تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

مواد غذایی و مایعات سرشار از ویتامین D مصرف کنید

ویتامین D که غالبا از نور خورشید دریافت می کنیم، کلسیم استخوان ساز را بالا برده و حتی به جلوگیری از بیماری های خود ایمنی و سرطان کمک می کند. اما با طولانی تر شدن شب ها، دریافت دوز روزانه توصیه شده شما از ویتامین D دشوارتر خواهد شد. این ها برخی از راه هایی هستند که می توانید آن کمبود را بدون آنکه مجبور باشید بیرون بروید، جبران کنید.

مواد غذایی و مایعات سرشار از ویتامین D مصرف کنید

حمام آفتاب گرفتن در کمی نور خورشید، روی هم رفته ساده ترین راه برای دریافت دوز ویتامین D شماست اما تنها راه نیست. شما می توانید این ماده مغذی ضروری را از طریق رژیم غذایی تان نیز دریافت کنید. ماهی به خصوص سالمون، ماهی تون، هالیبوت و کاد حاوی ویتامین D هستند. شما همچنین می توانید این ویتامین را در پنیر و زرده تخم مرغ اگرچه در مقدار کمتر بیابید. برخی غذاها و نوشیدنی ها با ویتامین D غنی می شوند که مهم ترین آنها شیر و آب پرتقال است. اگر مطمئن نیستید که کدام مواد غذایی و نوشیدنی ها را در فروشگاه انتخاب کنید، می توانید با چک کردن برچسب تغذیه ای آنها ببینید که چه مقدار ویتامین D دارند.

یک مکمل مصرف کنید

ما نمی توانیم همیشه مواد غذایی مناسب را در رژیم غذایی مان جای دهیم. به همین دلیل است که مکمل ها وجود دارند. اگر متوجه شدید که دوز روزانه ویتامین D شما پایین است، می توانید استفاده از یک مکمل روزانه را برای جبران این کمبود امتحان کنید. معمولا این مکمل ها در قالب یک قرص مانند یک مولتی ویتامین یا قرص ویتامین D اختصاصی وجود دارند. اگر چه در اغلب موارد، مصرف یک قرص ویتامین D بهتر از هیچ چیز است اما هنوز هم برخی خطرات وجود دارد.

اولا مقداری که شما از یک مکمل دریافت می کنید، می تواند بیش از حد کم باشد که منجر به اثر کمی شود یا می تواند بیش از حد زیاد باشد و باعث مسمومیت و مراجعه به مطب پزشک شود. همچنین اتکا به یک مکمل به جای پیدا کردن ویتامین D در منابع طبیعی، باعث می شود تمام ویتامین های دیگر موجود در این مواد غذایی را از دست دهید.

در نور مصنوعی، حمام آفتاب بگیرید

اگر نمی توانید بیرون بروید و آفتاب بگیرید، آفتاب را نزد خودتان بیاورید یا حداقل از یک نور مصنوعی برای فریب دادن بدن تان استفاده کنید تا فکر کند نور خورشید دریافت می کند. هر فصل زمستان، بسیاری از مردم از یک لامپ نور UV برای کمک به افزایش تولید ویتامین D بدنشان استفاده می کنند. این لامپ ها در همه اشکال و اندازه ها موجودند اما محبوب ترین مدل ها قابل حمل هستند و روی میز قرار می گیرند که کار کردن را برای استفاده کننده در حین دریافت نور آسان تر می کند. اگر چه این چراغ ها همچنان در حال پیشرفت کردن هستند ، مطالعات تاکنون نتایج مثبتی را برای بیماران نشان می دهند از جمله سطوح ویتامین D بالاتر و افزایش شادی. با این حال مطمئن شوید که قبل از نشستن در کنار یک لامپ UV، تحقیقات لازم را انجام می دهید چون قرار گیری طولانی مدت در معرض آن می تواند به سرطان پوست منجر شود.

یک رژیم غذایی سالم و مدیریت شده که با مواد غذایی کامل و در صروت لزوم مکمل ها تکمیل می شود، می تواند کمک زیادی به دریافت مقدار ویتامین های مورد نیاز روزانه شما کند. با این حال اگر در منطقه ای زندگی می کنید که به نظر نمی رسد نور خورشید زیادی در زمستان بگیرد، هنوز هم ارزشش را دارد که زمان کمی را در بیرون از خانه سپری کنید. اشعه هایUV از خورشید می توانند از میان ابرها نیز عبور کنند و ویتامین D ضروری بدن تان را به آن برسانند.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *