درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

چه چیزهایی باعث کوررنگی می‌شود؟

اکثر ما نظرات مشابهی در رابطه با رنگ‌ها داریم. سوای از دسته بندی‌های متنوع رنگ‌ها و دانستن اسم‌های این تونالیته‌ها، در باره بازه‌های اصلی رنگ‌ها نظراتمان تقریبا یکسان است. اما گه‌گاه ممکن است پیش بیاید که با یک نفر درمورد تم اصلی رنگ یک وسیله بحث کنید. این متفاوت دیدن رنگ‌ها ممکن است در اثر کوررنگی باشد.

وقتی صحبت از کوررنگی می‌شود اغلب فکر می‌کنند منظور سیاه و سفید دیدن است درصورتی که این تصور کاملی نیست و فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به کوررنگی، سیاه و سفید می‌بینند.

در کل کور رنگی به سه دسته تقسیم می‌شود. اختلال در تشخیص رنگ قرمز، اختلال در تشخیص رنگ آبی، دنیای کم‌رنگی یا سیاه و سفید.

اختلال در تشخیص رنگ قرمز

اغلب افراد مبتلا به کوررنگی در این دسته قرار دارند، آنها در تشخیص رنگ قرمز مشکل دارند ولی به این معنا نیست که نمی‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند بلکه درصد قرمزی که می‌بینند متفاوت است.

این افراد بیشتر در تشخیص رنگ آبی و بنفش به مشکل برخورد می‌کنند و اغلب رنگ‌ها را با سایه سبز می‌بینند.

اختلال در تشخیص رنگ آبی

افراد کمتری به نسبت دسته اول به این اختلال مبتلا هستند. آن‌ها در تشخیص رنگ سبز مشکل دارند و  رنگ‌ها را مایل به قرمز یا مایل به آبی می‌بینند. این افراد اغلب قادر به تشخیص رنگ زرد هم نیستند و آن را رنگی شبیه به کرمی می‌بینند.

دنیای کم‌رنگی یا سیاه و سفید

تعداد کمی از انسان‌ها به این نوع از اختلال مبتلا هستند. بعضی قادر به تشخیص دو یا سه رنگ هستند و بعضی دیگر دنیا را خاکستری می‌بینند، این دسته در محیط‌های نورانی دیگر قدرت تشخیص رنگ ندارند.

علل ایجاد

کوررنگی به دلایل مختلفی مانند: کهولت سن، آب مروارید، ژنتیک و آسیب فیزیکی ممکن است ایجاد شده باشد. البته بیماری‌های شبکیه یا عصب بینایی هم می‌تواند اختلال دید رنگ ایجاد کنند. در نوع ژنتیکی اختلال در کروموزوم‌های X ایجاد می‌شود به همین دلیل در آقایان شایع‌تر است. به شکل میانگین آقایان ۵ تا ۸ درصد و خانم‌ها تنها ۰.۵ درصد احتمال ابتلا به کوررنگی دارند.

درمان و راه چاره

تا جایی که ما خبر داریم هنوز برای کوررنگی درمان قطعی و کاملی ارائه نشده‌است اما متخصصان لنزهایی را طراحی کرده اند که در برابر نور سفید یا همان نور خورشید بسته به نوع اختلال به بینایی فرد کمک می‌کنند.

تشخیص سریع این بیماری می‌تواند از عواقب آن در کهنسالی جلوگیری کند و مانع آموزش اشتباه به کودکان شود.

تشخیص

تست‌های زیادی در اینترنت وجود دارد که تا حدودی می‌تواند به تشخیص این اختلال به شما کمک کند اما برای اطمینان به مراکز چشم پزشکی مراجعه کنید، آنجا تست‌های خیلی دقیق و مطمئنی در اختیار شما قرار می دهند و در صورت لزوم پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد.

 

به‌طور کلی کوررنگی بیماری خاصی نیست که در زندگی روزمره تاثیر زیادی داشته باشد مگر در شرایط خاص یا شغل‌های حساس مانند: شغل‌ها نظامی، کشتی‌رانی، هواپیمایی، پزشکی و … پس درصورتی که احساس می‌کنید در تشخیص رنگ‌ها دچار مشکل هستید بدون ترس و نگرانی خاصی به پزشک مراجعه کنید و از وخیم‌تر شدن شرایط جلوگیری کنید.

منبع: فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *