درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

از برادی کاردی بیشتر بدانید!

برادی کاردی آهسته شدن غیر نرمال ضربان قلب می باشد. ضربان قلب به طور معمول در بزرگسالان در حالت استراحت بین 60 تا 100 بار در دقیقه است. افراد مبتلا به برادی کاردی ضربان قلبی کمتر از 60 بار در دقیقه دارند.

روش های تشخیصی و درمان برادی کاردی

برای تشخیص بیماری تان پزشک علائم، سابقه بیماری و سابقه خانوادگی تان را بررسی کرده، همچنین معاینه بالینی نیز انجام می دهد.
دکتر معالج آزمایش هایی برای اندازه گیری ضربان قلب، یافتن ارتباطی بین ضربان آهسته قلب و علائم تان و تشخیص علت برادی کاردی تجویز می نماید.
الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)
الکتروکاردیوگرام ابزاری ابتدایی برای ارزیابی برادی کاردی می باشد.
به منظور  ECG حسگرهای کوچکی (الکترود) به قفسه سینه و بازوها وصل شده تا جریان پیام های الکتریکی قلب را ثبت کنند. پزشک ممکن است از طریق این پیام ها برای تشخیص نوع برادی کاردی به دنبال یافتن الگویی باشد.
همچنین امکان دارد برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون ضربان قلب تان و کمک به یافتن ارتباط بین آهستگی ضربان قلب و علائم تان، یک دستگاه ECG سیار به شما داده شود تا در منزل نیز آن را به همراه داشته باشید. این دستگاه ها عبارتند از:
-مانیتور هولتر. این دستگاه ECG قابل حمل به جیب یا کمربند شما متصل می گردد. قابلیت ضبط 24 ساعت فعالیت قلب شما را دارد، که امکان بررسی طولانی مدت ریتم قلبی شما را فراهم می کند.
پزشک از شما می خواهد یادداشت روزانه ای طی 24 ساعت نیز تهیه کنید. در این یادداشت تمام علائم تان و زمان رخداد آن ها را توصیف نمایید.
-ثبت کننده رویداد. دستگاه ECG قابل حمل قابلیت پایش فعالیت قلب از چند هفته تا چند ماه را دارد. شما دستگاه را تنها زمانی فعال می کنید که علائم تان ممکن است مربوط به آهستگی ضربان قلب تان باشد.
در زمان وقوع علائم تان با فشار یک دکمه، نوار ECG چند دقیقه قبل و بعد از آن را ضبط می کند. در این صورت پزشک قابلیت بررسی ریتم قلب در زمان رخداد علائم را دارد.
همچنین ممکن است برای درک تاثیر برادی کاردی در حین انجام آزمایش های دیگر، از ECG نیز استفاده کند. این آزمایشات عبارتند از:
– آزمایش شیب. این آزمایش به درک بهتر اینکه چگونه برادی کاردی منجر به غش کردن می شود، کمک می نماید. شما بر روی یک تخت خاصی می خوابید و به محض برخاستن تخت کج خواهد شد.
تغییر در موقعیت ممکن است منجر به غش کردن شما شود و در این صورت ارتباط بین ضربان قلب و از هوش رفتن شما را در می یابد.
-تست ورزش. پزشک ضربان قلب شما را در حین راه رفتن بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت می سنجد تا ببیند آیا ضربان قلب تان به طور مناسبی در پاسخ به فعالیت بدنی افزایش می یابد یا خیر.
تست های آزمایشگاهی دیگر
پزشک آزمایش خونی جهت غربالگری بیماری زمینه ای کمک کننده به برادی کاردی مانند عفونت، کم کاری تیروئید یا عدم تعادل الکترولیت های اساسی تجویز می نماید.
اگر احتمال رود که آپنه خواب منجر به برادی کاردی شده است، فرآیند خواب تان نیز مورد پایش قرار می گیرد.

درمان برادی کاردی

درمان برادی کاردی بستگی به نوع مشکل انتقال الکتریکی، شدت علائم و علت آهستگی ضربان قلب دارد.
درمان بیماری های زمینه ای
اگر بیماری زمینه ای مانند کم کاری تیروئید یا آپنه خواب منجر به برادی کاردی شده باشد، درمان آن ممکن است برادی کاردی را نیز تصحیح نماید.
تغییر در داروها
برخی از داروها می توانند بوجود آورنده برادی کاردی باشند.
پزشک داروهای مصرفی تان را بررسی کرده و احتمال دارد درمان های جایگزین را توصیه نماید. تعویض داروها یا کم کردن کیزان مصرف آن ها ممکن است مشکل برادی کاردی را برطرف نماید.
اگر درمان های جایگزین مقدور نباشند و علائم نیاز به درمان داشته باشند، دستگاه ضربان ساز ضرورت پیدا می کند.
دستگاه ضربان ساز
ضربان ساز یک دستگاه دارنده باطری و به اندازه یک تلفن همراه می باشد که زیر استخوان ترقوه گذاشته می شود. سیم های دستگاه از طریق وریدها به قلب کشیده می شوند. الکترودهای انتهایی سیم ها به بافت قلب متصل هستند.
ضربان ساز ضربان قلب را پایش کرده و در صورت لزوم پیام های الکتریکی برای حفظ ریتم مناسب ضربان تولید می نماید.
بیشتر ضربان سازها اطلاعات مفید جهت نظارت متخصص قلب و عروق بر فعالیت قلب را ضبط و ثبت می کنند. همچنین نیاز است به طور منظم و برنامه ریزی شده برای بررسی قلب و اطمیان از عملکرد صحیح ضربان ساز توسط پزشک معاینه شوید.

موثرترین راه برای پیشگیری از برادی کاردی

موثرترین راه برای پیشگیری از برادی کاردی کاهش ریسک پیشرفت بیماری های قلبی است. اگر دچار بیماری قلبی می باشید، برای کم کردن احتمال برادی کاردی حتماً برای درمان آن اقدام نمایید.
پیشگیری از بیماری های قلبی
عوامل خطر بیماری های قلبی را درمان یا کاهش دهید. می توانید از توصیه های زیر در این راستا کمک بگیرید:
-ورزش کنید و برنامه غذایی سالمی داشته باشید. با ورزش منظم و خوردن غذای سالم، کم چرب، غنی از میوه و سبزی و غلات کامل سبک زندگی خود را اصلاح نمایید.
-وزن مناسب داشته باشید. اضافه وزن ریسک بیماری های قلبی را افزایش می دهد.
-فشار خون و چربی خون تان را کنترل کنید. سبک زندگی خود را تغییر داده و در صورت لزوم برای درمان فشار خون یا کلسترول بالا از دارو استفاده نمایید.
-سیگار نکشید. اگر سیگار می کشید و قادر به ترک آن نمی باشید، با پزشک تان درباره ی راهکارهای موثر مشورت کنید.
-اگر مشروب می نوشید، در حد تعادل از آن استفاده کنید. در برخی موارد نیاز است که به طور کل از آن پرهیز نمایید. در این باره با پزشک خود مشورت کنید. اگر قادر به کنترل مصرف آن نیستید، به فکر راهی برای ترک آن باشید.
-از داروهای روان گردان پرهیز کنید. برای یافتن برنامه ای مناسب جهت اتمام مصرف آن ها از دکتر معالج خود کمک بگیرید.
-استرس خود را کنترل نمایید. تکنیک های مقابله با استرس را بیاموزید و استرس خود را در مسیر درستی هدایت کنید.
-به منظم معاینه شوید. برنامه معاینه بالینی منظم داشته باشید و تمام علائم و نشانه هایتان را به پزشک اطلاع دهید.
کنترل و درمان بیماری قلبی موجود
اگر در حال حاضر دچار بیماری قلبی می باشید، روش هایی برای کاهش ابتلا به برادی کاردی یا سایر اختلالات ریتم قلبی وجود دارد:
-برنامه را دنبال کنید. برنامه درمانی خود را به درستی درک کنید و داروهای خود را به طور منظم مصرف نمایید.
-تغییرات را سریعاً گزارش کنید. اگر علائم تان تغییر کرده، وخیم تر شدند و یا علائم جدیدی را تجربه کردید فوراً با پزشک خود در میان بگذارید.

منبع: epezeshk.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *