آشپزیخوراک و خورش

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

زرشک پلو با مرغ غذای محبوبی هست که پای ثابت بیشتر مهمانی ها و مجالسه. نه تنها به دلیل طعم خوبی که داره، بلکه به دلیل آسانی تهیه اون در مقدار زیاد، در مهمانی ها میتونه گزینه بسیار مناسبی برای خانوم ها باشه و در عین اینکه یک غذای مجلسی هست و طعم لذیذی داره، مراحل خیلی سختی هم نداره و با رعایت چند نکته ساده میشه مثل یک آشپز حرفه ای زرشک پلو مرغ مجلسی تهیه کنید. در این مطلب طرز تهیه این غذای بسیار خوشمزه رو قرار میدم که خیلی از خانوم ها علاقه دارند نکاتش رو بدونند

زرشک پلو با مرغ مجلسی

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو مرغ مجلسی

مرغ خرد شده ٥يا ٦ تكه

برنج ٤ الي ٥ پيمانه

رب يك قاشق غذا خوري پر

آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

زعفران يه هشتم قاشق چای خوری

زرشك يك ليوان پلوپزي

خلال بادام و خلال پسته (در صورت تمایل) به مقدار لازم

نمك و فلفل به مقدار لازم

يك عدد پياز متوسط ريز خرد شده

مراحل تهيه خورشت مرغ مجلسی

مرغها را به اندازه ای كه دوست دارید چهار يا هشت تكه كنيد يا اينكه فقط از ران يا سينه مرغ استفاده كنید که مجلسی تر است. تكه هاي مرغ را خوب شسته و كنار بگذاريد.

سرخ کردن مرغ

به تمام سطح مرغ نمک بزنید. در قابلمه ای روغن بریزید و مرغ ها را سرخ کنید. وقتی که زیر و روی مرغ ها کاملا سرخ شد از قابلمه خارج کنید و کنار بگذارید.

يك پياز را کاملا ريز خرد كنيد و در همان ظرفي كه مرغ را سرخ كرده ايد سرخ كنيد، سپس رب و فلفل و آبليمو را اضافه کنید و چند ثانیه ای تفت بدید

سسی رو که درست کردید از قابلمه خارج کنید و باز مرغها را درون همون قابلمه بچینید و سس را روی مرغها بریزید. از بغل مرغها سه تا چهار ليوان آب هم اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا به جوش بیاد. بعد شعله را كم کنید تا هم مرغ ها کاملا پخته شوند و هم آب خورشت بخار شه و تنها حدود یک لیوان سس در انتهای پخت باقی بماند.

طرز تهیه مرغ

وقتی که خورشت مرغ کاملا آماده بود، مقداری زعفران در آب حل کنید و به مرغ اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه خاموش کنید.

مراحل تهیه زرشک پلو با خلال بادام و پسته

براي درست كردن برنج هم بايد برنج را خوب پاك كنيد و بعد با آب ولرم بشویید و با مقداري نمك برای یکی دو ساعت خيس كنيد. بعد از اینکه برنج خیس خورد، مقداري آب درون يك قابلمه كه كنجايش جوشيدن برنج را داشته باشد میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا آب به جوش آید. وقتي آب به جوش آمد آب برنج را كه خيسانديم خالي میکنیم و برنج را درون آب در حال جوش میریزیم و کمی صبر میکنیم تا دوباره بجوشد. كف برنج را ميگيريم و ميگذاريم برنج قد بكشد. وقتي چند دانه برنج روي آب آمد ميتوانيم برنج را آبكش كنيم.

در قابلمه يك يا دو قاشق روغن ريخته با يك استكان آب اگر دوست داشتيد ته ديگتون رنگي باشه يه نوك قاشق چايخوري زعفران يا زردچوبه ميريزيم. مقداري برنج روي آب روغن رنگي ريخته با پشت قاشق برنج را صاف میکنیم و مابقي برنج را روي آن میریزیم و یک استكان آب و روغن را هم روي برنج ميريزيم. سپس در قابلمه را میبندیم و شعله را زياد میکنیم و صبر میکنیم. به محضبلند شدن بخار برنج، سريع دم كني را گذاشته و شعله گاز را كم میکنیم.

اون مقدار زرشك را كه پاك كرديد اول در يك سبد كوچك خوب بشورید و در ظرفی حدود ٥ دقيقه خيس كنيد تا احيانا اگر شن ريزه اي داشته باشه پاك شود. بعد از پنج دقيقه در آبكش بريزيد. خلال بادام و پسته را هم بعد از شستن در مقداری كره برای چند ثانيه فقط تفت ميدهیم. باید مراقب باشید که سرخ نشه و فقط کمی بوي كره بگیره و از روي شعله بردارید. بعد زرشك را هم در مقداري كره انداخته و روی حرارت ملایم یک تفت كوچك ميدهيم. موقع تفت دادت زرشک هم نبايد آبش كشيده بشه و تنها در حدي كه بوي كره بگيره کافیه. به دلخواه يك قاشق غ شكر دوست داشتيد به زرشک اضافه کنید و تفت بدید. يك قاشق غذا خوري زعفران حل شده به زرشک اضافه كنيد و سريع خاموش كنيد.

حالا منظر بمانید تا برنج دم بكشد و خورشت مرغ مجلسی شما هم آماده شدود. بعد از دم كشيدن برنج يك بشقاب گود برداشته مقدار دو تا سه قاشق زعفران دو کرده و كره ريخته و يك كفگير برنج روي آن بریزید تا براي روي برنج آماده شود. سپس برنج را به دلخواه و سليقه خود با برنج زعفراني و زرشك و خلالها تزئين كنيد. مرغ ها را هم در ظرفی بکشید و در کنار زرشک پلو سرو کنید.

نکته طعم دار شدن خورشت مرغ مجلسی

خورشت مرغ را چند مدل درست ميكنند يكي اينكه كف قابلمه را بايك شاخه كرفس خرد شده يك عدد فلفل دلمه ومقداري پياز ميپوشانند و مرغهاي تكه شده را روي آن ميچينند و باز رب و زردچوبه و نمك و فلفل زعفران روي مرغ ميریزند تا مرغ هم پخته شود هم طعم دار بشود. بيشتر رستورانها و بعضي مجلسها براي راحتي كار اين كار را ميكنند و روش بعد با همين موادي كه گفتم فقط مرغش را سرخ ميكنند و سس و آب میریزند و ميپزنند. اما من ترجيح ميدهم مرغ طعم و بوي زعفران و سرخ شده خودش باشه با فلفل دلمه ايي در مرغ موافق نيستم. به سلیقه خودتان میتوانید از فلفل دلمه هم استفاده کنید.

منبع: دو نفره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *