داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان بیماری های زمستانی با طب سنتی

قدیمی ها میگفتند « خداوند هزار درد و هزار و یک درمان خلق کرده است»، این یعنی در طبیعت، گیاهان کرده مختلفی وجود دارند که بیماری های بسیاری را درمان می کنند. در این جا با خواص داروهای گیاهی برای درمان چند بیماری شایع فصل سرما آشنا می شوید. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

خواص داروهای گیاهی

خواص داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی یا زکام، یکی از بیماری های شایع فصل زمستان است که اگر در همان روز های اول درمان نشود، ویروس آن در بدن می ماند و درمان سخت تر خواهد شد. زمانی که بدن در معرض میکروب ها قرار می گیرد، غشای مخاطی بینی، ترشح بلغم را بیشتر می کند تا یک لایه ی حفاظتی در برابر این میکروب ها باشد.

گیاه درمانگر: آویشن سرشار از «فتول» است و یک ضدعفونی کننده ی موثر محسوب می شود که در رفع التهاب مجاری تنفسی بسیار موثر عمل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. شما می توانید دوقاشق چای خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه فنجان را از آن بنوشید. از دیگر داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، جوشانده ی گیاهان اسطوخودوس، پونه و نعناع است. برای تهیه جوشانده این گیاهان، بهتر است میزان مساوی از هر گیاه را در ظرفی بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید. پس از جوشیدن،آن را در چند نوبت بنوشید.

اگر تب دارید…

وقتی بدن تب می کند، به این معناست که مبارزه اش را  باعوامل بیماری زا شروع کرده است. گرمایی که از تب به وجود می آید، توانایی رشد میکروب را سب می کند. تب در نوزادان خطرناک است وباید حتما به پزشک مراجعه شود.تب های ناشی از سرماخوردگی به سادگی قابل کنترل هستند، اما اگر تب تان بیش ۱۲ ساعت طول بکشد حتما باید آن را جدی گرفت.

گیاه درمانگر: زمانی که تب می کنید، از گیاه اسپیره یا عروس چمنزار یا گیاهی ضدعفونی کننده مانند نعناع فلفلی استفاده کنید.

اگر گوش درد دارید…

گوش درد معمولا بر اثر عفونت سینوس ها، جرم گوش و التهاب لوزه به وجود می آید. شایع ترین عفونت، گوش میانی است که موجب ورم و آلودگی بخش هایی از گوش میانی می شود.  بهترین درمان خانگی برای درد گوش باید متناسب با نوع و دلیل بروز آن باشد، اما می توانید از زنجبیل به عنوان داروی موثر استفاده کنید.

گیاه درمانگر: زنجبیل دارویی بسیار قوی بوده و برای درمان بسیاری از بیماری به کار می رود. زنجبیل به دلیل خواص ضدباکتری و ضد التهابی که دارد باعث تسکین درد و از بین رفتن عفونت می شود. فقط کافی است چند قطره از عصاره ی آن را درون گوش تان بمالید.

اگر گوش درد زود برطرف نشد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند علامت منزیت باشد.

خواص داروهای گیاهی

خواص داروهای گیاهی برای درمان سرفه

سرفه علامت حضور عفونت در بدن است که معمولا در پی حساسیت های فصلی،سرما خوردگی،آنفلونزا یا ناراحتی های دستگاه تنفسی بروز می کند و طی آن مجاری تنفسی از مواد آلوده ی خارجی و مخاطی که در ریه ها و نای وجود دارد پاکسازی می شود. سرفه انواع متعددی دارد، سرفه معمولی که پس از دم و بازدم انجام می شود و هوای داخل ریه ها را با فشار بیرون می راند و به شکل تک سرفه است. نوع دیگر، سرفه خلط دار است که معمولا پس از سرماخوردگی های ویروسی به وجود می آید. البته آلرزی یا عفونت های باکتریابی نیز این نوع سرفه ها را ایجاد می کنند.

گیاه درمانگر: دم کرده ی چوب درختی بلوط در درمان سرفه ها موثر است و سیستم ایمنی بدن تان را تقویت می کند. به این منظور، پوست درخت بلوط دم کرده و با عسل مخلوط کنید یا این که یک قاشق از آن را در یک لیوان آب جوش بریزید، به مدت ۱۰۰ دقیقه دم کنید و دوبار در روز  بنوشید.

اگر مفاصل تان درد می کند…

دردهای روماتیسمی ناشی آرتریت یا آرتروز در ناحیه زانوها، ران ها و دست ها با افزایش سرما، رطوبت و برف بیشتر می شود.

گیاه درمانگر: برای تسکین این دردها از گیاه پنجه شیطان استفاده کنید. این گیاه یک ضدالتهاب قوی محسوب می شود و میزان مصرف آن بر حسب شدت بیماری متفاوت است. پنجه شیطان اثرات ضدالتهابی دارد و استفاده از آن سبب کاهش علایم درد ناشی از التهاب مفاصل می شوند.

اگر احساس خستگی می گنید…

عفونت ها، آنفلونزا،سرماخردگی و ناخوشی های دیگر فصل زمستان، احساس خستگی را بیشتر می کند. علاوه بر این، زمانی که نور خورشید کم تر می شود،خود به خود احساس خستگی می کنید، این گیاه به شما کمک می کند تا سرحال شوید. ۳۰ گرم ساقه ی رزماری را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد. محلول را صاف کنید و به مدت یک ماه، قبل از غذا یک فنجان از آن بنوشید. اگر با وجود تغذیه ی مناسب و استفاده از گیاهان، خستگی جسمی و روحی تان همچنان ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید.

خواص داروهای گیاهی برای خشکی پوست

سرما پوست را حساس و خشک می کند. پوشیدن لباس های ضخیم زمستانی نیز باعث می شود پوست به سختی نفس بکشد و به سختی لایه ی چرب محافظتی خود را تجدید کند، به همین دلیل پوست خشک و حساس می شود.

گیاه درمانگر: برای محافظت از پوست خود از گیاه بابا آدم استفاده کنید. مدت درمان خشکی پوست به علائم و شدت مشکل بستگی دارد. به این منظور ۵۰ گرم ریشه ی بابا آدم  را در یک لیتر آّب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰۰ دقیقه دم بکشد.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *