پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

راههای مقابله با خر و پف!

چگونه با خر و پف مقابله کنیم؟

عوامل زیادی موجب بدخوابی شما در هنگام شب می شود، یکی از این عوامل خر و پف است. خر و پف موجب آزار و بی خوابی در فرد و شریک زندگی او می شود.

البته هر از چندگاهی خر و پف کردن اصلا چیز بدی نیست، اما اگر روز و شب خر و پف می کنید باید به دنبال راهی برای مقابله با آن باشید. گاهی اوقات این مشکل آنقدر شدید می شود که زن و شوهر مجبور به عوض کردن اتاقشان در هنگام خواب می شوند.

در این مقاله به طرز تهیه ی یک معجون ضد خر و پف اشاره شده است. اما پیش از هرگونه درمان باید از عوامل ایجاد کننده ی خر و پف آگاه شوید. چرا برخی از افراد خر و پف می کنند و برخی نه؟

طبق نظر محققان، دلیل اصلی خر و پف، وجود موکوس اضافی در راه بینی است. بنابراین اگر پیش از خواب سعی کنید موکوس بینی را کم کنید، شدت خر و پف شما نیز کاهش می یابد. اما سوال اینجاست که چگونه می توان چنین کاری انجام داد؟

در اینجا یک دستور العمل معجزه آسا که می تواند تا حد زیادی به مشکل خر و پف کمک کند، بیان شده است.

مواد مورد نیاز

لیمو

هویج

سیب

زنجبیل

آب

طرز تهیه ی معجون

دو عدد سیب و دو عدد هویج را در مخلوط کن بریزید.

حالا، یک لیمو ترش را برداشته، آب آن را بگیرید و آن را درون همان مخلوط کن بریزید.

تکه ی کوچکی از زنجبیل را پوست کنده و داخل مخلوط کن بریزید.

نصف فنجان آب را به آنها اضافه کرده، مخلوط کنید تا معجون صاف و یک دست تهیه شود.

نیم ساعت پیش از خواب این معجون را بنوشید.

این نوشیدنی معجزه آسا را مرتب بنوشید. این معجون نه تنها سالم و مغذی است بلکه از خر و پف نیز جلوگیری می کند. علاوه بر این معجون، راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می کنند بهتر بخوابید. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

۱- وضعیت دراز کشیدن خود را تغییر دهید.

سعی کنید به جای اینکه به پشت یا کمر بخوابید، به پهلو بخوابید. البته این روش ۱۰۰ درصد قطع خر و پف را ضمانت نمی کند، اما در طولانی مدت می تواند به این موضوع کمک کند. دلیلش این است که وقتی به پشت می خوابید، زبان کوچک و بزرگ به عقب برمی گردند و راه هوا را می بندند. اگر این وضعیت برایتان آزار دهنده است، می توانید یک بالشت کوچک را بغل بگیرید و بخوابید.

۲- اگر بالشت کارساز نبود، از ترفند توپ تنیس استفاده کنید.

بسیاری از افراد تنها به پشت می توانند بخوابند، اگر شما نیز جزء آن دسته افراد هستید، از ترفند توپ تنیس استفاده کنید. تنها باید یک توپ تنیس را در پارچه بپیچید و به وسط پیژامه ی خود بدوزید. با این کار هرگاه می خواهید به پشت بخوابید، این توپ تنیس از این کار ممانعت می کند. با این که این کار کمی آزار دهنده است، اما از خر و پف شما جلوگیری می کند.

۳- زیر سر خود را بلند کنید.

بهترین راه برای بالا گذاشتن سر این است که چند تخته ی چوبی صاف را زیر بالشت خود قرار دهید. انجام این کار از عقب برگشتن زبان و بستن راه تنفسی شما جلوگیری می کند. این روش توسط بسیاری از افراد تجربه شده و دارای نتایج خوبی بوده است.

۴- وزن خود را کاهش دهید.

چاقی یکی از دلایل خر و پف است. وقتی چاق می شوید، بافت های چربی سراسر گلوی شما را فرا می گیرد و راه آن را می بندد. وقتی راه بینی بسته است ارتعاشی در گلو ایجاد می شود که به خر و پف می انجامد.

۵- از بخور استفاده کنید.

گاهی اوقات گرفتگی یا هوای خشک موجب خر و پف می شود. برای حل این مسئله، از یک دستگاه بخور با اسانس روغن مورد علاقه ی خود استفاده کنید. اسانس نعناع فوق العاده است، چرا که موجب باز شدن راه بینی و تمیز شدن سینوس ها می شود.

۶- یوگا کار کنید.

یوگا حلال تمام مشکلات است و خر و پف نیز از این مشکل استثنا نیست. یکی از انواع یوگا به نام پرایاناما، موجب تمیز شدن راه بینی می شود. در این نوع یوگا با کمک تنفس های عمیق و آرام، می توانید بدن خود را ریلکس و جریان خود را افزایش دهید. این تمرین، شما را از اختلالات خواب نیز باز می دارد. البته مواردی وجود دارند که مربوط به سبک خورد و خوراک می شوند و رعایت آنها موجب پیشگیری از خر و پف می شود:

از مصرف غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده بپرهیزید.

مصرف الکل خود را قطع کنید.

از غذاهای قابل هضم استفاده کنید.

از مصرف کافئین به ویژه در هنگام خواب بپرهیزید.

غذاهای سرخ شده استفاده نکنید.

در مصرف شکلات زیاده روی نکنید.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *