داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

سرطان از دیدگاه طب سنتی و پیشگیری از آن

سرطان از جمله بیماری هایی است که متأسفانه امروزه شیوع زیادی پیدا کرده و نام آن برای بسیاری از افراد نگران کننده است. از نگاه طب سنتی، سرطان بیماری مزمنی است که اندام های رئیسه‌ی بدن را درگیر می کند و در ابتدا علائمی از خود بروز نمی دهد، اما با پیشرفت بیماری، فرد دچار علائمی مانند تب بدون علت، تنش های عصبی، التهاب غیر معمول، سردرد، اشکال در بلع، التهاب و عفونت، لاغری بدون دلیل، بی اشتهایی و … می شود. در طب سنتی راه های پیشگیری از سرطان بر اساس طبع و مزاج افراد کاری ساده است و متخصص طب سنتی با کنترل طبع و مزاج بیماری، مانع تمایل طبع او به سمت غلبه‌ی سودا (عامل اصلی سرطان) می شود. گرچه در طب سنتی، درمان قطعی برای این بیماری نیامده، اما توصیه هایی شده که می توان از آن بهره برد. برای حفظ سلامتی خود و پیشگیری از ابتلا به این بیماری که ارمغان تغییر سبک زندگی، مصرف مواد غذایی صنعتی و … است با عطارباشی همراه شوید.

راه های پیشگیری از سرطان

سرطان از دیدگاه طب سنتی

سرطان بیماری است که در قدیم نیز وجود داشته، اما شیوع آن به شدت امروز نبوده است. نام این بیماری از طب سنتی وارد طب جدید شده و در برخی از منابع «ورم سفت» یا «ورم صلب» ذکر شده است. در قدیم ورم ها و غده هایی را که در بافت سلول ها ظاهر می شدند و به بافت های اطراف آن دست اندازی می کردند، سرطان می دانستند. در ادامه به راه های پیشگیری از سرطان میپردازیم.

افزایش سودا به دلیل افزایش حرارت کبد و ضعف عملکرد طحال

حرارت بالای کبد در برخی موارد سبب افزایش سودا در بدن می شود. وقتی حرارت کبد بالا باشد، مواد غذایی می سوزد و سوخته‌ی آن تبدیل به سودا شده و باعث ایجاد سرطان می شود. همچنین ضعف عملکرد طحال که محل ذخیره‌ی سوداست در افزایش این خلط بیماری زا موثر است. افزایش رسوبات در خون، کبد و طحال بدون این که بدن توانایی تصفیه و سم زدایی این رسوبات و رادیکال های آزاد را داشته باشد، باعث آسیب جدی به بافت ها و ارگان های داخلی بدن و تحریک، تقسیم و تکثیر سلول ها شده و بافت های سالم را نابود می کند. از عوامل بروز سرطان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عادت های غلط غذایی

متأسفانه بسیاری از مردم غذا را به خوبی نمی جوند و همچنین از آب یا نوشیدنی بین غذا استفاده می کنند که این دو مورد سبب افزایش مشکلاتی برای کبد و معده می شود. مصرف الکل و دخانیات، هوای آلوده و امواج الکترونیکی نیز در بروز سرطان موثر هستند.

یبوست

یکی از عوامل اصلی و مهم در ابتلا به سرطان، یبوست مزمن است که در طب سنتی به «ام الامراض» شناخته می شود. یبوست باعث افزایش سودای غیر طبیعی در بدن و در نتیجه سرطان می شود. اگر از یبوست مزمن رنج می برید، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه و آن را درمان کنید.

غذاهای فریز شده

گرما و سرمای بیش از اندازه در ترکیبات مفید مواد غذایی تأثیر منفی دارد. بر همین اساس سرخ و فریز کردن برخی از مواد غذایی، آن ها را تبدیل به یک عامل سرطان زا می کند. سرخ کردن مواد غذایی باعث اکسید شدن روغن می شود. وقتی مواد سرخ شده را برای مدت زمان طولانی در یخچال نگهداری کنیم، تولید نیتروزامین و نیتروزامید می کند که ترکیب سرطان زا هستند؛ به همین دلیل توصیه می شود تا غذای پخته شده را بیش از ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری نکنید و بیشتر از یک بار نیز گرم نشود. سبزیجات فریز شده نیز مواد سمی تولید می کنند که می توانند خاصیت سرطان زایی پیدا کنند. هر ماده‌ی غذایی باید در حرارت خاصی یا زمان مشخصی در فریزر نگهداری شود، همچنین مواد غیر پروتئینی بیشتر در معرض تولید ترکیبات سرطانی هستند.

راه های پیشگیری از سرطان

ضعف سیستم ایمنی

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، سیستم ایمنی افراد ضعیف تر شده و علت آن نیز استفاده نکردن از غذاهای گیاهی است. سیستم دفاعی ضعیف باعث می شود بدن در برابر عفونت ها توانایی مقابله نداشته باشد.

استرس

استرس و تنش های عصبی باعث شده سن ابتلا به سرطان کاهش یابد. باید بداند اضطراب باعث کاهش کارایی سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن می شود و این موضوع در کنار تغذیه‌ی نامناسب، زمینه ساز بروز سرطان معده در آقایان و سرطان سینه در خانم هاست.

مصرف مواد غذایی صنعتی

مواد غذایی صنعتی حاوی نگه دارنده ها، تغلیظ کننده ها، نیترات ها و نمک زیاد هستند که کیفیت آن ها را نغییر می دهند و زمینه ساز ابتلا به سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش هستند. پس از مصرف این خوراکی ها، نیترات به «ان-نیتروز» تبدیل خواهد شد. این ترکیب، شاخص ترین عامل ایجاد سرطان های گسترده با پیشروی سریع در بدن است. توصیه‌ی طب سنتی کاهش مصرف غذاهای صنعتی، نوشابه های گازدار و غذاهای حاوی مواد نگه دارنده مانند سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی، کمپوت ها و … است. شاخص ترین شیرین کننده‌ی مصنوعی نیز آسپارتام است که در نوشابه ها، آبنبات ها و شکلات های رژیمی وجود دارد.

کودهای شیمیایی

استفاده‌ی نابجا از کودهای ازته و نیتراته برای افزایش بهره وری زمین و تولید محصول باعث شده که بافت طبیعی مواد غذایی از بین برود. نیترات هایی که به شکل کود وارد زمین می شود، می تواند وارد آب های زیرزمینی (آب شرب روستاها و شهرها) شده، در نتیجه موجب افزایش تشکیل نیتروزامین می شود که ماده ای سرطان زاست. البته کود حیوانی نیز باید بر اساس استانداردهای لازم تولید و مصرف شود. همچنین استفاده از فاضلاب های غیر اصولی که احتمال آلودگی آن ها زیاد است، احتمال ابتلا به بیماری ها را بالا می برد.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *