داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص و ویژگی های روغن حیوانی

روغن حیوانی جزئی جدایی ناپذیر از آشپزی و پخت و پز در کشور هند است و همچنین به بخشی پایدار در رژیم‌های غذایی مختلف در جهان تبدیل شده است. در این نوشتار به بررسی خواص روغن حیوانی و مقایسه‌ی آن با کره می‌پردازیم.

به گزارش عطارباشی به نقل از «تایم»، کره‌ی روشن شده ( Clarified Butter ) در واقع همان کره‌ی بدون نمک است که با حرارت پایین داغ شده و مواد جامد شیر از آن جدا شده و مایعی طلایی رنگ از آن باقی می‌ماند. جدا شدن شیر از کره باعث می‌شود تا نقطه‌ی دود روغن افزایش پیدا کند و به گزینه‌ای مناسب برای پخت و پز تبدیل شود. همچنین این فرآیند سبب می شود که کره دیرتر خراب شده اما از طرفی مقداری طعم قوی کره را از دست می‌دهد.

روغن حیوانی یا همان روغن کرمانشاهی همانند کره‌ی روشن شده است اما بهتر! روغن حیوانی نسبت به کره دارای عمر مفید بیشتری بوده و همچنین نقطه‌ی دود بالاتری ( ۳۷۵ درجه ) دارد که آن را تبدیل به انتخابی عالی برای پخت و پز می کند.

طرز استفاده از روغن حیوانی

این روغن انتخابی عالی برای سرخ کردن غذاها است و باعث غنی ‌تر شدن مزه و طعم ادویه‌ها در غذا می‌شود. از این روغن می توانید بعنوان جایگزینی مناسب و خوش طعم‌ برای کره استفاده کنید. همچنین روغن حیوانی نوعی سنتی دارد که در آن از ادویه‌هایی مانند زنجبیل، فلفل، زیره و… استفاده شده است.

خواص روغن حیوانی

خواص روغن حیوانی

عمر مفید بیشتر و نقطه‌ی دود بالاتر روغن حیوانی ، آن را نسبت به کره به گزینه‌ای برتر برای آشپزی تبدیل می‌کند. اما این تنها برتری این روغن نیست. از آنجایی که ترکیبات مربوط به شیر از این روغن حذف شده‌اند، افرادی که حساسیت به لاکتوز دارند می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

روغن حیوانی حاوی اسیدهای چرب با زنجیره‌ی متوسط است که در مقایسه با اسیدهای چرب اشباع شده، برای قلب شما بهتر بوده و فرآیند هضم را آسان‌تر می‌کنند. همچنین نسبت به کره دارای میزان بیشتری از بوتیریک اسید است، این اسید تاثیر مثبتی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته و خاصیت ضدالتهابی دارد.

مراقب باشید

اگرچه روغن حیوانی مفید بوده و دارای چربی‌های سالم است اما چون کاملا از چربی تشکیل شده است، همانند کره استفاده‌ی بیش از حد آن می‌تواند باعث بروز مشکلات شود و تاثیرات منفی بر سلامت شما داشته باشد. پیشنهاد ما این است که در مصرف این روغن زیاده‌ روی نکنید و به طور متعادل از فواید آن بهره‌مند شوید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *