تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

ساختار کلی رژیم کتوژنیک

برخلاف خیلی از رژیم های سنتی که به اشتباه ، دلیل چاقی و بالا بودن کلسترول را روغن میدانند رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم لاغری با مصرف چربی بالا، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کم میباشد.
در این رژیم لاغری بدلیل تولید کتون ها توسط کبد، متابولیسم بدن تغییر کرده و بجای گلوکز از چربی ها جهت سوخت و ساز بدن استفاده کرده به همین دلیل شما لاغر میشوید.
رژیم غذایی کتوژنیک علاوه بر کاهش وزن و تناسب اندام به بهبود بسیاری از بیماریها از جمله پارکینسون، آلزایمر مخصوصآ سرطان کمک میکند.
سلولهای سالم از کتون ها برای منبع انرژی خود استفاده میکنند و زنده میمانند اما سلولهای سرطانی نمیتوانند از کتون ها استفاده کنند لذا از گرسنگی میمیرند.

زمانیکه شما کربوهیدرات زیاد مصرف میکنید ، بدنتان گلوکز و انسولین تولید میکند .این درحالیست که گلوکز بعنوان منبع اصلی انرژی استفاده میشود،ترشح انسولین تولید شده باعث کاهش سطح قند خون میشود ،همچنین نقش دیگر انسولین در بدن ذهیره و نگهداری از چربی بدن است و اگر در بدنتان انسولین زیادی تولید شود موجب چاقی و اضافه وزنتان میگردد.
مصرف کربوهیدرات بیش از حد، به طور معمول در رژیم های غذایی مدرن، همراه با فقدان فعالیت بدنی به احتمال زیاد به افزایش وزن منجر خواهد شد. بر اساس یک مقایسه از چندین آزمایش علمی، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات در دراز مدت تاثیر بیشتری در کاهش وزن و سلامتی فرد در مقایسه با رژیم غذایی با کالری محدود داشته است .
باور غلطی که در بسیاری از رژیم ها و برنامه های غذایی وجود دارد اینست که گلوکز برای فعالیت مغزی لازم و ضروری است و گلوکز را منبع اصلی تغذیه مغز میدانند ،اما باید بدانید که گلوکز از نظر تاثیر و کارایی به هیچ وجه به پای کتون نمیرسد.و زمانیکه مغز اقدام به سوختن کتون ها بجای گلوکز کند ، متوجه داشتن انرژی بیشتر و تمرکز بالاتر خود میشوید.

چرا رژیم کتو و پارینه سنگی را بگیریم؟

رژیم غذایی پارینه سنگی دارای خواص بهداشتی متعددی است، با این حال اگر هدف لاغری و کاهش وزن است،این رژیم خیلی کافی نیست.زیرا خوردن عسل، شربت افرا، پودر نارگیل، موز و خرما آزاد است واینها خیلی باعث کاهش وزن شما نخواهند شد.پس در اینجا ما یک رژیم کم کربوهیدرات را با رژیم پارینه سنگی تلفیق میکنیم تا به نتایج دلخواهمان دست پیدا کنیم.


.
رژیم غذایی کتوژنیک بسیار ساده است ، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که در آن تمرکز بر خوردن غذای واقعی است ، این رژیم در دنیا با محبوبیت فزاینده ای مواجه شده است همین منظور صنایع غذایی اقدام به تولید غذاهایی با کربوهیدرات کم، اما مملو از مواد تشکیل دهنده ناسالم، مانند شیرین کننده های مصنوعی، مواد نگهدارنده و مواد افزودنی دیگر نموده اند لذا در مصرف اینگونه مواد غذایی بسیار دقت نمایید.خاطر نشان میگردد،رژیم پارینه سنگی ممکن است برای همه مناسب نبوده و با توجه به نوع ساختار بدنی فرد نتیجه یکسان نباشد. به طور کلی، اگر هدف شما کاهش وزن و لاغری است باید مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانید و با این امید که این کربوهیدرات سالم و از منابع طبیعی است خود را گول نزنید زیرا همین منابع کربوهیدرات طبیعی هم گاها چاق کننده میباشند.

چگونه بفهمیم بدنمان در کتوز است؟

چند راه برای شناسایی اینکه بدنمان در کتوز هست یا نه وجود دارد. دقیق ترین راه استفاده از کتون متر خون است.
شما همچنین میتوانید از نوارهای تست کتون از روی ادرار هم استفاده نمایید،البته راهای ساده تر و کم اطمینانی هم وجود دارد مثلا از بوی بد دهان و یا بوی ادرار خود ،زیرا کتون ها از راهای تنفس و ادرار دفع میشود .

میزان مصرف هر کدام از گروه های غذایی در رژیم غذایی کتوژنیک

وقتی شما از یک رژیم غذایی کتوژنیک استفاده میکنید،بسیار مهم است که ریز مغذی های درست را دریافت کنید. در حالت ایده آل شما باید مواد غذایی لازم را روزانه به اندازه های زیر مصرف نمایید.

  • ۵- ۱۰% از کالری دریافتی باید از کربوهیدات (کربوهیدرات خالص) باشد .
  • ۱۵- ۳۰% از کالری دریافتی باید از پروتئین باشد .
  • ۶۰- ۷۵% از کالری باید از چربی ها باشد .

آیا خوردن پروتئین زیاد در رژیم غذایی کتوژنیک خطرناک است؟

لازم بذکر است که رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم لاغری با مصرف چربی بالاست نه مصرف پروتئین بالا. زیرا مصرف زیاد پروتئین با مشکلاتی همراه است.
نگرانی اصلی افزایش وقوع سنگ کلیه و آسیب کلیوی است. داده های تحقیقات کمی برای نشان دادن هرگونه اثر منفی رژیم غذایی با پروتئین بالا در عملکرد کلیه یا سنگ کلیه وجود دارد و تنها باید به افراد با مشکلات کلیوی اخطار داده شود. در واقع، مطالعات اخیر تایید می کنند که پروتئین به کلیه ها صدمه ایجاد نمی کند.
نگرانی دوم در مورد اثرات منفی خوردن زیاد پروتئین میتوان به مشکلات کبد را نام برد البته در این مورد هم نتایج دقیق و زیادی وجود ندارد ،طبق مطالعات انجام شده توسط Lyle McDonald در سال ۱۹۹۸ مشخص گردید مصرف زیاد پروتئین هیچ اثر منفی بر روی کبد ندارد.


و درنهایت مصرف بیش از حد پروتئین ،موجب پوکی استخوان میگردد ،تحقیقات بسیاری انجام گرفته و این ادعا را نیز رد کرده اند.
به طور خلاصه، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افزایش مصرف پروتئین باعث صدمه به کلیه، نارسایی کبد و پوکی استخوان میگردد ، وجود ندارد.

منبع: مرجع رژیم لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *