داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص شگفت انگیز درخت کاج

کاج با نام علمی «Pinus» که به عربی صنوبر گفته می شود، نوعی درخت با برگ های دائمی و انواع مختلف است که میوه آن مخروطی چوبی، قهوه ای رنگ و پولکی بوده و دانه هایی بین پولک های بازش قرارگرفته اند. به همین دلیل در گیاه شناسی، کاج جزو خانواده ی بازدانگان است که از قدیمی ترین گیاهان روی کره ی زمین هستند. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

کاج

دانه های انواع درختان کاج دارای مغز خوردنی هستند. در اروپا دانه های کاج چتری، بیش از شش هزاز سال پیش تا کنون جمع آوری می شوند. گونه دیگر، کـاج چلغوزه است که در غرب هیمالیا(شرق افغانستان،شمال پاکستان و هند) می روید و دانه های آن ارزش غذایی بالایی دارند. کالری این دانه ها بالاست و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.

تقویت کننده ی قلب

روغن بدست آمده از دانه های کاج، اسیداولئیک فراوان دارد و مصرف آن میزان کلسترول خون را کنترل می کند، تجمع چربی های مضر را در کبد کاهش می دهد و مانع از آسیب به قلب و عروق می شود. این دانه ها همچنین سرشار از ویتامین EوK،مس،منیزیم و پتاسیم هستند که باعث حفظ سلامت قلب و تنظیم فشار خون می شوند.

انرژی زای گیاهی

دانه کاج که در میوه ی مخروطی شکل آن قرار گرفته،منبع غنی پروتئین است و اسید آمینه ی موجود در آن، این دانه را تبدیل به یک منبع غذایی مفی کرده است.همچنین منیزیم فراوان این دانه ها کمک زیادی به کاهش خستگی، تنش و گرفتگی عضلات می کند.

خونساز طبیعی

دانه های کـاج حاوی آهن موردنیاز بدن هستد و مصرف آن ها باعث خونسازی می شوند. آهن یکی از ترکیبات مهم هموگلوبین خون و برای انتقال اکسیژن به سلول های بدن و تولید بدن و انرژی لازم است.

لاغرکننده ی همیشه سبز

دانه های کاج سرشار از اسید پینولئیک است و مصرف آن باعث کاهش اشتها و احساس سیری می شود،بنابراین اگر می خواهید لاغر شوید، از این دانه ها استفاده کنید.

کاج

دشمن پیری

آنتی اکسیدان های موجود در دانه های کاج، از بدن در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کنند و احتمال سرطانی شدن سلول ها را کاهش می دهند.

دوست چشم ها

دانه های کاج منبع ویتامین A هستند که برای سلامت چشم ضروری اند و از ابتلا به بیماری های چشم پیشگیری می کنند.

خواص برگ درخت کاج

– ضماد برگ درخت کاج برای سوختگی با آتش و جلوگیری از جراحت های چرکی پوستی و پخته ی آن در سرکه برای از بین بردن سفیدک ناخن،فتق،تقویت اعضای بی حس شده و جلوگیری از خونریزی زخم و التیام ورم تجویز می شود.

– اگر برگ درخت کـاج را بکوبند، با حنا و سرکه مخلوط کنند و روی موی سر بمالند،آن را سیاه و قوی می سازد.

– مزمزه ی دم کرده ی برگ درخت کاج، لثه را محکم می کند و غرغره ی آن درد گلو را از بین می برد.

– برگ درخت کاج قابض است و خونریزی را قطع می کند.

– عفونت را از بین می برد و سیاهی جلد را پاک می کند.

– نوشیدن جوشانده ی برگ این درخت برای معالجه ی سختی ادرار مفید است.

– مربای برگ درخت کـاج با عسل برای درمان سرفه ی کهنه موثر است.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *