عدم تمرکز

تأثیر اضطراب بر عدم تمرکز!

عدم تمرکز و پایین آمدن میزان دقت در افرادی که دچار اضطراب و نگرانی شدید هستند یک مساله جدی است. با وجود نگرانی شدید تمرکز بر کارها غیرممکن و بسیار دشوار است.

اگرچه مشکل عدم تمرکز برای کسی که دچار اضطراب است اولین مساله نیست و نسبت به عوارض دیگر آن اولویت ندارد اما مشکل عدم تمرکز در کیفیت زندگی تاثیر گذار است.

تصور کنید که چگونه ممکن است با وجود عدم تمرکز امکان انجام ساده‌ترین کارهای روزمره خود را نداشته باشید‎.‎‏ چگونه می‌توانید با وجود اضطراب شدید مشکل عدم تمرکز را حل کنید و فعالیت‌های روزمره را انجام بدهید؟
تمرکز انرژی فکری و روانی زیادی را صرف می‌کند. زمانی که اضطراب دارید انرژی فکری کافی ندارید و به همین دلیل است که در تمرکز و توجه دچار مشکل می‌شوید‎.

چه چیزی باعث مشکلات تمرکز می‌شود؟

زمانی که بسیار نگران هستید تمرکز بر روی کاری که باید انجام بدهید دشوار است احساس ترس و نگرانی مانع از آن می‌شود که بتوانید تمام ذهن خود را محدود به کار خود کنید.
واقعیت این است که حتی بدون نگرانی و اضطراب چیزهایی که مانع تمرکز می‌شوند و حواس پرتی ایجاد می‌کنند بسیار زیاد هستند. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که می‌تواند کاملا روی موضوع یا کاری تمرکز داشته باشد اما در شرایط اضطراب این کار دشوارتر می‌شود چون ذهن شما دائما به سوی افکار اشتباه منحرف می‌شود.
علاوه بر این افکار هجومی نیز مانع تمرکز در کارها می‌شوند. افکار هجومی همان افکاری هستند که ناگهان به شما هجوم می‌آورند و وحشت و نگرانی ایجاد می‌کنند. زمانی که این افکار هجوم می‌آورند تمرکز کردن به هیچ وجه ممکن نیست‎.‎
یکی از دلایلی که نمی‌توانید بخاطر اضطراب تمرکز کنید این است که شما برای آرام کردن خود علاقمند به انجام کارهایی هستید که باعث آرامش‌تان می‌شود. مثلا ب گردی موقع کار کردن عملی است که باعث می‌شود اضطراب‌تان کم شود اما در عین حال این کار باعث می‌شود نتوانید حواستان را جمع کنید‎.

تمرکز و اضطراب

اضطراب لزوما باعث عدم تمرکز نمی‌شود گاهی اوقات حتی باعث می‌شود تمرکزتان بیشتر شود. دلیل اضطراب شما در واقع این است که می‌خواهید خود را در یک موقعیت امن و با ثبات قرار بدهید.
در این حالت برای رسیدن به هدف خود ممکن است برای فرار از یک موقعیت نگران کننده یا آسیب زننده تمام تلاش خود را بکنید تا از آن دور شوید. این یعنی همه حواس خود را جمع می‌کنید تا از یک موقعیت ناراحت‌کننده دور شوید. با این حال شما احساس می‌کنید تمرکز کافی ندارید.
دلیل اینکه تمرکز ندارید این است که حواس شما جمع کاری است که نمی‌خواهید روی آن تمرکز کنید علاوه بر این واکنش‌های شما متناسب با خواسته‌ها و اهداف‌تان نیست‎.

چطور به خودتان کمک کنید؟

برای افزایش تمرکز باید عوامل و دلایل حواس پرتی را بشناسید و بخواهید تا بر آنچه انجام می‌دهید تمرکز کنید.
البته هرچقدر میزان استرس و نگرانی شما بیشتر باشد تلاش برای تمرکز دشوارتر می‌شود با این حال برای افزایش تمرکز می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید‎:‎ از عواملی که باعث کاهش تمرکز می‌شوند دور شوید.هرچقدر بیشتر خود را درگیر چیزهایی کنید که حواس پرتی ایجاد می‌کنند مشکل تمرکز بیشتری خواهید داشت.
کار با ابزارهای تکنولوژی یا تماشای زیاد تلویزیون هنگامی که باید روی کار خاصی تمرکز کنید باعث شدت حواس پرتی شما می‌شود. بنابراین هرچقدر هم که نگران و مضطرب هستید اگر لازم است روی کاری تمرکز کنید از عواملی که باعث حواس پرتی بیشتر شما می‌شوند پرهیز کنید‎.

افکارتان را بنویسید

یک راه موثر برای رهایی از مشکل عدم تمرکز نوشتن افکار و اندیشه‌های آزاردهنده یا نگران کننده است. بیشتر آدم‌ها می‌گویند که مشغول افکار زیادی هستند که نمی‌توانند از آنها رها شوند. مهم نیست که این افکار چقدر آزاردهنده هستند. تلاش کنید تا آنها را بنویسید. شاید احساس کنید که با نوشتن افکار بدتری یادآوری می‌شوند. اما واقعیت این است که آنها در فکر شما وجود دارند و نوشتن یک راه تسکین دهنده و رهایی بخش است چرا که با نوشتن افکارتان را در جای امنی تخلیه می‌کنید‎.

زمانی برای تمرکز فراهم کنید

برای کسی که دچار مشکل عدم تمرکز است بسیار دشوار است که بتواند در تمام طول روز خود را متمرکز بر کار قرار دهد.
برای شروع خوب است که هر روز یک زمان محدودی را برای تمرکز کردن قرار دهید. مثلا با خودتان قرار بگذارید که فقط یک ساعت در روز به هر ترتیبی که می‌توانید روی یک کار تمرکز کنید. به مرور زمان و پس از موفقیت‌ در این کار می‌توانید این زمان را توسعه دهید‎.


اولویت کارها را یادداشت کنید

برای شکل دادن به تمرکز سعی کنید کارهایتان را دسته بندی کنید و مطابق با اولویت‌ها پیش بروید. قطعا بعضی از کارها نیاز به تمرکز بالاتری دارند. اگر قرار است متنی را بنویسید به تمرکز بیشتری نیاز دارید تا زمانی که قرار است آشپزی کنید. در نتیجه همیشه زمان مناسبی که میزان استرس و نگرانی‌تان کمتر است را به کارهایی بپردازید که نیاز به تمرکز بالاتری دارند‎.

تمرین تنفس را انجام دهید

در زمان حمله‌های اضطرابی مشکل عمده شما کنترل نحوه تنفس و شدت یافتن ضربان قلب است. زمانی که دچار حمله اضطرابی می‌شوید خون کمتری به مغز شما می‌رسد و میزان تمرکز با توجه به شدت یافتن افکار منفی بسیار پایین می‌آید. با انجام تمرین‌های تنفسی شما می‌توانید از به دام افتادن در اضطراب شدید غیر قابل کنترل پیشگیری کنید. هرچقدر بیشتر روی این مساله کار کنید زودتر می‌توانید در شکل دادن اصول درست تنفس موفق شوید‎.‎
متاسفانه هیچ کدام از این راه‌ها روش‌هایی قطعی برای رفع مشکل عدم تمرکز یا اضطراب شدید کافی نیستند. برای رفع مشکل اضطراب ممکن است شما نیاز به مصرف دارو داشته باشید و بدون شک نیاز به رفتار درمانی دارید بنابراین برای رفع مشکل حواس پرتی بیش از هرچیزی شما باید مشکل اصلی خود را حل کنید‎.‎

منبع: سلامت نیوز


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.