تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایورزش

نوشیدنی های ورزشی و ورزش کردن

گزینه های موجود شامل نوشیدنی های مخصوص ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا و آب معمولی است.

همه ما می دانیم که وقتی ورزش های شدید انجام می دهیم، خیلی مهم است که آب کافی به بدن ما برسد. اما چیزی که نمی دانیم این است که هنگام ورزش دقیقا چه چیزی باید بنوشیم؟

البته، آب معمولی گزینه خوبی است، اما با وجود قفسه های مملو از نوشیدنی های رنگارنگ ورزشی و انرژی زا و انواع نوشیدنی های طعم دار و تقویتی، یک ورزشکار کدامیک را باید انتخاب کند؟

متخصصان می گویند که این مساله کاملا به ذائقه شما و نیز شدت و طول مدتی که ورزش می کنید بستگی دارد. در اینجا نگاهی به این مساله می اندازیم که نوشیدنی های مختلف از چه لحاظ با هم برابرند.

نوشیدنی طعم دار یا بی طعم؟

وقتی که من خیلی تشنه هستم، تنها چیزی که برای رفع عطش به ذهنم می رسد همان نوشیدنی معروف قدیمی یا آب است، البته ترجیحا آب خنک!

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که اگر نوشیدنی شان طعم دار باشد، مقدار بیشتری می نوشند؟ (البته افراد زیادی در دنیا مثل شما هستند). در این صورت بهتر است از نوشیدنی هایی استفاده کنید که به شما کمک می کنند در هنگام ورزش، مایعات بیشتری بنوشید. نکته اصلی این است که باید آب کافی به بدن شما برسد.

دانشکده آمریکایی پزشکی-ورزشی استفاده از نوشیدنی های طعم دار را زمانیکه نیاز به جبران آب از دست رفته در حین ورزش و بعد از آن دارید توصیه می کند، چرا که این نوشیدنی ها دلچسب هستند و آب از دست رفته را به خوبی جبران می کنند.

۰۸۰۳۱۶_۰۹۰۱_۲٫jpg

اما از کجا بفهمید که چه زمان نیاز به جبران آب از دست رفته دارید؟

دکتر کریستین کلارک، استاد حرکت شناسی دانشگاه و متخصص تغذیه ورزشی در مجموعه دانشگاهی پن استیت می گوید: “ورزش کردن به مدت یک ساعت و نیم الی سه ساعت، توجیه کافی است برای اینکه بدن شما نیاز به جبران آبی دارد که بر اثر تعریق از دست داده است. میزان تعریق شما بر میزان سدیم و پتاسیم از دست رفته، تاثیر گذار است.

دکتر کلارک می گوید: “هر چه مدت طولانی تری ورزش کنید و هر چه بیشتر عرق کنید، نیاز شما به یک نوشیدنی ورزشی بیشتر است تا به شما کمک کند ریز مغذی هایی که از دست داده اید جبران نمایید.

دکتر کلارک می گوید: “یک نوشیدنی ورزشی در افزایش سطح انرژی بدن بدون اینکه چیزی جویده یا غذایی بخورید، تاثیر زیادی دارد.

نوشیدنی های ورزشی و ورزش کردن

به طور کلی، یک نوشیدنی ورزشی سه چیز را پیش از انجام ورزش های شدید، در حین ورزش و بعد از آن به بدن شما می رساند:

آب رسانی

دانشکده آمریکایی پزشکی ورزشی توصیه می کند که افراد دو ساعت قبل از انجام ورزش ۱۷ اونس مایعات بنوشند تا آب کافی به بدنشان برسد و بدن آنها فرصت پیدا کند، آب اضافی را دفع نماید. آنها همچنین توصیه می کنند که ورزشکاران در حین ورزش، نوشیدن آب را زود شروع کنند و در فواصل معین آب بنوشند تا همزمان با آبی که از راه تعریق از دست می دهند، آب کافی به بدن خود برسانند.

تامین انرژی

دکتر کلارک می گوید: “کربوهیدرات هایی که در نوشیدنی های ورزشی مخصوص ورزش های همراه با تعریق زیاد، یافت می شود، انرژی لازم را تامین کرده و خستگی را به تاخیر می اندازد. متخصصان کمپانی گتوراد می گویند تست های آزمایشگاهی نشان داده است که ۶ % کربوهیدرات (۴ گرم در هر ۸ اونس آب) بهترین درصد کربوهیدراتی است که می تواند به سرعت میزان آب و انرژی از دست رفته بدن را جبران نماید.

الکترولیت ها یا مواد معدنی

این مواد شامل موادی از قبیل سدیم، پتاسیم و کلرید هستند که ورزشکاران هنگام عرق کردن از دست می دهند. وقتی آب از بدن دفع می شود، همراه با آن الکترولیت ها هم خارج می شوند؛ و زمانی که بدن آب زیادی از دست می دهد (مثلا هنگام ورزش کردن)، طبیعی است که شما نیاز دارید الکترولیت های از دست رفته را نیز جبران نمایید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *