عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

سلامت کبد با اصلاح رژیم غذایی و طب سنتی

طب سنتی، اولین قدم برای پیشگیری از بیماری های کبدی و درمان آن ها را اصلاح رژیم غذایی می داند. مهم ترین نکته در حفظ سلامت کبد، توجه به مزاج و مقدار مصرف غذاها و نوشیدنی های مصرفی است.

آرد سفید (آرد بدون سبوس) یکی از عوامل تشکیل سنگ کلیه و ابتلا به بیماری سیروز کبدی است، زیرا می تواند در بدن به تری گلیسیریدها تبدیل شده و در کبد تجمع یابد.

همه ی محصولات فرآوری و تصفیه شده مانند برنج سفید، نمک تصفیه شده و قند سفید می توانند به کبد آسیب برسانند. برنج قهوه ای، شکر قهوه ای، عسل و نمک دریایی را جایگزین این موادغذایی کنید.

مصرف نمک را کاهش دهید. برای این که طعم موادغذایی تان را بهتر کنید، از آب لیموترش استفاده کنید، زیرا به غذا طعم بهتری می دهد و باعث تمیز شدن کبد می شود.

مصرف مواد غذایی سرخ کردنی، گوشت های چرب (گوشت هایی با پوست یا چربی) و مواد غذایی حاوی رنگ های خوراکی و شیرین کننده های مصنوعی بپرهیزید.

درمان های گیاهی برای سلامت کبد

متخصصان طب سنتی معتقدند گیاه خارمریم یکی از بهترین دارویی برای سلامت کبد است. مصرف این گیاه به بهبود هپاتیت A,B,C کمک می کند و خواص ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی دارد. دانه های خار مریم را با کمک هاون بکوبید. آب داغ را روی آن بریزید و بگذارید به مدت 30دقیقه دم بکشد. هر روز از این نوشیدنی میل کنید.

یک قاشق چای خوری دانه ی زیره را با یک قاشق چای خوری دانه ی زنیان و کمی سنگ نمک مخلوط کرده و آسیاب کنید. دو بار در روز، مقداری را در آب جوش بریزید و بخار آن را استنشاق کرده یا به شکل دمنوش مصرف کنید.

یک قاشق چای خوری شیرین بیان آسیاب شده را با دو قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و هر روز از آن میل کنید.

هر روز صبح ناشتا، دو حبه سیر را پوست کنده و به شکل خام میل کنید.

یک عدد هویج و چند برگ اسفناج را به خوبی بشویید. آب آن ها را بگیرید و هر روز مصرف کنید.

برای تقویت کبد، تباشیرهندی کوبیده شده، آب جوشانده ی ریشه کاسنی، لعاب اسفرزه و سکنجبین را مخلوط کرده و شب قبل از خواب میل کنید.

اگر یک فرد سرد مزاج هستید، نارسایی کبد در شما دارای علائمی مانند گرفتگی رنگ چهره، سفیدی رنگ زبان و لب ها، کم رنگ بودن ادرار، کم بودن مدفوع و سفیدی رنگ آن و کاهش احساس عطش است.

شما می توانید هر صبح و عصر، پنج گرم رازیانه را با پنج گرم تاج ریزی بجوشانید، بعد آن را صاف کرده و با مقداری گل قند عسلی مخلوط کرده و بخورید.

اگر یک فرد گرم مزاج هستید برای درمان نارسایی کبد، ابتدا مقداری خون کم کنید، سپس با جوشانده ی هلیله و مغز فلوس عمل پاک سازی را انجام دهید.

هر روز، 20 گرم عناب نیم کوب شده را بجوشانید، بعد آن را صاف کرده و با سکنجبین مخلوط کرده و میل کنید.

منبع: مجله نیک ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *