سلامت دهان

اثرات استرس و عصبانیت بر روی سلامت دهان

اثرات استرس و عصبانیت بر روی سلامت دهان عبارتند از:

– زخم های دهانی مثل آفت دهان و تبخال لب

– فشار دادن دندان ها و یا دندان قروچه

– بهداشت ضعیف دهان و برنامه غذایی ناسالم داشتن

– بیماری های لثه و یا بدتر شدن این بیماری ها

آفت دهان

آفت دهان زخم های کوچکی به رنگ سفید هستند که روی زبان و داخل لب ظاهر می شوند.

محققان هنوز علت ایجاد آفت دهان را نمی دانند، اما حدس می زنند به علت مشکلات سیستم ایمنی، باکتری ها و ویروس ها بروز می کنند.

محققان معتقدند استرس همانند خستگی و آلرژی می تواند بروز آفت را زیاد کند.

آفت دهان مسری نیست و طی ۷ تا ۱۰ روز برطرف می شوند.

برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از آفت می توانید از محلول های گیاهی مخصوص آن که در داروخانه ها می فرشند، استفاده کنید.

برای کاهش درد آفت دهان، غذاهای تند و غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی را مصرف نکنید.

تبخال لب

تبخال یا زخم سرد توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود و مسری است.

تبخال، تاولی پر از مایع است که در اطراف لب ها ظاهر می شود، اما می تواند در زیر بینی و یا در اطراف چانه نیز بوجود آید.

ناراحتی های روحی در بروز تبخال موثر است و همراه با تب، آفتاب سوختگی و یا ساییدگی پوست می باشد.

تبخال معمولا به خودی خود در طی یک هفته خوب می شود.

درمان تبخال لب شامل داروهای ضدقارچ می باشد.

فشار دادن دندان ها بر روی هم (دندان قروچه)

استرس باعث فشار دادن دندان ها روی هم می شود.

فشار دادن دندان ها روی هم می تواند موجب بروز مشکلاتی در مفصل گیجگاهی فکی شود. این مفصل در جلوی گوش و جایی که جمجمه و فک پایین به هم می رسند، قرار دارد.

به پزشک و یا دندانپزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که برای حل این مشکل به شما کمک کنند.

دندانپزشک ممکن است استفاده از گارد دهان (محافظ دندان ها) را به شما توصیه کند که این گارد را هنگامی که می خواهید بخوابید در دهانتان می گذارید.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

استرس شدید باعث تغییر خلق و خوی شما می شود و شما حوصله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراقبت از دهان و دندان خود را نخواهید داشت.

اگر از دهان خود مراقبت نکنید، سلامتی دندان ها و دهانتان را از بین می برید.

اگر بهداشت و سلامت دهان را رعایت نکنید، منجر به بیماری لثه و افزایش پوسیدگی دندان می شوید.

هنگامی که استرس دارید، ممکن است خوراکی های شیرین را بیشتر مصرف کنید که این خود عامل بسیاری از مشکلات دندانی و تخریب دندان ها می شود.

به طور مرتب ورزش کنید تا استرس شما کم شود. ورزش موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد که برای بهداشت دهان نیز بسیار خوب است.

بیماری لثه

استرس چه زیاد و چه کم، موجب افزایش پلاک های دندانی می شود.

استرس درازمدت باعث افزایش خونریزی لثه ها و یا ژنژیویت (التهاب لثه) می شود که می تواند به بیماری لثه ای منجر شود.

راهکارهای مقابله با استرس می تواند خطر ابتلا به بیماری های لثه ای را کم کند.

داشتن یک برنامه غذایی متعادل، به طور مرتب نزد دندانپزشک رفتن و بهداشت خوب دهان موجب کاهش بیماری های لثه ای می شود.

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید.

دهانشویه ضد باکتری نیز باعث کاهش باکتری های ایجاد کننده پلاک دندان می شوند. ولی به یاد داشته باشید که دهانشویه را حتما با تجویز دندانپزشک مصرف کنید، چون مصرف خودسرانه آن ممکن است مضر باشد.

منبع: تبیان


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.