داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

معرفی دمنوش جینکو همراه سایر دمنوش های آنتی هیستامین

التهاب مخاط و آبریزش بینی،التهاب پوست،گلود رد،خارش چشم،عطسه،تهوع،استفراغ،اسهال،تب بالا،کهیر،تنگی نفس،فشار خون، ضعف غیر طبیعی، بیش فعالی و یبوست از مهم ترین واکنش های حساسیتی هستند که بر اثر تضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل خارجی مانند مصرف ماده ی غذایی خاص یا گرد و غبار و دیگر مواد حساسیت زا ظاهر می شوند. به عبارت دیگر، حساسیت ناشی از تولید پروتئینی به نام هیستامین است. بسیاری از افراد در شرایط مختلف آب و هوایی یا غذایی، علائم حساسیت را تجربه می کنند و چاره ی کار را مصرف داروهای آنتی هیستامین شیمیایی می بینند تا بتوانند این واکنش های آزاردهنده را کنترل کنند. در داروخانه ها انواع آنتی هیستامین ها وجود دارد که متاسفانه به راحتی و بدون نسخه ی پزشک نیز به فروش می رسند. خبر خوش این است که شما می توانید با مصرف برخی گیاهان و مواد غذایی که خاصیت آنتی هیستامینی دارند، از شر حساسیت به خصوص در این روز های زمستانی که آلودگی هوا دو چندان شده است، خلاص شوید. کافی است با یک متخصص طب سنتی مشورت کرده و بر اساس نوع حسایت خود، یکی از آنتی هیستامین های طبیعی را استفاده کنید.

آنتی هیستامین

دمنوش جینکو

این گیاه حاوی ترکیباتی به جینکگولید است که خواص ضدآلرژی دارند به باعث کاهش خلط و تسکین خارش چشم ها می شوند. یک قاشق غذاخوری گیاه جینکو خشک را یک در لیوان آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید، نوشیدنی را صاف کنید و روزانه دو مرتبه بنوشید.

جوشانده گزنه

یکی از گیاه موثر در کنترل و کاهش مواد حساسیت زا در مجاری تنفسی، گزنه است. این گیاه از قرن ها پیش به عنوان یک درمان طبیعی برای آلرژی های فصلی، تنگی نفس، تب یونجه، آسم و کهیر شناخته می شود و مصرف آن به مرور زمان، سطح هیستامین بدن را کاهش می دهد، در دفع التهاب بافت ها تاثیر می گذارد و حساسیت بدن نسبت به آلرژی را از بین می برد. گزنه با داشتن میزایی بالایی از آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد، کروم، کبالت، منیزیم، سیلیکون،روی،ویتامین K ،A ،C، آهن وکلروفیل به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از عوارض جانبی داروهای ضد حساسیت مانند خواب آلودگی یا التهاب و زخم های دستگاه گوارش می کاهد.

یک قاشق غذاخوری گیاه گزنه را یک لیوان آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه، با حرارت ملایم بجوشد. زمانی که جوشانده تان آماده شد، آن را صاف کرده و روزانه دو مرتبه از آن بنوشید. توجه داشته باشید اگر تحت درمان با داروهای فشارخون یا باردار هستید، نباید از این جوشانده استفاده کنید.

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی پرخاصیت و دارای اسانس تند و لیمویی است که سیرتال نام دارد و مانند یک داروی مسکن روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می کند، به همین دلیل آرامبخش بوده و تحریک حساسیتی را کاهش می دهد. شما می توانید از دمنوش این گیاه به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی استفاده کنید.

– پنج گرم برگ بادرنجبویه را با یک لیوان آب جوش در یک قوری چینی بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی بخار دم کنید. سپس دمنوش تان را صاف کرده و با کمی عسل،یک ساعت پیش از غذا یا دوساعت پس از غذا بنوشید.

دمنوش یونجه

مصرف دمنوش گیاه یونجه قدرت لازم برای تسکین احساس سوزش چشم ها و کاهش مازاد مخاط بینی را دارد، بنابراین می توانید راحت تر نفس بکشید.

– دوقاشق غذاخوری گیاه یونجه را داخل ظرفی حاوی یک لیوان آب بریزید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه بجوشد. سپس زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شود. دمنوش را صاف کرده و روزانه یک فنجان از آن بنوشید.

آنتی هیستامین

چای سبز

چای سلز سرشار از کرستین و کاتچین است، دو ترکیب آنتی اکسیدانی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش تولید هیستامین می شوند، در نتیجه بدن را در مقابل بیماری ها و حساسیت های فصلی مقاوم می کنند. همچنین خاصیت آرامش بخشی دارد و می تواند حالت تنش،افسردگی،استرس و هیجان را از بین ببرد.

– یک قاشق غذاخوری چای سبز را دریک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. می توانید روزانه، سه مرتبه چای سبز بنوشید.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی ترکیبات ضدالتهابی،ضد ویروسی و آنتی هیستامینی است که به شیوه موثری با آلرژی های آزاردهنده مقابله می کنند. می توانید برای مقابله با آلرژی های فصلی و همچنین ناراحتی های تنفسی ناشی از سرماخوردگی به سراغ سرکه ی سیب بروید.

– یک قاشق غذاخوری  سرکه ی سیب را در یک لیوان آب بریزید و بلافاصله مصرف کنید، این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

چای رویبوس

یکی از نوشیدنی های طبیعی که خاصیت آنتی هیستامینی دارد، چای رویبوس است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و با احتقان بینی، احساس سوزش و خارش گلو مقابله می کند. البته باید بدانید مصرف این چای گیاهی باعث ایجاد خواب آلودگی می شود. چای کیسه ای رویبوس معمولا در بازار گیاهان دارویی موجود است، شما می توانید یک عدد چای کیسه ای را داخل یک لیوان آب جوش بیندازید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد. توصیه می شود به محض احساس بروز نخستین علائم حساسیت به سراغ این چای بروید.

عسل

عسل یک ماده ی غذایی ضد حساسیت زاست! اگر به عسل حساسیت ندارید، از مقدار کم شروع و هر روز مصرف آن را بیشتر کنید.

– برای برطرف کردن خارش بدن در رفع حساسیت ها،یک حبه سیر را رنده کنید، آب آن را بگیرید و با دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری زنجبیل مخلوط کنید و روی محل خارش بمالید. بعد از سه ساعت این ضماد را با آب ولرم بشویید.

ماست ارگانیک

ترکیبات ماست طبیعی باعث بهبود فعالیت فلور باکتریایی شده و در نتیجه باعث تقویت عملکرد دستگاه ایمنی بدن می شود. ترکیبات موجود در ماست به کاهش خطر بروز حساسیت ها کمک می کنند.

– نصف لیوان ماست ارگانیک را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و یک بار در روز میل کنید. این کار ساده برای کاهش علائم حساسیت بسیار موثر است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *