تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

نکاتی ساده برای حفظ تناسب اندام (2)

در دنیای امروز، اضافه وزن و چاقی به یک اپیدمی تبدیل شده است. از طرفی این اپیدمی بار سنگینی را چه از لحاظ هزینه و چه از جهت روانی برای فرد و جامعه به دنبال دارد. همواره افراد زیادی را می بینیم که به دنبال رژیم های غذایی مختلف و استفاده از دستگاه های لاغری هستند و حتی حاضر به قبول خطر اعمال جراحی مختلف هستند تا به تناسب اندام برسند. اما متاسفانه بسیاری از افراد پس از آن دوران سخت و گاها طاقت فرسا، تنها مدت اندکی تناسب اندام خود را حفظ می کنند و پس از آن، سریعا روند چاقی از سر گرفته می شود.
یکی از مهمترین علل این قضیه، عدم اصلاح عادات غذایی غلط می باشد. در مطلب نکاتی ساده برای حفظ تناسب اندام (1) به بیان راهکارهایی برای حفظ تناسب اندام پرداختیم. در این مطلب به بیان سایر راهکارها می پردازیم. با ما همراه باشید.

6. برای حفظ تناسب اندام از ادویه ها استفاده کنید

برای حفظ تناسب اندام از ادویه ها استفاده کنید

یک پیشنهاد خوب برای دریافت کمتر حجم غذا، اضافه کردن ادویه ها، فلفل قرمز و طعم ها به غذا است. این کار سبب بهتر شدن طعم غذا ها شده که می تواند سبب احساس رضایت شما نسبت به غذا و سیری شود. مثلا زمانی که میل زیادی به خوردن چیز شیرین دارید، یک آبنبات کوچک می تواند در عین حال که کالری کمی را به بدن شما می رساند، تمایل به دریافت شیرینی را در شما ارضا کند.

7. برای حفظ تناسب اندام آشپزخانه خود را از موادغذایی سالم پر کنید

برای حفظ تناسب اندام آشپزخانه خود را از موادغذایی سالم پر کنید

زمانی که تمایل به مصرف یک وعده یا میان وعده دارید، در کوتاه ترین زمان ممکن می خواهید که در دسترس شما باشد. در این شرایط اگر خوراکی سالمی در خانه پیدا نکنید، اولین کاری که می کنید این است که یک پیتزا یا ساندویچ پرکالری سفارش دهید. حال اگر یخچال و فریزر خود را با مواد غذایی سالم پر کرده باشید، در این شرایط خوراکی ای سالم و کم کالری را انتخاب می کنید. بنابراین همیشه در آشپزخانه خوراکی هایی مانند نان سبوس دار، پنیر کم چرب، انواع میوه، سبزیجات تازه، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا، سینه مرغ گریل شده داشته باشید تا در این شرایط، بهترین را انتخاب کنید.

8. برای حفظ تناسب اندام حجم کمتری از غذا را در رستوران سفارش دهید

برای حفظ تناسب اندام حجم کمتری از غذا را در رستوران سفارش دهید

یکی از مشکلاتی که امروزه وجود دارد، افزایش حجم غذا در رستوران هاست. از طرفی عموما غذا در بشقاب های بزرگ سرو می شود. در نتیجه شما بدون اینکه متوجه باشید، حجم بسیار زیادی از غذا را در یک وعده دریافت می کنید.

برای حل این مشکل چند راهکار وجود دارد. اولین پیشنهاد ما این است که اگر در آن رستوران مقدور بود، سایز غذای بچه ها را سفارش دهید. دومین کار این است که می توانید خواهش کنید غذای شما را در بشقابی کوچک سرو کنند و یا به همراه غذا، بشقابی کوچک بیاورند تا غذا را در آن میل کنید. پیشنهاد بعدی شریک شدن غذایتان با همراهانتان است. شما می توانید با یکی از دوستانتان که به رستوران رفته اید، مشترکا غذایی را سفارش دهید. در این صورت ملزم به مصرف همه ی غذا نیستید. پیشنهاد بعدی این است که تعارف را کنار بگذارید و بقیه ی غذای خود را به خانه ببرید. چون در غیر این صورت، تلاش می کنید که به زور هم که شده، تمام غذا را میل کنید! اما با این کار با خیال راحت هر مقدار که دوست دارید را میل می کنید و بقیه غذا هم دور ریخته نمی شود که بخواهید احساس عذاب وجدان داشته باشید.

حتما سعی کنید یکی از این راهکارها را به کار ببندید. زیرا یک اصل وجود دارد، زمانی شما سیر می شوید که ذهن و چشم شما سیر شده باشد. با این کارها ذهن و چشم شما هم سیر می شوند.

9. برای حفظ تناسب اندام حجم سبزیجات مصرفی را بیشتر از کربوهیدرات کنید

برای حفظ تناسب اندام حجم سبزیجات مصرفی را بیشتر از کربوهیدرات کنید

شاید باور کردنی نباشد. اما با افزایش حجم سبزیجات مصرفی به جای نان و برنج، کاهش وزن خوبی در طول سال خواهید داشت. علت این است که بیشتر ما به طور ناخواسته، حجم بالایی از نان و برنج مصرف می کنیم. در حالی که اگر آهسته و پیوسته، سهم سبزیجات را بیشتر و از کربوهیدرات کم کنیم، هم سالم تر خواهیم بود و هم اینکه به کاهش وزن مطلوب خواهیم رسید.

10.برای حفظ تناسب اندام هر روز صبحانه بخورید

برای حفظ تناسب اندام هر روز صبحانه بخورید

این طور به نظر می رسد که کلید لاغری، نخوردن است و بسیاری از افراد با حذف وعده های مهم غذایی مثل شام یا صبحانه، سعی در کاهش وزن دارند. اما این دیدگاه کاملا اشتباه است و قضیه دقیقا عکس است. با مصرف صبحانه در طول روز شما کمتر گرسنه می شوید و در نتیجه در طول روز، ولع و ریزه خواری کمتری دارید. بنابراین برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام، برای اولین وعده ی روزانه وقت بگذارید و غلات سبوس دار و میوه ها را فراموش نکنید.

برای خواندن بخش اول مطلب کلیک کنید.

منبع:‌ آوای سلامتی

One thought on “نکاتی ساده برای حفظ تناسب اندام (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *