بهداشت بانوانسلامتینکات سلامتی

تأثیر آلاینده‌های زیست محیطی بر هورمون زنان

آلاینده‌های زیست محیطی که معمولاً در شیر یا آب آشامیدنی وجود دارند مستقیماً روی سطح هورمون‌های زنان تأثیر می‌گذارد.

طی این تحقیق محققان دریافتند که پرکلرات (از جمله آلاینده‌های زیست محیطی) موجود در غذا و آب مانع فعالیت تیروئید می‌شود. طبق مطالعات آزمایشگاهی مشخص شد پرکلرات موجود در سوخت موشک به طور گسترده آسیب‌های جدی به تیروئید حیوانات وارد می‌کند.

به عقیده‌ی محققین این باور درست نیست که میزان کم این آلاینده تأثیرات ناچیزی خواهد گذاشت و وقت آن رسیده که به فکر باشیم.

پرکلرات با ایجاد اختلال در جذب ید در غده‌ی تیروئید سطح هورمون‌ها را تغییر می‌دهد. ید ماده‌ی شیمیایی است که برای تولید هورمون تیروئید حیاتی می‌باشد.

عدم جذب ید می‌تواند منجر به بیماری کم کاری تیروئید (hypothyroidism) و گواتر در بزرگسالان شود. مشکلات تیروئید در دوران بارداری منجر به رشد غیر طبیعی مغز و زایمان زودرس در کودکان می‌شود.

تاثیر روی هورمون‌ها

در این مطالعه محققان دریافتند که افزایش سطح پر کلرات در ادرار 1111 زن مستقیماً با افزایش سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) که نشانه‌ی کم کاری تیروئید است در ارتباط است.

این نتیجه در زنان مبتلا به کمبود ید که تقریباً 1.3 جمعیت را تشکیل می‌دادند بیشتر دیده شد. همچنین قرار گرفتن زنان در معرض پرکلرات با کاهش مستمر هورمون تیروئید به نام تیروکسین و کم کاری تیروئید در ارتباط بود.

آیا مردان نیز در خظرند؟

خیر، این نتایج برای مردان دیده نشده است و مصرف روزانه‌ی پرکلرات تأثیرات کم یا زیادی روی عملکرد غده‌ی تیروئید زنان خواهد داشت.

حفاظت از ید

زنان می‌توانند با مصرف مقدار کافی ید از خود در برابر تأثیرات و مضرات پرکلرات محافظت کنند. مصرف روزانه تقریباً نصف قاشق چای خوری نمک ید دار در بیشتر افراد بزرگسال ید را به سطح نرمال می‌رساند.

تعیین محدودیت

پرکلرات در سوخت جامد موشک یافت می‌شود اما علاوه بر آن به صورت طبیعی نیز وجود دارد. در سال 2005 آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) محدودیت ایمنی برای پرکلرات آب آشامیدنی را ppb 24.5 در نظر گرفته شد.

این تحقیق نشان می‌دهد حتی میزان بسیار کمی‌از پرکلرات در غذا یا آب می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی تیروئید زنان داشته باشد. تأثیر آلودگی روی تیروئید زنان و این معضل بهداشتی عمومی‌و جدی را بیش از این نمی‌توان نادیده گرفت.

اما این نکته که چه مقدار پرکلرات محیط پیرامون ما را فرا گرفته است هنوز مشخص نیست.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *