داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

زغال چوب گیاهی چیست و چه فوایدی دارد؟

وقتی صحبت از خواص درمانی زغال چوب می شود، اولین چیزی که به ذهن مان می رسد، زغال پخت است و تعجب می کنیم در حالی که به زغال گیاهی اشاره می شود، ماده ی گیاهی که از سه هزار سال پیش خواص درمانی آن اثبات شده و در طب سنتی تجویز می شود. برای آشنایی با خواص زغال چوب گیاهی با همراه شوید.

زغال چوب گیاهی چگونه تهیه می شود؟

زغال چوب گیاهی از چوب های نرم مانند چوب درخت تبریزی،درخت بید،درخت صنوبر و در خت نارگیل تهیه می شود. چوب ها را در دمای بالا (۶۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد) بدون هوا زغال می کنند. ماده ی بدست آمده در مجاورت بخار آب یا گاز اکسیدان قرار می گیرد و دارای خاصیت سم زدایی می شود و باید از مصرف آن ها پرهیز کرد. زغال چوب گیاهی به شکل کپسول،قرص،پودر و… تولید و در داروخانه ها به فروش می رسد وخواص فوق العاده ای برای سلامتی بدن دارد.

دندان سفید کنید

زغال چوب بلاک،تائن و دیگر سمومی که باعث ایجاد لکه روی دندان می شود را جذب می کند. در حفظ سلامت دهان و دندان موثر است و سطح ph دهان را متعادل می سازد، بنابراین اگر می خواهید دندان هایی سفید داشته باشید از زغال چوب استفاده کنید. مسواک تان را مرطوب کنید، مقداری پودر زغال چوب روی آن بریزید و دندان های تان را به مدت دودقیقه با آن تمیز کنید. سپس دهان تان را به خوبی با آن بشویید. ممکن است نیاز باشد برای این که زغال چوب به خوبی از روی دندان های تان پاک شود، چندبار آن ها را بشویید.

نفخ نکنید

درمانگران طب سنتی استفاده از زغال چوب گیاهی را برای دفع نفخ و گاز معده بسیار مفید می دانند. زغال چوب مواد سمی روده را جذب می کند و نفخ و گرفتگی عضلات شکم را کاهش می دهد. به این منظور، یک کپسول ۵۰۰ میلی گرمی را با مقدار زیادی آب، یک ساعت قبل از وعده ی غذایی تجویز می کنند.

مسومیت ها را درمان کنید

زغال چوب گیاهی یک سم زدای قوی است و خاصیت جذب بالایی دارد، به همین دلیل برای دفع سموم بدن ناشی از مصرف داروهای شیمیایی یا مسمومیت غذایی تجویز می شود. برخی از داروهایی که ذغال چوب روی آن ها موثر است عبارتند از آسپرین، پاراستامول، داروهای ضد افسردگی و … همچنین زغال چوب مواد سمی مضر را از آب نوشیدنی دفع می کند و یکی از اجزای اصلی در فیلتر آب است.

لاغر شود

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و می خواهید به تناسب اندام برسید، زغال چـوب می تواند به شما کمک کند زیرا کربن، خاصیت جذب بالای چربی را در بدن کاهش می دهد و فرد به مرور زمان لاغر می شود. در این مورد حتما با متخصص  طب سنتی مشورت کنید.

دهان تان را خوشبو کنید

از قرن هجدهم میلادی زغال چوب به عنوان دهان شویه استفاده می شده است، زیرا باکتری و بقایای غذاها را از دهان پاک می کند و بوی بد دهان را از بین می برد. شما می توانید بعد از هر وعده ی غذایی، از یک کپسول زغال چوب گیاهی استفاده کنید.

جوش نزنید

زغال چـوب داخل بدن جذب نمی شود، اما خودش باکتری ها،مواد شیمیایی،سموم و آلودگی را از پوست شما جذب می کند. به این معنی که پودر زغال چوب می تواند کمک کند تا پوست احیا شده و جوان تر به نظر برسد و جوش های پوستی را از بین ببرد.

زغال چوب

اسهال و استفراغ را درمان می کند

زغال چـوب گیاهی بعد از خورده شدن، در لوله گوارش به حرکت در می آید و می تواند هر گونه ماده ی سم زائد و نامناسب مانند باکتری های بیماری زا و انواع سموم را از بین ببرد، به همین دلیل مصرف آن برای درمان اسهال و استفراغ توصیه می شود. می توان روزانه، نصف قاشق چای خوری پودر زغال چوب را تا زمانی که علائم بیماری از بین برود، مصرف کرد.

نیش حشرات تسکین می دهد

زغال چوب تسکین دهنده ی نیش حشرات است ، بنابراین اگر یک حشره شما را نیش زد، مقداری از مخلوط را روی تکه ای پارچه بریزید و موضع موردنظر بپوشانید. هر دوساعت پارچه آغشته به زغال را تعویض کنید.

یک ضد زهر طبیعی

در قدیم درمانگران طب سنتی برای افرادی که بعد از خوردن قارچ یا هر گیاه سمی دیگر دچار مسمومیت می شدند، زغـال چوب گیاهی را تجویز می کردند. از سال های دور خاصیت ضد عفونی و جذب کنندگی این ماده ی گیاهی شناخته شده است و به عنوان یک پادزهر شگفت انگیز محسوب می شود. امروزه نیز به تشخیص و تجویز درمانگران طب سنتی می توان از آن استفاده کرد.

کلسترول را کنترل می کند

مصرف زغـال چوب تاثیر مناسبی روی کنترل و تنظیم سطح کلسترول بد دارد.

عوارض جانبی

– افرادی که دچار انسداد دستگاه گوارش هستند باید از مصرف دوزهای بالای زغال چوب گیاهی بپرهیزند، زیرا باعث ایجاد پیوست می شود.

– زغال چوب می تواند منجر به کم شدن آب بدن شود، بنابراین باید هنگام استفاده از ذغال چوب مقداری زیادی آب بنوشید.

– زغال چوب می تواند روی چگونگی واکنش سایر داروها  یا بدن تاثیر بگذارد، بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید.

– زغال چوب می تواند ویتانین ها و مواد معدنی را از بدن جذب کند، به همین دلیل اگر برای طولانی مدت استفاده کنید، تاثیر منفی بر سلامتی می گذارد.

– محصولات لبنی مانند شیر می تواند میزان خواص درمانی زغال چوب تاثیر بگذارد، به همین دلیل باید از مصرف خوراکی آن با شیر پرهیز کرد.

– مصرف این ماده ی درمانگر برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی شود.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *