داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه های درمانی طب سنتی برای بیماری مننژیت

شاید شما هم در دوران کودکی و هنگام شیطنت، از زبان پدر و مادربزرگ های خود شنیده باشید که: «سر و صدا نکن. سرسام گرفتم!» این کلمه، نام قدیمی بیماری مننژیت است که امروزه علائم و راه های درمان مختلفی برای آن شناخته شده است. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این بیماری و نسخه های درمانی آن در طب سنتی، با عطارباشی همراه باشید.

طب سنتی چه می گوید؟

هنگامی که غشاهای اطراف مغز و نخاع توسط عفونت دچار التهاب شوند، بیماری مننژیت ظاهر می شود. در برخی منابع طب سنتی مننژیت (سرسام) را ناشی از ورم گرم مغز می دانند که به دلیل ورود ویروس یا باکتری بین پرده های مغز و نخاع ایجاد می شود.

علائم

دلیل بروز عفونت مننژیت ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشد. علائم مننژیت ویروسی به سرعت ظاهر می شود، اما پیشرفت مننژیت باکتریایی ممکن است چند روز طول بکشد. علائم اولیه شباهت زیادی به آنفلوانزا دارند، به همین دلیل معمولاً بسیاری از افراد ممکن است آن را جدی نگیرند و درمان به تأخیر بیفتد. سفتی گردن، تب ناگهانی، تشنج، سرگیجه، استفراغ، حالت تهوع و عدم اشتها از جمله نشانه های اولیه هستند. اگر عفونت وارد جریان خون شود، موارد زیر بروز می کند:

* بثورات پوستی

* اسپاسم معده

* لرز

* تنفس سریع

* بی قراری

* برآمدگی استخوان جمجمه

* کاهش هوشیاری

* درد عضلانی یا مفاصل

علائم بیماری با توجه به سن ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، در نوزادان تازه متولد شده، سر درد، سفتی گردن، تب بالا و حتی برآمدگی در سر دیده می شود، اما بزرگسالان سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، سردرد شدید، حساسیت به نور، بثورات پوستی و تشنج را تجربه می کنند.

دلایل ایجاد بیماری

باکتری، ویروس، قارچ های بیماری زا، تحریکات شیمیایی، حساسیت به دارو، برخی سرطان ها و آسیب های جسمی از دلایل بروز بیماری مننژیت هستند. دو نوع مننژیت وجود دارد:

مننژیت ویروسی: ناشی از عفونت و خفیف تر از مننژیت باکتریایی است و علائم آن معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد. این نوع مننژیت، بیماری جدی ایجاد نمی کند و در موارد شدید همراه با تب و تشنج است.

مننژیت باکتریایی: هنگامی که باکتری وارد خون می شود، دیواره‌ی عروق خونی را تخریب می کند و موجب خونریزی در پوست و اعضای داخلی می شود. تب، خستگی، تهوع، سردی دست ها و پاها، درد شدید عضلات و مفاصل، درد سینه یا شکم، تنفس سریع و بثورات پوستی از علائم آن محسوب می شوند. این نوع مننژیت شایع نیست، اما خطرناک است و در کمتر از چند ساعت می تواند باعث مرگ شود. علائم مننژیت باکتریایی بعد از ۳ تا ۷ روز ظاهر می شود.

بیماری مننژیت

چه کسانی مبتلا می شوند؟

نوزادان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین این بیماری اغلب در کودکان، نوجوانان، جوانان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و مبتلا به دیابت و سرطان بروز می کند.

درمان گیاهی بیماری مننژیت

در منابع طب سنتی، مننژیت ویروسی را قابل درمان دانسته اند و برای آن نسخه هایی تجویز می شود. بیمار نیز اغلب در ۷ تا ۱۰ روز بهبود می یابد. نکته‌ی مهم این است که درمان این بیماری با نسخه های گیاهی حتما باید به تشخیص و تجویز متخصص طب سنتی و بر اساس شرایط بیمار باشد.

* ضماد (مرهم) تهیه شده از برگ کلم یا بومادران برای درمان مننژیت توصیه می شود.

* روغن بادام شیرین برای درمان کاربرد دارد.

* مصرف توت پخته، مخلوط با عسل و انجیر در معالجه‌ی مننژیت ویروسی مفید است.

* باید از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های با طبع سرد مانند هندوانه و خیار پرهیز شود.

* مصرف عرق بومادران، آب انگور و آبلیموی تازه توصیه می شود.

* بوییدن گل زعفران مفید است.

* اگر کسی بر اثر غلبه‌ی خون دچار سرسام شود، باید حجامت کرده و خون کم کند، سپس به تجویز پزشک طب سنتی و با توجه به شرایط، داروی گیاهی لازم را مصرف کند.

* آب سیب درختی، آب کدو و آب گشنیز تازه را صاف کرده و با گلاب مخلوط کنید و در طول روز به بینی بکشید.

* سرکه، روغن گل سرخ و گلاب را مخلوط کنید و روزی سه بار به سر بمالید.

* استحمام برای بیماری های مغز و نخاع مانند مننژیت مفید است. این حمام باید ۲۵ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب در شب انجام شود. درجه حرارت آب باید ولرم باشد. قبل از رفتن به حمام، یک پارچه سرد و مرطوب روی پیشانی و سر بگذارید تا گردش خون طبیعی شود.

عوارض مننژیت

ابتلا به مننژیت باکتریایی خطرناک و حتی کشنده است و عوارض مختلفی مانند اختلال بینایی، کاهش شنوایی، آسیب مغزی، مشکلات قلبی، کلیوی و تنفسی و تشنج به همراه دارد. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب مننژیت باکتریایی از آسیب دائمی عصبی جلوگیری می کند.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *