تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

نوشیدنی هایی که باعث کاهش وزن نمی شوند!

احتمالا با نوشیدنی هایی که موجب افزایش وزنتان می شوند، آشنایی دارید. این نوشیدنی ها شامل میلک شیک، مارگاریت، نوشیدنی های ورزشی و نوشابه ها می باشند. حتما اگر بخواهید وزنتان را کاهش دهید از این نوشیدنی ها پرهیز می کنید. اما گاهی نوشیدنی هایی وجود دارند که بر خلاف تصور شما نه تنها موجب لاغر شدن نمی شوند بلکه به شدت چاقتان می کنند. دلیلش این است که مغز ما در برابر نوشیدن نوشیدنی ها احساس سیری نمی کند. بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است شکم خود را با غذاها پر کنید تا با نوشیدنی ها، چرا که غذاها شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می دارند. از قهوه ی صبحگاهی تا چای یخ (آیس تی) عصرانه، نوشیدنی هایی وجود دارند که باید از آنها بپرهیزید و یا در مصرفشان تعادل را برقرار کنید که در این مقاله به برخی از آنها اشاره شده است.

۱- قهوه

 

قهوه ای که به عنوان صبحانه نوش جان می کنید، به هیچ وجه موجب کاهش وزن شما نمی شود. البته این مطلب بدان معنا نیست که مصرف قهوه ی خود را قطع کنید، بلکه به این معناست که آن را در حد اعتدال بنوشید.

بهتر است از سفارش قهوه با خامه و یا شیر سویا خودداری کنید و به جای آن یک قهوه ی تلخ سفارش دهید، سپس مقداری شیر کامل در فنجانتان بریزید تا کالری اضافی دریافت نکنید. اگر طعم قهوه ی تلخ را دوست ندارید کمی شکر به آن اضافه کنید، اما در مصرف شکر زیاده روی نکنید. اگر بیش از حد قهوه مصرف می کنید به جای شکر از انواع مصنوعی و بدون کالری آن استفاده کنید.

۲- شیر رقیق شده

تحققیات نشان داده است که مصرف کنندگان شیر کم چرب یا شیر یک درصد چرب در طول زمان دچار افزایش وزن بیشتری از افرادی می شوند که شیر کامل مصرف می کنند.

علاوه بر پرهیز از شیرهای رقیق شده باید از جایگزین های شیر با قندهای افزودنی همچون شیر برنج خودداری کرد.

اگر معده ی شما به مصرف لبنیات حساس است، یک شیر آجیل بدون طعم شیرین نشده مصرف کنید. برای مثال، یک فنجان شیر بادام ساده تنها ۴۰ کالری، ۲ کربوهیدرات و کمتر از یک گرم شکر دارد و نیمی از کلسیم مورد نیاز روزانه تان را فراهم می کند.

اگر قصد کاهش وزن دارید، از شیر کامل یا شیر ۲ درصد استفاده کنید، چرا که کلسیم آنها زیاد است و نه تنها به سوزاندن چربی هایتان کمک می کند، بلکه پروتئین مورد نیاز برای ساختن ماهیچه ها را نیز فراهم می کند.

۳- چای یخ (آیس تی)

نوشیدن هر نوع چای یخ از پیش شیرین شده مضر است. شاید این نوشیدنی سبک به نظر برسد، اما حاوی قندهای افزودنی است که با مصرف نوشابه هیچ تفاوتی ندارد. اگر می خواهید از چای بسته بندی شده ی آماده استفاده کنید، ابتدا برچسب آن را به خوبی مطالعه کنید و سعی کنید از انواع شیرین شده با قندهای مصنوعی که فاقد کالری هستند، استفاده کنید.

۴- آب میوه

باید بدانید که حتی طبیعی ترین آب میوه ها نیز حاوی شکر بسیار زیادی است. یک لیوان آب انگور طبیعیحاوی ۹ و یک لیوان آب سیب طبیعی حاوی ۷ قاشق چای خوری شکر است.

قند موجود در آب میوه ها به سرعت هضم می شود، چرا که هیچ ماده ی غذایی دیگری (همچون چربی و پروتئین) در آن وجود ندارد تا سرعت هضمش را کاهش دهد. این موضوع باعث می شود قند خون شما به یکباره بالا برود. از آنجا که آب میوه را حتی وقتی که گرسنه نیستیم نیز می نوشیم، تمام این کالری ذخیره می شود.

البته آب میوه گزینه ی بهتری از نوشابه است. با وجودی که یک آب میوه ی ۱۰۰ درصد طبیعی تنها حاوی قندهای طبیعی و کمی فیبر است، اما مصرف بیش از یک فنجان آن نیز توصیه نمی شود. برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون پس از مصرف آب میوه، یک مشت آجیل مصرف کنید.

۵- انواع اسموتی

احتمالا تصور می کنید مصرف یک اسموتی تهیه شده از میوه ها و سبزیجات، گزینه های خوبی در یک رژیم غذایی کاهش وزن هستند، اما اینگونه نیست.

اگر می خواهید اسموتی مصرف کنید، نباید همه ی آن را در یک وعده بخورید.

درست است که اسموتی یک میان وعده ی سالم است، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد. یک اسموتی تهیه شده از موز، انواع توت، یک فنجان ماست و شیر به شدت کالری شما را افزایش می دهد. در عوض می توانید تنها یک فنجان شیر یا ماست چکیده را با مقدار کمی میوه یا چربی های مفید همچون دو قاشق کره ی بادام زمینی مخلوط کرده و نوش جان کنید. این مخلوط به کاهش وزن شما نیز کمک خواهد کرد

۶- نوشیدنی های انرژی زا

گاهی افراد می خواهند بدون رفتن به باشگاه کالری بسوزانند و برای همین به نوشیدنی های انرژی زایی که ادعا می کنند کم کالری و فاقد قند هستند، روی می آورند. اما چنین کاری کاملا غلط است.

اگر غذای شما سالم باشد، ورزش و برنامه ی خواب شما نیز روی برنامه باشد، به هیچ وجه خواهان دریافت انرژی از نوشیدنی های کافئین دار نخواهید بود و تنها سبک زندگی سالم به افزایش انرژی شما کمک خواهد کرد.

به جای مصرف این نوشیدنی ها، ببینید آیا خواب شما کافیست؟ آیا کالری کافی دریافت می کنید تا آن را هنگام ورزش بسوزانید؟ عادت به روش های طبیعی کسب انرژی در برنامه ی کاهش وزن شما بسیار موثر خواهد بود.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *