیه‌ها، قلب و گردش خون منجر می‌شود.

پلی فنول‌ها خاصیت ضد التهابی دارند و در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دیگری همچون چای سبز و قهوه وجود دارد. بیشتر میوه‌های توت مانند از قبیل تمشک، توت فرنگی و کرنبری سرشار از پلی فنول‌ها هستند.

“جفری بلومبرگ” از متخصصان دانشگاه “تافتس” آمریکا گفت: زیست فعال‌های موجود در این میوه طیف وسیعی از اثرات مثبت را برای سلامتی دارد. همچنین با در نظر گرفتن طبیعت پیچیده و تنوع ترکیب‌های موجود در میوه‌های توت مانند و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر می‌توان اظهار کرد: در تشخیص فوائد بالقوه کرنبری تنها لایه سطحی از اثرات آن بررسی شده است.

به گزارش مدیکال دیلی، در این مطالعه پزشکان آمریکایی مشاهده کردند ترکیب‌های موجود در این میوه در بهبود میکروبیوم معده، سیستم ایمنی، سلامت قلب – عروق تاثیرگذار است و همچنین این میوه می‌تواند به تنظیم فشارخون، گردش خون و سطح لیپید خون کمک کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *