تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

نکاتی ساده برای حفظ تناسب اندام(۱)

بسیاری از افراد ماه های زیادی را صرف کاهش وزن می کنند. اما به محض رسیدن به وزن ایده آل، فراموش می کنند که روزی چاق بوده اند و بی توجه شروع به مصرف حجم بیشتری از غذا و مواد غذایی می کنند که در نتیجه ی آن، مدتی اندک پس از ماراتن کاهش وزن، وقتی به روی ترازو می روند، با افزایش وزن چند کیلویی مواجه می شوند. به راستی مشکل چیست؟ آیا باید مادام العمررژیم لاغری داشت؟ آیا هیچگاه نباید از خوردن خوراکی ها لذت برد؟ آیا همیشه باید نگران افزایش وزن بود؟

این نکته را باید در نظر داشت، زمانی که بدن با حجم انبوهی از کالری مواجه می شود، میزانی که مورد نیاز برای تامین انرژی بدن است سوخته می شده و مابقی آن، به صورت چربی ذخیره می شود. این چربی در سلول های چربی ذخیره شده و در ابتدا، سلول های چربی، تا حداکثر توان خود چربی ذخیره می کنند. پس از آن مدتی که سلول ها از چربی اشباع شدند و حجم سلول های چربی به اتمام رسید، سلول های چربی بیشتری تولید می شود تا چربی اضافه ذخیره شود.

پس از کاهش وزن صحیح، سلول های چربی از چربی های انباشته شده تخلیه می شوند. اما سلول های چربی تولید شده باقی می مانند و همیشه آماده ی ذخیره ی چربی هستند.

از طرفی به دنبال بسیاری از کاهش وزن های غیر اصولی، عادات غلط غذایی که مسبب اصلی افزایش وزن هستند، تغییر نمی کنند و پس از کاهش وزن و درست زمانی که باید برای حفظ تناسب اندام تلاش کرد، دوباره این عادات از سر گرفته می شوند. بنابراین، شمایی که مدت زمان زیادی را صرف کاهش وزن کردید، با تغییر عادات غلط غذایی و جایگزینی آن با عادات صحیح، کاهش وزن خود را تضمین کنید.

در ادامه توصیه های ساده ای داریم که به شما برای حفظ تناسب اندام کمک می کند. با ما همراه باشید.

1. برای حفظ تناسب اندام به میزان کافی آب و نوشیدنی های بدون کالری بنوشید

برای حفظ تناسب اندام به میزان کافی آب و نوشیدنی های بدون کالری بنوشید

“قبل از اینکه پاکت چیپسی که خیلی هوس کردید را باز کنید، یک لیوان آب بنوشید.” بسیاری از افراد حس تشنگی و گرسنگی را با هم اشتباه می گیرند و درست زمانی که یک لیوان آب خنک آنها را راضی می کند، یک میان وعده ی پرانرژی مصرف می کنند. از این پس درست در این زمان، یک لیوان آب خنک را جرعه جرعه بنوشید و یا 1 لیوان آب گازدار طعم دار و یا 1 فنجان چای میوه ای خانگی میل کنید تا تناسب اندام خود را حفظ کنید.

2. برای حفظ تناسب اندام میان وعده آخر شب را با وسواس انتخاب کنید

برای حفظ تناسب اندام میان وعده آخر شب را با وسواس انتخاب کنید

انتخاب های غذایی بدون فکر، اغلب پس از شام و در آخر شب که نشستید و در حالت آرامش قرار دارید رخ می دهد. مصرف این میان وعده ها علی الخصوص در حین تماشای تلوزیون راهی حتمی برای از بین بردن نتایج رژیم غذایی چندین و چند ماهه شماست. همچنین در ساعات پایانی شب، تا حد ممکن از آشپزخانه دوری کنید. زیرا در این زمان ها احتمال مصرف میان وعده های پرکالری بسیار زیاد است. برای آخر شب خود میان وعده ای سالم و بسیار کم کالری تدارک ببینید که اگر تمایل به مصرف آن داشتید، کمترین میزان کالری ممکن را دریافت کنید.

3. برای حفظ تناسب اندام از غذای مورد علاقه خود لذت ببرید

برای حفظ تناسب اندام از غذای مورد علاقه خود لذت ببرید

شما در حین حفظ تناسب اندام، لازم نیست خوراکی های مورد علاقه خود را نادیده بگیرید. شما می توانید آنها را هوشمندانه انتخاب کنید. مثلا هنگامی که به فروشگاه می روید، به جای خریدن یک جعبه شیرینی، یک یا دو عدد بخرید و یا به جای یک شیشه پر شکلات، یکی دو تا بخرید. با این کار شما خوراکی مورد علاقه خود را با حفظ تناسب اندام میل کرده اید. بنابراین کلید مصرف غذای مورد علاقه ی شما، رعایت تعادل است.

4. برای حفظ تناسب اندام روزانه چندین میان وعده کوچک بخورید

 برای حفظ تناسب اندام چندین میان وعده بخورید

زمانی که شما کالری کمتری نسبت به آنچه بدن شما برای سوزاندن نیاز دارد مصرف کنید، وزن کم می کنید. اما اگر همیشه گرسنه باشید، مصرف کالری کمتر برای شما مشکل ساز می خواهد بود. مطالعات نشان می دهند افرادی که در طول روز 4 – 5 وعده یا میان وعده می خورند، بهتر می توانند اشتها و وزن خود را کنترل کنند. به توصیه متخصصین تغدیه تقسیم کالری روزانه به وعده های کوچک، کاری هوشمندانه برای حفظ تناسب اندام است.

5. در هر وعده غذایی پروتئین بخورید با تناسب اندام شما حفظ شود

برای حفظ تناسب اندام پروتئین بخورید

به عقیده ی بسیاری از افراد، پروتئین تنها چیزی است که نهایتا آنها را سیر می کند. این یک حقیقت است. به طور کلی پروتئین ها نسبت به کربوهیدرات ها و چربی ها، بیشتر سبب احساس سیری می شوند و فرد را برای مدت زمان طولانی تر سیر نگه می دارند. همچنین مصرف پروتئین ها، سبب حفظ عضلات و چربی سوزی بهتر می شود. بنابراین برای حفظ تناسب اندام پروتئین های سالم مانند گوشت بره، ماهی، غذاهای دریایی، سفیده تخم مرغ، ماست، پنیر، سویا، مغزها یا لوبیا ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

منبع:‌ آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *